Test: KTM 690 Duke en 690 Duke R
Policia Local
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM 690 Duke en 690 Duke R |
Policia Local |
Euro 4 |
Sportiefste eencilinder ooit |
Conclusie |
Technische gegevens |
Toeren op z'n KTM's, ofwel rustig ân vol gas
Als na zo’n anderhalf uur heerlijk knallen de top van de fotolocatie is bereikt worden de KTM mannen ineens erg nerveus. Aan de voet van de berg is zojuist de Policia Local gearriveerd en wordt ons we via de portofoon verzocht ons uit de voeten te maken. Reden van de Spaanse inquisitie is een Franse collega, die op een onverantwoorde plek een auto voorbij ging – nota bene op het achterwiel, w
aarna door die Spanjool direct de Policia Local werd opgebeld. Het geeft mij de tijd om op een parkeerplek verderop het succesverhaal van de Duke nog eens even onder de loep te nemen.Het gaat goed met KTM. Sinds Stefan Pierer in Mattighofen met de scepter zwaait is het merk uitgegroeid van Offroad specialist tot Europa’s grootste motorfiets fabrikant, waar inmiddels wereldwijd 2.200 medewerkers werkzaam zijn. Aan het eind van het derde kwartaal stond de teller in Mattighofen op maar liefst 135.332 motoren, een groei van 17% ten opzichte van afgelopen jaar. 2015 zal ook de geschiedenisboeken ingaan als het eerste jaar dat door KTM de magische grens van 1 miljard euro omzet is behaald. Om dat te realiseren worden inmiddels in vijf fabrieken wereldwijd KTM’s (of onderdelen daarvan) geproduceerd. Deel van het succes ligt in de samenwerking die Pierer in 2007 met de Indiase gigant Bajaj Motors aanging en wat in 2011 resulteerde in een compleet nieuwe Duke line-up met 125, 200 en 390 Duke. Sinds de lancering van het eerste 125 Duke zijn er wereldwijd meer dan 110.000 ‘kleintje Duke’s’ verkocht en is de 125 Duke nog steeds de best verkochte 125cc motorfiets.
Zet dat af tegen de in totaal 68.000 LC4 Duke’s die sinds de lancering in 1994 zijn geproduceerd en je weet meteen hoe belangrijk die ‘Bajaj-Duke’s’ voor KTM inmiddels zijn. Om te illustreren hoe het in 1994 allemaal begon: van de eerste 609cc 620 Duke werden er in de vijf jaar dat de fiets op de markt was ‘slechts’ 4.000 geproduceerd, waarbij de eerste twee modeljaren nog met een ouderwetse kickstarter moesten worden aangetrapt. Pas in 1996 werd de Duke I, die grotendeels was afgeleid van het Enduro model, van een elektrische starter voorzien. Van de Duke I werden trouwens 50 stuks met een 400cc motor uitgerust. In 1998, het laatste productiejaar, werd de Duke I al van het 625cc motorblok voorzien en werd voor het eerst oranje het handelskenmerk, waarna in 1999 de tweede generatie Duke, de 640 Duke, het levenslicht zag.
Dit model liep door tot 2007, maar kreeg in 2003 al een compleet herzien motorblok. In 2008 werd de derde generatie Duke gelanceerd, waarbij het motorblok tot 654cc was opgeboord en het vermogen tot 65 pk was opgepept. In 2010 werd daar voor het eerst een agressievere Duke R versie aan toegevoegd, met een cilinderinhoud van 690cc en een topvermogen van 70 pk. In 2012 kreeg de Duke IV – of 690 Duke II, net hoe je het zeggen wilt – eveneens het 690cc motorblok, dat nu van ride-by-wire was voorzien en standaard met ABS was uitgerust. Het topvermogen van de 690 Duke was inmiddels tot 68 pk gegroeid, een enorm verschil met de 50 pk van de allereerste 620 Duke. En dat terwijl in al die jaren het gewicht met slechts 3,5 kilo van 145 naar 148,5 kilo is gegroeid.