Zoeken

Eerste test SWM RS 650 R

Zin in..

10 december 2015
Inhoudsopgave
Eerste test SWM RS 650 R
Zin in..
Tijd voor wat gas
Heerlijk eenvoudig
Conclusie
Technische gegevens

SWM RS650R

Dus je bent Italiaan en hebt er zin in. En je kent een Chinees met geld. Dan ga je, naar goede traditie, met een onmogelijk bedrijfsplan een paar nummers bellen en voor je het weet heb je budget: je kunt je droom waar maken en een heus motormerk beginnen. Menig welwillende collega ondernemer is je daar al in vSWM RS650RSnap geen reet van die miljeuconferentie in Parijs. Mooi toch, lekker weer het hele jaar door?oorgegaan en op kortere of langere termijn finaal in omgekomen. Een goed idee is leuk, een goed idee met een bak geld is twee, een rendabel bedrijf opzetten is heel wat anders. Italianen branden daar graag hun vingers aan en wij vinden dat allemaal fantastisch, want de producten die ze neerzetten zij wel stuk voor stuk pareltjes, lang leven of niet. Hier houden we van, hier kicken we op, hier genieten we van zo lang het kan.

Parallel hieraan vinden we de zeer populaire kunst van het herrijzen van een oud merk. Neem MV, neem Indian, Brough Superior, Benelli, Triumph, Laverda en in de elektrische motoren is het nog veel gekker, bijna elke nieuwe machine krijgt een klassieke naam, waarbij het Belgische Saroléa een bijzondere uitzondering is, of althans.. dat hopen we van harte.

Welnu, we introduceren Ampelio Macchi. Heeft in het verleden bij meerdere merken gewerkt, waaronder Aprilia, Cagiva en Husqvarna. En weet dus wel een beetje wat hij doet. Weet ook wat hij wil , maar heeft daar in zijn privékapitaal net niet genoeg voor. Dus hij belt met China, vliegt richting Rijzende Zon en sluit een deal met de Shineray fabriek: zij pompen het geld in zijn idee en dat idee is: de herrijzenis van een nieuw en honderd procent Italiaans motormerk met een oude naam: SWM ziet opnieuw het levenslicht. Maar Ampelio is slim. Ampelio heeft opgelet en weet ergens in de buurt van Varese nog een verlaten fabriekshal staan. Die hal werd voorheen gebruikt door… Husqvarna. Sinds dat merk overging in OSWM RS650RVan mij mag het zo wel blijven deze winterostenrijkse handen heeft KTM, want daar hebben we het over, alle aciviteiten verhuisd naar de thuisbasis in Mattighofen en in Italië heel simpel het licht uitgedaan en de deur op slot gedraaid.

Met de overname van die fabriek heeft ome Ampelio niet alleen de locatie overgenomen, maar ook de inboedel. En daaronder vallen ook alle machines, mallen en goed, op papier heeft Ampe ook meteen maar netjes de rechten gekocht. Met andere woorden: op een goede maandagmorgen kon meneer Macchi, samen met een handvol vers aangenomen medewerkers (het zou leuk zijn als daar enkele voormalig Husqvarnamensen bij zaten) de sleutel omdraaien, de hoofdzekering inschakelen en motoren maken. Dan kunnen we met recht spreken van een gespreid bedje. En zoals het bekende spreekwoord ons dicteert is een goed begin nog maar het halve werk. Er is dus nog veel meer op komst.

SWM RS650R
He, wat moet m'n moeder nou al weer?

Maar voor het zover is, richten wij ons op wat het nagelnieuwe en nog kraakschone merk nu reeds te bieden heeft en dat is helemaal niet verkeerd: als eerste wapenfeiten staan namelijk de RS en SM 650 R op de lijst, motoren die niet alleen akelig veel lijken op Husqvarna’s laatste 650cc ééncilinders, maar dat feitelijk ook, voor dik negentig procent, gSWM RS650R SWM RS650R
SWM RS650R SWM RS650R
Of we overeenkomsten zien met de oude Huskie 650 Enduro? Nee joh, ben je mal...
SWM RS650R SWM RS650R
Extra vinnen om lucht richting de radiateur te dirigeren. De 600cc ééncilinder is nog van de oude generatie stampen en trillen. Heerlijk...
ewoon echt zijn. Voordeel daarvan: kwaliteit. En wat is nou een mooier begin als nieuw opstartend merk dan direct in staat zijn een kwalitatief degelijk product op de markt te kunnen zetten?

De motoren die in de 650’s gebruikt worden zijn precies de laatste versie van de eencilinder die Husqvarna al jaren heeft gebouwd en doorontwikkeld. Of in andere woorden, ze zijn uitontwikkeld en zo goed als ze maar kunnen zijn. En dat bovendien voor en fractie van de kosten, want die zijn door Husqvarna al betaald. En dat laatste is mede de reden dat de SWM’s nu voor de prijs die ze hebben kunnen worden aangeboden, wat een flink stuk onder die van de concurrentie ligt. Een nieuwe motor die wel zo betrouwbaar maar niet zo duur is als de competitie? Waarom hebben we niet al lang allemaal een SWM gekocht?

Laten we er dan eerst maar eens een stukje mee gaan rijden. daar zijn ze immers voor gemaakt en daar zijn wij voor eh… daar zijn we voor. Dus nemen we op een bewuste dag bezit van een net ingereden RS 650 R en zetten koers richting thuisbasis. Het enige wat nog tussen mij en mijn einddoel ligt zijn krap tachtig kilometer dijk. Tijd voor wat gas.

SWM RS650R