Zoeken

Test: Suzuki Burgman 400 vs Yamaha X-Max 400 Momo

Oud versus jong

11 augustus 2015
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Burgman 400 vs Yamaha X-Max 400 Momo
Oud versus jong
Spierballentaal
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki Burgman 400

Omdat de oudste als eerste mag beginnen we bij de Suzuki Burgman. Sinds zijn introductie in 2000 is de scooter aardig wat aanpassingen ondergaan. Wie goed kijkt ziet dat de grootste aanpassingen op het gebied van design in 2006 hebben plaatsgevonden. De lijnen van het 2014 model komen nog steeds overeen met dat model en zijn gedurende de jaren slechts in detail aangepast. Meest opvallende aanpassingen voor 2014 zitten aan de oppervlakte. Zo is de scooter voorzien van rode velgstriping, rode accenten in hSuzuki Burgman 400 Yamaha X-Max 400
Klassiek versus modern. Overbodig te vertellen wat wat is...
Suzuki Burgman 400 Yamaha X-Max 400
De kofferruimte van de Burgman is flink groter. Onder het zadel van de X-Max passen twee helmen, maar probeer dát dan nog maar eens dicht te maken...
Suzuki Burgman 400 Yamaha X-Max 400
Je hebt lendesteunen en je hebt lendesteunen is door een Italiaan ontworpen hadden kunnen zijn. 
et zadel en blauw getinte knipperlichtbehuizing. Afgezien van deze toevoegingen staat de Burgman er hetzelfde voor als het voorgaande model. Echt nieuw kan je de vernieuwde Burgman dus niet noemen, maar slecht nieuws is dat zeker niet gezien het feit dat deze 400 een bewezen goede scooter is die een trouwe schare fans aan zich weet te binden. Ondanks de leeftijd van het model straalt de Burgman elegantie uit. Ook in 2014 is het design nog steeds erg aansprekend. En nadat de motorscooter in 2010 werd voorzien van ABS is de Burgman ook nog eens een stuk veiliger geworden.

Tegenover deze Burgman staat de Yamaha X-Max 400, een in tegenstelling tot de Burgman, jong model met een strakkere tekening en sportiever uiterlijk. En om met de deur in huis te vallen, dit sportieve aspect is natuurlijk ook direct het door Yamaha beoogde unieke verkoopargument van de X-Max. Tegelijkertijd is het model een antwoord op de onbeantwoorde vraag naar een alternatief voor de originele T-Max 400. Dat de X-Max 400 pas in 2013 is gelanceerd is aan elke detail af te zien. Het zogenaamde 'new-edge' straalt van de scooter af, terwijl de Burgman is getekend in een conservatievere vorm waar rondingen en niet strakke hoeken de hoofdrol spelen. Het laatste model is daarnaast ook nog 's aangepakt door de Italiaanse design studio Momodesign in een poging de toch al opvallende X-Max nog meer in het oog te laten springen. En dat laatste doet deze X-Max zeker. De 400cc scooter van Yamaha oogt op alle gebieden jonger, strakker en sportiever. De Burgman 400 is in vergelijk meer de gesoigneerde monsieur mét snor, terwijl de X-Max meer wegheeft van de fitnessfreak met Italiaans designhorloge. Het is maar net hoe je gezien wilt worden, wat je smaak is, wat je nodig hebt en hoeveel geld je uiteindelijk wilt uitgeven.

Design follows function

Yamaha X-Max 400

Design follows function is een motto dat door de beide Japanse merken met deze scooters goed begrepen lijkt te worden. Waar de strak gelijnde, sportief ogende X-Max iYamaha X-Max 400nderdaad de sportiefste rijeigenschappen in huis heeft is het karakter van de Suzuki wat meer bescheiden, maar ook een stuk comfortabeler.

De eerste indruk van de Burgman is er dan ook een van toegankelijkheid en gemak. Het zadel is breed en comfortabel, maar is samen met de rest van de scooter zo ontworpen dat het geen probleem is om met je voeten bij de grond te kunnen. Hoe anders is dat bij de X-Max. Ook hier is het zadel breed en opvallend stugger dan dat van de Burgman. Wat ook opvallend anders is hoeveel lastiger het is voor de bestuurder om met de voeten moeder aarde te bereiken. Een bestuurder van 1m83, zoals ondergetekende, moet bij het stoplicht naar de punt van het zadel schuiven om met beide voeten moeder aarde te kunnen bereiken. Als je tijdens zo'n moment vergeet om naar voren schuiven, omdat je de scooter bijvoorbeeld nog niet zo goed kent, word je afgestraft met kramp in je voet, terwijl je balancerend op de tenen van één voet hoopt op een snelle wisseling van rood naar groen.

Suzuki Burgman 400