Test: BMW R1200RS
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW R1200RS |
Hip en Cool |
Tussen de hoosbuien door |
Conclusie |
Technische gegevens |
Negenendertig jaar na de lancering van de allereerste R100RS heeft BMW de RS met de komst van de R1200RS als toeristisch sportief broertje van de dit voorjaar gelanceerde R1200R een nieuw leven ingeblazen. Met de RS doelen de Duitsers op een sportief publiek voor w
ie een S1000RR te extreem, een R1200R te naakt en een K1600 te toeristisch is. Een sportief publiek dat verder wil gaan dan alleen dat bekende rondje rond de kerk.Op het 'Reise' vlak maakt de R1200RS dankzij z’n ontspannen zithouding, ontspannen en neutrale stuureigenschappen en zijn lineaire vermogensafgifte zijn ambities zonder meer waar, hoewel de vering, en dan met name de achterkant, in de ESA Road stand best iets minder stug had mogen zijn. Op het 'Sport' vlak heeft de R1200RS eveneens zijn zaken prima voor elkaar voor wat betreft stabiliteit, feedback en vertrouwen, hoewel de kanttekening daar is dat 'ie best wel wat scherper en feller had mogen zijn.
Met de lancering van de nieuwe R1200RS heeft BMW een nieuw hoofdstuk aan de RS geschiedenis toegevoegd, en heeft daarbij optimaal gebruik van hedendaagse elektronica gemaakt. Voor dat moois moet echter wel diep in de buidel worden getast, de basisprijs van € 15.350 lijkt best redelijk, maar alle lekkere elektronica is in de verschillende optiepakketten ondergebracht, waardoor er ineens een bedrag van € 18.201 onderaan de factuur staat. En dat is nog exclusief de Schakelassistent Pro (€ 472,00), Keyless Ride (€ 301,00), de BMW Navigatie (€ 694,00) en het BMW Alarm (€ 254,00). Vanaf 16 mei kan de R1200RS bij de dealer worden aanschouwd.
- goede ergonomie, neutraal sturen, uitgesmeerd koppel
- stroef schakelen, vering stug in ESA Road setting, best prijzig met alle opties