Test: Aprilia Caponord 1200 Rally
Vooruitstrevende techniek
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia Caponord 1200 Rally |
Vooruitstrevende techniek |
Kleine aanpassingen, groot verschil |
Aprilia Media Platform |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het gaat goed met Aprilia. Tenminste, wat race-successen betreft. Het afgelopen jaar werd wereldtitel nummer 54 behaald in het WK Superbike door Sylvain Guintoli, waarmee de RSV4 deze eeuw de meest succesvolle machine in dat prestigieuze kampioenschap is: sinds z’n lancering in 2009 zijn in totaal 7 wereldtitels (3 rijders en 4 constructeurs) behaald. Nu staat een fiets als de RSV4 mijlenver van de Caponord, maar de successen werden op Sardinië door Aprilia wat al te graag aangehaald om te illustreren dat Aprilia voor sportiviteit en vooruitstrevende techniek staat. Was het niet Aprilia dat in 2002 als eerste merk ride-by-wire techniek introduceerde op de RS Cube MotoGP racer, om dat in 2007 bij de Shiver 750 aan verschillende rij-modi te koppelen, wat opnieuw voor de Italianen uit Noale een primeur was. Aprilia was ook het eerste merk dat met uitgebreide APRC elektronica kwam voor de RSV4 en naakte variant Tuono V4, waarin zelfs launch control was ondergebracht.
Dat geavanceerde technologie niet alleen is voorbehouden aan de supersportieve topmodellen, daarvan is de twee jaar geleden gelanceerde Caponord 1200 het levende bewijs. De Travel Pack versie was van semi-actieve Skyhook vering voorzien, door Aprilia tot ADD (Aprilia Dynamic Damping) gedoopt. De ADD wijkt volgens Aprilia op meerdere punten van door de concurrentie toegepaste systemen af en wordt op vier punten door patenten beschermd: het ‘comfort-georiënteerd’ algoritme dat de principes van Skyhook en het algoritme van de door acceleratie gedreven demping combineert, de software die op basis van de input van de rijder (acceleratie, stand van het gas, snelheid van gasgeven, remmen, constant gas) de setting van de vering aanpast, de manier waarop de snelheid van de voorvork wordt gemeten en de automatische instelling van de veervoorspanning, waarbij het systeem de load van de motor (gewicht van benzine, rijder, duopassagier, bagage, etc.) detecteert en daar automatisch de veervoorspanning op aanpast. Dankzij de 4 patenten kon het ADD als een one-setting systeem worden uitgevoerd, waardoor het afstellen van de vering voorgoed tot het verleden behoord.
Aangenaam verrast
Nog maar amper op de prachtige slingerweg langs de bergachtige kust van Sardinië gearriveerd ben ik op meerdere vlakken al aangenaam verrast. Op voorhand had ik geen goed gevoel bij deze introductie, niet in de laatste plaats omdat de overvloed aan regen – en daarbij horend afzien – tijdens de presentatie van de Caponord 1200 Travel Pack twee jaar geleden voor altijd in mijn geheugen gegrift staat. De wetenschap dat deze Rally versie rond dezelfde tijd van het jaar opnieuw op Sardinië zou worden gepresenteerd b
Stukken avontuurlijker, toch? Het Playstation display is overzichtelijk, wel jammer dat een buitentemperatuurmeter ontbreekt en dat je moet kiezen tussen óf trip óf klokje
Zoals onze Belgische collega zei: "It's Yellow, but it sure ain't Mellow!"
Het bedieningsgemak is subliem. Met de menuknop op de linker armatuur kan door het menu worden gescrold, met de startknop kan tijdens het rijden van rijmodus worden geswitcht. Tractiecontrole en ABS kan alleen bij stilstand via de knopjes op het display
eloofde niet veel goeds, wat door de online weersvooruitzichten bevestigd werd: precies in de periode dat de introductie stond gepland leek het eiland onder een zwaar regenfront gebukt te gaan. Leek, want geheel tegen de verwachting in zat het ons ditmaal mee, er trok weliswaar inderdaad een zwaar regenfront over het zuidelijke deel van Sardinië, maar ’s nachts waardoor in de ochtend het al behoorlijk was opgeklaard en de weg langs de kust al grotendeels was opgedroogd.
De deels bewolkte, maar wel droge lucht is echter niet het enige wat me heeft verrast. Vanaf de eerste meters voel ik me meteen op de Caponord 1200 Rally thuis en waar ik twee jaar geleden niet echt onder de indruk van de ADD semi-actieve Skyhook vering was, is de fiets nu wél in balans. En dat terwijl aan de ADD vering totaal geen aanpassingen zijn gedaan. Navraag leert dat Aprilia er veel aandacht aan heeft besteed om het rijgedrag van de Caponord te perfectioneren. Dat begon bij de toepassing van het 19” voorwiel, dat – net als het 17” achterwiel – gespaakt is uitgevoerd om de Caponord beter geschikt voor terreingebruik te maken. Aprilia benadrukt met klem dat deze 1200 Rally niet als zware enduro moet worden gezien, maar meer als een fiets die onverharde wegen niet meer schuwt. Nu hebben spaakwielen als nadeel dat ze zwaarder dan gietwielen zijn, maar door de unieke manier waarop de wielen zijn gespaakt kon dat grotendeels weer teniet worden gedaan. Het 2 inch grotere voorwiel heeft ook zijn invloed op de geometrie gehad, waarbij ook de offset van de voorvork is aangepast. Met als eindresultaat een wielbasis die met 10 mm is vergroot naar 1.575 mm, een balhoofdhoek die op 27,4 (was 26,1°) is gezet en een naloop die met 7 mm naar 118 mm is verkleind.
De geperfectioneerde geometrie is niet het enige wat de Caponord 1200 Rally van de Travel Pack versie onderscheidt. Om te beginnen bij de kleurstelling, waar strakke hoogglans kleuren het veld hebben geruimd voor drie naar mijn mening bijzonder goed geslaagde matte kleuren (geel, legergroen en taupe; door Aprilia Grigio Safari, Verde Army en Giallo Dune gedoopt) die van speelse decalls zijn voorzien. Dat, gecombineerd met de stoere valbeugels, de aluminium carter beschermplaat, de extra LED-verlichting en de reeds genoemde spaakwielen heeft van de Caponord een robuust-aantrekkelijke verschijning gemaakt. De fraaie door Givi geleverde 33 liter koffers met aluminium look die van Aprilia opdruk zijn voorzien maken de looks helemaal af. Naast dat ze met de contactsleutel kunnen worden opengemaakt kan ook alleen het bovenste deel worden opengemaakt, wat om snel iets te pakken (of weg te stoppen) wel zo handig is. Het windscherm is forser bemeten en net als bij de standaard Caponord in hoogte instelbaar, wat dankzij de standaard cruise control tijdens het rijden trouwens goed is te doen. Wat die cruise control trouwens betreft is het jammer dat Aprilia heeft gekozen voor een basic systeem, cruise control kan alleen aan of uit worden gezet (bij het bedienen van de rem of koppeling schakelt de cruise control ook uit), de snelheid wijzigen of vanuit 'uit' weer terug naar de laatste cruise snelheid zit er niet in.