Zoeken

Test: Suzuki Burgman 400 vs Yamaha X-Max 400 Momo

Conclusie

11 augustus 2015
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Burgman 400 vs Yamaha X-Max 400 Momo
Oud versus jong
Spierballentaal
Conclusie
Technische gegevens

X-Max Burgman

Zijn de Suzuki Burgman 400A en de Yamaha X-Max 400 Momo concurrenten? Ja, natuurlijk. Twee voertuigen uit hetzelfde segment met zeer vergelijkbare specificaties. Beide voorzien van een 400cc metende ééncilinder. Beide gericht op de scooterrijder die op zoek is naar een wendbare en krachtige motorscooter die net dat beetje extra biedt, zonder direct de grootste en duurste te zijn. Praktisch inzetbare motorvoertuigen dus die zowel op het gebied van comfort en praktisch nut een voorsprong hebben op de scooters uit het lagere segment zonder dat hYamaha X-Max 400un eigen omvang en gewicht in de weg gaan zitten tijdens het laveren door het drukke stadsverkeer. Hoewel, met 211 rijklare kilo's voor de X-Max en 227 voor de Burgman zijn het ook niet direct lichtgewichten. In de praktijk echter blijken deze kilo's totaal niet in de weg te zitten en doen de tweewielers niet zwaar aan.

Toch is het gewichtsvoordeel van de X-Max niet te missen. Ondanks een achterstand van 2,5 pk is de X-Max een stuk sneller en dat op elk gebied en elke snelheid. Het ontwerp van beide scooters laat dan ook weinig te raden over. De strakke lijnen en het meer gedrongen, krachtigere ontwerp van de Yamaha verraad de ware inborst van de X-Max. Sportief, jong en gericht op de scooterrijder die uitstraling en design hoger inschat dan praktisch nut alleen. Als een Italiaanse designer schoen vs degelijke en comfortabele kisten. Alleen gaat dat vergelijk niet helemaal op. Althans, de Suzuki is weldegelijk de meest praktische van de twee. De Burgman biedt het hoogste opstappen en wegrijden gehalte, biedt met zijn riante zadel en ruime treeplanken het meeste comfort en heeft meer bagageruimte. Maar om de Burgman een lelijke wandelschoen te noemen gaat toch echt te ver. In vergelijk met de Momo uitstraling van de X-Max blijft de Soes misschien een beetje achter, maar het beproefde ontwerp van de Burgman is alles behalve achterhaald. Ingehouden, maar stijlvol lijkt een betere omschrijving. Je zou dus kunnen zeggen dat het een kwestie van smaak is, smaak en de vraag waar ga ik mijn scooter voor gebruiken? Zoek je een scooter dSuzuki Burgman 400ie wendbaar en snel is en er daarnaast ook nog 's zeer stijlvol uitziet dan kan je niet om de Yamaha X-Max heen. Ben je op zoek naar meer comfort, meer ruimte voor benen en bagage en een wat ingehoudener voorkomen? Dan ben je beter af op de Suzuki.

Laatstgenoemde is wat ons betreft dan ook de winnaar van dit vergelijk. Want, is onze redenatie als motorrijders, als je een motorscooter zoekt ben je op de eerste plaats op zoek naar een wendbaar en praktisch vervoersmiddel. Een motorscooter die met gemak het verkeer voor kan blijven, een in het algemeen vertrouwenwekkende handling biedt, comfort biedt aan twee opzittenden en de nodige bagage mee kan nemen. En op die punten scoort de Burgman duidelijk het hoogst. Het enige praktische punt waar de Burgman het verliest van de X-Max is het verbruik. De Suzuki is met 1 op 22 alles behalve gulzig, maar kan niet tippen aan de 1 op 25,5! van de X-Max die in z'n Momo maatpak toch ook wel héél erg leuk is. Aan u de keuze.

  • bagageruimte, comfort, rijgemak, vermogen, volwassen uitstraling
  • gewicht, verbruik in vergelijk met de X-Max

Yamaha X-Max 400

  • design, Momo maatpak staat 'm goed, gewicht, snelheid&wendbaarheid, verbruik
  • bodemspeling, relatief weinig bagageruimte, zadel is wel erg hoog