Test: BMW 2015 R 1200 R
En dat is vier...
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW 2015 R 1200 R |
En dat is vier... |
De alles is ander show |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het vierde model van de nieuwe BMW boxergeneratie is de meest pure variant: de nieuwe R 1200 R is de moderne interpretatie van het oer-begrip van de motorfiets, nadat door de Beiers het afgelopen jaar met de R nineT de succesvolle klassieke variant was gelanceerd. Tegenover het vorige model is de nieuwe R in elk opzicht duidelijk een flink stuk dynamischer geworden. Al bij het eerste oogcontact beloven de diepe neus met nieuwe, markante ronde koplamp, het compacte buizenframe en het hoge kontje een onvervalst en sportief rijplezier.
Om de optische belofte in te willigen zorgt de zwaartepunt-geoptimaliseerde boxermotor met vloeistofkoeling, excuus, precisiekoeling zoals BMW het zelf noemt, voor een rijdynamiek zoals die in de eerdere modellen R1200GS, R1200GS Adventure en R1200RT al is opgemerkt en waarbij BMW de radiateur onopvallend in het ontwerp heeft verwerkt. Uit de cilinderinhoud van 1.170cc wordt ook in deze naked het vermogen van 125 pk en koppel van 125 Nm bij 6.500 toeren per minuut gehaald. Cijfers die op zich al niet verkeerd zijn, zo heeft de ervaring met de GS en RT ons al geleerd, m
BMW snapt hoe je veel knopjes op een kleine ruimte kwijt kunt, zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Dat laatste kan trouwens niet van het LCD display worden gezegd
Mocht er nog iemand twijfelen aan de sportieve insteek...
De nieuwe boxer, dus aan de bovenkant erin en langs de onderkant er weer uit. De aandrijving zit nu aan de linkerkantaar volgens BMW moet de boxer in deze naakte creatie onderin en in het middengebied sterker dan die andere modellen zijn. Met dank aan het vet klinkende 2-in-1 uitlaatsysteem en de aangepaste luchtinlaten. Het rijwielgedeelte maakt indruk met een vriendelijke en tegelijkertijd machtige motorloop en ontvouwt een verbluffende elasticiteit – al vanaf het stationaire toerental tokkelt de boxer heerlijk ontspannen door de dorpjes, om bij het verlaten van de bebouwde kom er met een draai aan het gas moeiteloos vandoor te gaan.
En dat is niet vreemd, aangezien in het uitgesmeerde toerenbereik waar je voornamelijk rijdt er continue meer dan 100 Nm aan koppel beschikbaar is. Tot pak ‘m beet 6.000 toeren gaat de R 1200 R er - zeker vergeleken met het oude lucht/olie gekoelde model - er als een speer vandoor zonder ook maar een moment te verzwakken, pas daarboven neemt de feestvreugde ietwat af. Daarbij is de boxer gezegend met een erg vriendelijke en lichte gasopname, wat BMW heeft gerealiseerd door enerzijds de draai van het gashandvat te reduceren en anderzijds een lichtere contraveer toe te passen. Nu zou je juist van snelgas verwachten dat het een motor zenuwachtiger maakt, per slot van rekening ontstaat hierdoor een directere gasrespons, maar daar is bij deze R 1200 R geen sprake van.
Uiteraard heeft de standaard aanwezige stabiliteitscontrole ASC met bijbehorende rijmodi Rain en Road waarover de R 1200 R beschikt hier een positieve invloed op gehad: de zeer vriendelijke gasopname wordt niet via de rechterpols, maar via elektronica gerealiseerd. Naast die twee rijmodi is ook tractiecontrole onderdeel van de stabiliteitscontrole ACS. Mocht dat niet afdoende voor je zijn, dan is er nog het dynamische pakket wat “Riding Mode Pro” omvat. Voor het prijskaartje van bijna negenhonderd euro heb je dan de hellingshoek afhankelijke - of zoals BMW het zelf noemt: adaptieve - tractiecontrole en twee aanvullende rijmodi: “Dynamic” en het naar eigen geur en smaak instelbare “User”, waarmee de boxer zijn sportieve aspiraties onderstreept.