Zoeken

Test: Suzuki 2015 V-Strom 650 XT

Conclusie

23 januari 2015
Inhoudsopgave
Test: Suzuki 2015 V-Strom 650 XT
Gespaakte snavel
Echte Adventure
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki 2015 V-Strom 650 XT

De V-Strom 650 biedt een meer dan geslaagde middenweg tussen beleving en handelbaarheid. En dat blijft 'zo met deze nieuwe XT variant. Want hoewel het XT pakket leuk is blijft de V-Strom wat hij is. De sterke troef van deze betaalbare allroad is het overtuigende totaalpakket dat wordt geboden. Als je eenmaal onderweg bent met deze V-Strom valt op de eerste plaats op hoe volwassen en compleet dit model aandoet. De motor voelt groter dan je in eerste instantie zou verwachten en biedt voldoende comfort en bescherming tegen de elementen. Letterlijk als ruggengraat dient het zeer geslaagde frame dat een mooie mix tussen stijfheid en feedback biedt. De combinatie vSuzuki 2015 V-Strom 650 XTWinter 2015, dat had ook anders gekund...an dit frame met de prima vering zorgt ervoor dat je het idee hebt met een zwaardere en meer ontwikkelde motor onderweg te zijn dan je in eerste instantie denken zou. De motor is zelfs zo goed voorelkaar dat je je al snel afvraagt of het niet mogelijk is om wat extra pk's uit het blok te peuteren. Dit heeft als voordeel dat het niet alleen makkelijk maar ook leuk is om het onderste uit de kan te halen.

De V-Strom 650 is misschien moeilijk te omschrijven als hooliganmachine, maar juist de combinatie van het vertrouwenwekkende frame/vering en het niet zeer krachtige blok haalt de puber in je naar boven. De andere kant van het verhaal is dat deze motor bij normaal en bescheiden gebruik simpelweg zeer veel vertrouwen biedt. Voordeel van een beperkt vermogen is uiteraard een beperkt verbruik en met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 werden we zeker niet teleurgesteld. Door de combinatie van deze factoren is de 650 XT een motor die geschikt is voor een diverse groep aan motorrijders.

Zoals aan het begin omschreven biedt dit speciale en onlangs geïntroduceerde XT model een aantal leuke extra's ten opzichte van het basis model. De spaakwielen, de snavel en het two-tone zadel met rood stiksel maken van de standaard V-Strom een veel opvallender en leuker model. Het had Suzuki gesierd als ze dit XT model net iets aantrekkelijker hadden gemaakt door een middenbok en carterbescherming toe te voegen, maar daarvoor heeft Suzuki nog een XT Adventure in de line-up. De conclusie is in ieder geval dat Suzuki met de XT bewijst dat de V-Strom 650 ABS gewoon een verdomd goede motor is die met de juiste toevoegingen nog beter worden kan.

Suzuki 2015 V-Strom 650 XT
Iemand trek in Glühwein? Heb nog een kissie over...

  • motor/frame/vering bieden zeer goed werkende drie-eenheid, XT extra's maken de V-Strom aantrekkelijker, verbruik, aan te kleden met veel optionele extra's.
  • geen middenbok, geen carterbescherming, blok zou iets sterker mogen zijn.