Zoeken

Test: Kawasaki 2015 Versys 1000

Tour de Etna

9 januari 2015

Kawasaki 2015 Versys 1000

Ook het motorblok zelf is door Team Green inwendig aangepast. Van het 1.043 cc viercilinder motorblok, dat zijn oorsprong in de Z1000 had, zijn tussen de cilinders doorgangen aangebracht om pompverliezen onder de zuiger te reduceren. Volgens Kawasaki heeft dit ook tot een toename in vermogen en schonere emissies geresulteerd. Ten opzichte van de 2014 Z1000 is de eerste versnelling korter gegeared, terwijl de 3e tot 6e versnelling juist langer zijn gemaakt om zowel een tKawasaki 2015 Versys 1000Kende gij ook wheelie doen?oeristische als sportieve rijstijl erop na te kunnen slaan. Dankzij nieuwe slipper-assist kun je de achterkant van de Versys 1000 bij aanremmen lekker laten glijden, terwijl de assist functie van de koppeling de bediening lekker licht heeft gemaakt. Voor wat de ademhaling betreft heeft Kawasaki twee additionele inlaatkanalen voorzien, waardoor er nu meer frisse lucht richting airbox gaat. Tot slot zijn ook de injectoren vernieuwd en nu van het Long-type Denso 12-gats met tapse gaten, waar de oude Versys 1000 het met 8-gats injectoren met rechte gaten moest doen. De vernieuwingen hebben niet tot een schrikbarende toename in vermogen geresulteerd: de 2015 Versys 1000 wordt opgegeven voor een topvermogen van 120 pk bij 9.000 toeren en dat zijn slechts 2 pk meer dan het oude model, terwijl maximum koppel van 102 Nm gelijk is gebleven maar nu wel 200 toeren eerder bij 7.500 toeren per minuut wordt vrijgegeven.

Hoewel het motorblok ongekend soepel en al bij lage toeren heerlijk krachtig is, maakt de Versys 1000 onderin niet die verpletterende indruk van het eerste model, die over de koppelkromme van een elektromotor leek te beschikken. In het stadse tempo verbleven we het meest in het gebied zo rond de 3.000 toeren per minuut, eenmaal op de sportieve toer verbleef de naald continue ergens tussen de 4.000 en 7.000 toeren per minuut. Langer doortrekken kan wel, maar is niet echt nodig omdat de motor een eindschot ontbreekt. Dat neemt niet weg dat de VKawasaki 2015 Versys 1000 Kawasaki 2015 Versys 1000
 Geluid is niet aan de Versys 1000 besteed. Zullen je buren best blij mee zijn. Het blok heeft er twee pk bijgekregen
Kawasaki 2015 Versys 1000
Oranje het nieuwe groen? Nog effe en KTM komt met een groene Adventure...
Kawasaki 2015 Versys 1000 Kawasaki 2015 Versys 1000
De vering is op comfort afgestemd. Laat je niet in de luren leggen, met de 'klassiek' ogende stoppers kan serieus worden geremd
ersys 1000 de voorkeur aan een sportieve rijstijl geeft en daarmee een échte Kawasaki is: rijdt als een oud wijf en de motor voelt als een draak, lomp en zwaar, maar behandel ‘m als een Sykes of Rea en de Versys 1000 eet uit je hand. Natuurlijk, de 250 rijklare kilo’s – zowaar 12 kilo meer dan het eerste model – schud de Versys niet van zich af, maar de motor is angstig perfect in balans en kan daardoor met speels gemak in alle hoeken worden gelegd.

Dat die woorden niet overdreven zijn laat de Versys 1000 nog eens extra blijken als koers richting de noordkant van de Etna wordt gezet, waar ijs en sneeuw de route zowaar nog spannender hebben gemaakt. Het van-dik-hout tempo dat op mijn verzoek door de voorrijder is ingezet gaat de Versys prima af. En dan drukken we ons nog voorzichtig uit: de laatste keer dat we in een bergachtige omgeving onder dit soort listige en soms best wel verraderlijke omstandigheden zó vertrouwd aan het vegen waren was ruim vijf jaar eerder in de Franse Alpen met een… Verys 650. Wat deels op het conto van de vernieuwde vering kan worden geschreven: zowel de 43 mm upside down als de monoshock zijn volgens Kawasaki 30% zachter gedempt (voor zowel in- als uitgaand, achter alleen ingaand), waardoor oneffenheden in het wegdek veel beter worden geabsorbeerd. Geen enkel moment dat we denken ‘oeps, dat zou wel eens fout kunnen gaan’, de instelbare tractiecontrole zorgt ervoor dat het achterwiel niet onverwacht wegbreekt, terwijl de ABS de motor tijdens het remmen onder cKawasaki 2015 Versys 1000Hoeveel pizza's zou je eigenlijk mee kunnen nemen?ontrole houdt. En over remmen gesproken: de vierzuiger remklauwen ogen misschien niet bepaald blits, maar weten wél een behoorlijke vertraging met goede feedback te realiseren.

De zachter gedempte vering is trouwens niet ten koste van de stabiliteit gegaan, pas als op de snelweg de 200+ zone wordt opgezocht wordt de Versys 1000 nerveus aan de voorkant, wat volledig voor rekening van de gemonteerde kofferset komt. Het was niet voor het eerst dat ons dit bij een van koffers voorziene motor overkwam en daarbij, volgens de veiligheidssticker is met koffers 130 km/u de max. Trouwens, over snelwegritten gesproken, het had Kawasaki gesierd als ze de Versys 1000 standaard van cruise control hadden voorzien, om het groottoerisme waarvoor de motor is bedoeld nog eens extra te onderstrepen. En nu we toch bezig zijn, ook bediening van het display vanaf het stuur was handiger geweest, wil je eens wat anders dan de tKawasaki 2015 Versys 1000Geen idee, maar zeker weten dat de bezorging rap zal gaanripmeter in beeld zien dan moet nog steeds de linkerhand van het stuur. Het zijn echter de spijkers op laag water, belangrijker is dat de Versys lekker stuurt, ondanks z’n forse voorkomen het krappe werk verrassend gemakkelijk afgaat en ook in snelle bochten koersvast en stabiel is en mooi de ingezette lijn volgt. Kawasaki sportief, maar dan op een comfortabele manier alsof je op een Chesterfield zit. De Power Mode Selector bleef tijdens de test trouwens ongemoeid, op geen enkel moment hadden we de behoefte de 120 paardenkrachten met 25% in te dammen. Ook de tractiecontrole hielden we op stand 1, die alleen ingrijpt als het echt nodig is en bovendien wheelies op koppel nog mogelijk maakt.

Kawasaki 2015 Versys 1000