Test: Aprilia Caponord 1200 Rally
Aprilia Media Platform
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia Caponord 1200 Rally |
Vooruitstrevende techniek |
Kleine aanpassingen, groot verschil |
Aprilia Media Platform |
Conclusie |
Technische gegevens |
Gelijktijdig met de lancering van de 2013 Caponord Travel Pack werd door de Italianen het Aprilia Multimedia Platform (AMP) gepresenteerd, dat later dat jaar voor de Caponord beschikbaar kwam. Het AMP bestaat uit een hardware unit die op de motor en een app die op de smartphone moet worden geïnstalleerd. Het AMP is een afgeleide van een jaar eerder door Piaggio gelanceerde App voor Piaggio motorscooters, maar dan afgestemd op de Aprilia Caponord. Voor installatie van de hardware zul je even bij de Aprilia dealer op de koffie moeten gaan, eenmaal geïnstalleerd kan verbinding met de app op je smartphone worden gemaakt. Omdat er oneindig veel verschillende toestellen zijn is een montagekit voor je telefoon niet inbegrepen, daarvoor zul je bij je telefoonboer te rade moeten gaan, maar eenmaal de AMP (Aprilia Multimedia Platform) App geïnstalleerd heb je ineens een waslijst aan informatie tot je beschikking.
Display
In het hoofdmenu van de AMP kan een vijftal opties worden geselecteerd: dashboard, navigatie, trip, manuaal en bonus. We beginnen bij het dashboard, dat al naar gelang in digitale vorm of met traditionele tellers kan worden weergegeven. Het conventionele display bestaat uit een drietal tellers, die geheel naar eigen smaak kunnen worden ingevuld. De links en rechts geplaatste tellers zijn eveneens geheel in te stellen, waarbij de keuzemogelijkheid ietwat beperkt is ten opzichte van de controle teller. De waslijst van zaken die kunnen worden opgeroepen is enorm: snelheid, toerental, koppel aan de krukas, vermogen aan de krukas, nog resterend vermogen, acceleratie en wielspin bij acceleratie en actuele hellingshoek zijn slechts enkele van de vele zaken die kunnen worden afgelezen. In het digitale display krijg je dezelfde informatie digitaal, verdeeld over twee grote en twee kleine infoblocks.
In het display zit een schakelindicator ingebouwd, die afhankelijk van de koelvloeistof temperatuur het maximale toerental adviseert. Naarmate het maximale toerental wordt bereikt, kleurt de achtergrond progressief rood om bij het bereiken van de toerenbegrenzer te gaan knipperen. De grens van maximum toerental kan ook handmatig worden ingesteld, waarmee je dus een heuse schakelindicator hebt. Naast de rode kleur achtergrond kan deze ook geel oplichten, dit gebeurt wanneer de tractiecontrole aan het ingrijpen is.
Navigatie
In het Navi-menu zitten enkele verdomd handige features ingebouwd. Om te beginnen onthoudt de AMP de laatste positie van de motor, wanneer deze wordt uitgezet. En dat is verdomd handig wanneer je in een grote onbekende stad begeeft, en niet meer precies weet waar je de motor hebt neergezet. Om vervolgens de weg weer terug naar de motor te vinden zal je echter wel gebruik moeten maken van externe navigatie-Apps, dat kan met de AMP dan weer niet. Hetzelfde geldt voor de tweede optie in het Navi-menu, waar de dichtstbijzijnde tankstations zijn terug te vinden en waarbij de in rood gemarkeerde tankstations niet meer bereikbaar zijn binnen de gecalculeerde resterende actieradius. Bijzonder handig als je op zoek bent naar een tankstation, maar om daar dan te komen zal je wederom die externe navigatie-App aan moeten spreken. In de derde optie van het Navi-menu zijn alle motordealers van de Piaggio Group terug te vinden, met naast adresgegevens het e-mail adres en telefoonnummer van de dealer.
Datalog
De AMP App kan ook als datalogger worden gebruikt. Data van je trip wordt opgeslagen en kan als samenvatting op het scherm of als tekstbestand worden opgeslagen, om later op de computer te analyseren. Daarvoor moet wel de realtime data logging in de setup pagina zijn geactiveerd. Hiervoor zal je wel de App continue aan moeten hebben staan, aangezien het dataloggen stopt zodra de App naar achtergrond-modus switcht. Als samenvatting kan in het Trip-menu de gereden afstand, maximale snelheid, gemiddelde snelheid, gemiddeld brandstofverbruik en de maximaal gereden hellingshoek worden afgelezen.
Manual
Uiteraard is in de AMP App ook de complete gebruikers- en onderhoudshandleiding van de Caponord ondergebracht, waardoor je handig snel even wat zaken op kunt zoeken. En tot slot wordt door de AMP continue de afstand tot de Noordkaap berekend, waardoor je altijd weet hoever je van Capo Nord verwijderd bent.