Zoeken

Test: Suzuki 2015 V-Strom 650 XT

Gespaakte snavel

23 januari 2015
Inhoudsopgave
Test: Suzuki 2015 V-Strom 650 XT
Gespaakte snavel
Echte Adventure
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki 2015 V-Strom 650 XT

"Ga het avontuur aan! De Suzuki V-Strom 650XT is ontwikkeld voor de avontuurlijk ingestelde motorrijder." Op de speciaal voor dit model gelanceerde miniwebsite lijkt het alsof de XT voorgesteld wordt als weer een nieuw model binnen het V-Strom platform: avontuurlijker, maar ook robuuster dan het reeds bewezen concept van de V-Strom 650 ABS. Echt nieuw of niet, de XT staat er in ieder geval steviger voor dan het standaard model. Tenminste, als we ons focussen op de nieuwe spaakwielen die de kleinste V-Strom er inderdaad robuuster uit doen zien. Niet alleen ogen deze nieuwe spaakwielen stoerder , spaakwielen zijn ook beter opgewassen tegen het groffere werk, oSuzuki 2015 V-Strom 650 XTmdat spaakwielen simpelweg minder stijf zijn dan de gegoten of gesmede eendelige tegenhanger. In geval van impact met een steen, danwel een stoeprand zal een gespaakte velg dus meer meegeven en minder snel scheuren of barsten. Daarnaast is de XT voorzien van de inmiddels binnen het segment zo bekende snavel die, in 1988 geboren op de Suzuki DR-Z, maar groot geworden door de BMW GS, de nieuwe V-Strom 650 er ook daadwerkelijk completer en volwassener uit laat zien. Deze twee aanpassingen aan het recente V-Strom model geven de XT dus inderdaad net dat avontuurlijke randje waar veel allroad rijders naar op zoek zijn.

In het promotiemateriaal wordt verder beschreven wat de nieuwe XT nog meer biedt. Zoals een waarschuwingslampje dat aangaat zodra de temperatuur 3 graden of kouder is, ABS en een vernieuwd en beter zadel dat meer grip biedt én meer comfort op de lange afstanden. De onoplettende websurfer zou hierdoor zo maar kunnen denken dat om in aanmerking te komen voor deze opties hij of zij dus bij de nieuwe V-Strom 650 XT moet zijn. Afgezien van de spaakwielen en de nieuwe snavel is de XT echter geheel gebaseerd op en identiek aan de huidige V-Strom 650 ABS. Waarmee absoluut niet is gezegd dat de XT geen welkome toevoeging is. Juist door de snavel komt de 650 uiterlijk meer in de buurt van zijn grotere broer de V-Strom 1000 en ziet 'ie er stoerder en completer uit. En door de spaken biedt de XT wel degelijk meerwaarde boven het standaard model. Een compleet vernieuwde V-Strom 650 is het echter niet.De 'standaard' XT wordt dus geleverd met spaakwielen en snavel, maar is optioneel nog rijker aan te kleden. Denk hierbij aan valbeugels, carterbescherming, koffers, handkappen, handvatverwarming, middenbok en een extra toer-ruitje. Het spreekt voor zich dat deze extra's ook op de V-Strom 650 ABS passen. Met terugwerkende kracht: mits je een V-Strom 650 vanaf bouwjaar 2012 (op het oog) hebt, de snavel en de spaakwielen zijn dus ook achteraf nog te monteren.

Kilometervreter

Suzuki 2015 V-Strom 650 XT

De V-strom 650 komt niet bepaald net om de hoek kijken en heeft zich zodoende ruim kunnen bewijzen. Cijfers wijzen ook uit dat deze motor voor veel motorrijders een blijvertje is. Suzuki dealer de Valkenier in Barneveld, dankzij wie we deze nieuwe XT aan de tand kunnen voelen, weet mij te vertellen dat er jaarlijks diverse V-Stroms met kilometerstanden tot ver boven de 100.000 kilometer zijn werkplaats vereren met een verzoek tot onderhoud. Deze marathon motoren zijn veelal nieuw gekocht door de huidige eigenaren die er blijkbaar geen genoeg van kunnen krijgen. Voor mij is het echter de eerste keer op het zadel van deze kleine allroad en wat daarbij opvalt is dat de 650 verre van klein aanvoelt. Met mijn 1m83 kan ik redelijk goed bij de grond, maar m'n voeten beiden plat op de grond zetten lukt net niet. Wat hier erg bij helpt is dat de V-Strom licht is en nog lichter aanvoelt, waardoor de motor zich ondanks de hoge zitpositie makkelijk laat manoeuvreren. De zit is ook erg goed voorelkaar. PSuzuki 2015 V-Strom 650 XT Suzuki 2015 V-Strom 650 XT
Eenvoud troef, maar waarom zou je 't superingewikkeld maken als dit voldoende is?
Suzuki 2015 V-Strom 650 XT
Oogt hetzelfde, maar nu met extra indicator als 't koud is. Alsof ik dat niet voel nu
Suzuki 2015 V-Strom 650 XT Suzuki 2015 V-Strom 650 XT
Oog voor detail: het carbonlook rooster en het V-Strom logo fraai in het nieuwe two-tone zadel verwerkt
ersoonlijk kan ik een actieve zithouding op een motor erg waarderen en bij sommige allroads is de zit naar mijn mening net te passief of te rechtop. Niet bij deze V-Strom waar het stuur in precies de goede hoek staat, waardoor het bovenlichaam licht naar voren komt, de rug iets kan ontspannen en dat uiteraard zonder sprake van druk op de polsen. Precies goed, wat mij betreft. Hoe het zadel zit valt me niet direct op en vaak is dat een goed teken. De weledelgeveegde reet wil men liever zo lang mogelijk niet voelen. Wel merk ik dat het zadel, zoals Suzuki belooft, lekker veel grip biedt waardoor de derrière bij remmen, optrekken of in de bocht hangen een ferme houvast vindt. Prima.

De beproefde 645cc grote V-Twin motor doet z'n werk naar behoren. Geen verrassing, want ook in andere motoren heeft dit blok zich al bewezen. Wat aanspreekt is het feit dat dat deze twin een echte V-twin is in tegenstelling tot Japanse concurrentie binnen dit segment waarbinnen je voornamelijk staande twins tegenkomt. Niet dat V-twins per definitie beter zijn, maar het brengt wel een flink portie karakter met zich mee, waardoor de motor meer gaat 'leven'. Het kenmerkende V-twin geluid wordt helaas flink gesmoord door de dikke uitlaat, maar de karakteristieke ploffen zijn gelukkig nog wel hoorbaar. Het blok loopt zeer soepel, meer nog dan in de Gladius en pakt vanaf 3000 toeren mooi op, waarna het zonder te morren doorloopt tot in het rode gebied. Het blok is zeer lineair en duidelijk voelbaar getuned op gebruiksgemak. Het leuke is dat het blok zo goed getuned is dat het bij normaal gebruik aanvoelt als zijnde een flink potent blok. Als het gas wordt opengetrokken gaat de motor vlot van zijn plek, maar een echte vermogensexplosie blijft uit wat toch iets afbreuk doet aan de beleving. Voorspelbaar is de VSuzuki 2015 V-Strom 650 XT
Top idee, met nieuwe banden meteen maar het bos ingaan
Suzuki 2015 V-Strom 650 XT
De Soes maalt er niet om en mij hoor je ook niet klagen
-Strom echter ten alle tijden. Het frame geeft veel feedback, net als de prima ophanging. In combinatie met degelijke, maar voorspelbare blok zorgt dit ervoor dat je met deze alleskunner echt kan vegen, zonder dat je jezelf in al te veel gevaar brengt. Sterker nog; de zeer goede opbouw van deze motor doet vermoeden dat de V-Strom met gemak meer aankan de nu aanwezige 66 pk.

Het V-Twin karakter zorgt er gelukkig wel voor dat de V-Strom niet onderbemeten aanvoelt en met een koppel van 60Nm voelt de motor kundig, maar beheerst aan. De remmen sluiten perfect bij deze beleving aan. Bij de eerste aanzet geven de remmen thuis, maar veel meer dan dat gebeurd er niet. Als er flink wat kracht op de remmen wordt uitgeoefend bieden de remmen een zeer nette vertraging, maar ze zouden wel net dat beetje extra gevoel kunnen gebruiken, met name in het remhendel van de voorrem die bij inknijpen net te zacht voelt. Kanttekening hierbij is het feit dat de kilometerstand bij het ophalen van deze V-Strom nog extreem maagdelijk was en de remmen dus nog moesten worden ingeremd. Naarmate de kilometers vorderden werden de remmen inderdaad krachtiger, maar het gevoel in het voorremhendel bleef naar mijn smaak net iets te veel achterwege. Het ABS is uiteraard een welkome toevoeging en werkt, zoals bijna alle ABS systemen tegenwoordig gewoon goed: er wordt pas ingegrepen wanneer echt nodig. Op het onverhard kan er met de voorrem nog flink worden vertraagd voordat het hulpsysteem ook daar ingrijpt. Aan het begin van de testrit valt op dat de gewichtsverdeling van de Suzuki wat gedateerd aandoet. Waar bij veel motoren aandacht is besteed aan gewichtscentralisering lijkt het alsof deze motor in verhouding meer gewicht aan de bovenzijde meetoornt. Na een korte wenperiode valt dit niet meer op en deze XT laat zich hoe dan ook neutraal insturen. Hoewel het ten tijde van de test januari is en koud en nat laat de V-Strom zich met veel overtuiging en opvallend goede feedback in de bocht sturen. De trailbanden bieden in dit jaargetijde goede grip en het lijkt wel of de spaakwielen bijdragen aan het gevoel van feedback. Al met al toont de V-Strom zich een kundige motor die overtuigend kiest voor de gulden middenweg.

Suzuki 2015 V-Strom 650 XT
Niks zeggen, het schiet me zo weer te binnen. Niet nee... ook niet... Altijd lachen de startbeveiliging op de koppeling