Test: KTM 690 Duke en 690 Duke R
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM 690 Duke en 690 Duke R |
Policia Local |
Euro 4 |
Sportiefste eencilinder ooit |
Conclusie |
Technische gegevens |
Eenentwintig jaar na de lancering van de allereerste Duke heeft KTM haar sportieve naakte middenklasser naar een ongekend hoog niveau getild. Een operatie die enorm veel tijd en energie heeft gekost: alleen al in de ontwikkeling van het nieuwe motorblok zijn 20.000 manuren gaan zitten, de totale ontwikkeling van de fiets vergde 33.000 manuren.
Volgens KTM is de 690 Duke de lichtste motor in z’n segment (die alleen de 690 Duke R nog boven zich duldt) en beschikt de fiets over de sterkste én soepelste ééncilinder ooit. Tel daar ook nog eens het complete en geavanceerde elektronicapakket bij op, dat bij de 690 Duke R standaard en bij de 690 Duke voor slechts € 299 leverbaar is, en je kunt niet anders dan concluderen dat de 690 Duke op dit moment misschien wel dé sportiefste naked op de markt is. KTM ziet de 690 Duke als concurrent van de MT-07 en ER-6n, terwijl bij de 690 Duke R de lat zelfs een stuk hoger, richting Z800 en Street Triple R is gelegd.
Sportief gezien heeft KTM hier het gelijk absoluut aan z’n zijde. Qua gewicht kan er niets tippen aan het ééncilinder concept – weeg die 73 pk’s en 148,5 kilo’s maar eens af tegen die MT-07 of ER-6n, terwijl ook qua vering, rijwielgedeelte en elektronica de boventoon voert. Maar toch, hoe ontzettend goed de 690 Duke ook stuurt (laat staan de 690 Duke R) en hoe nagenoeg trillingsvrij de 690cc ééncilinder ook loopt, door velen wordt een ééncilinder nog steeds als een minder veelzijdig motorconcept gezien. Terwijl dit misschien wel de eerste ééncilinder is waarmee je ook op en neer naar Saint Tropez zou kunnen gaan.
- souplesse motorblok, wendbaarheid, feedback, vering en remmen (R versie)
- afleesbaarheid aanvullende info TFT scherm in dagmodus, remmen (standaard versie)