Dubbeltest Moto Guzzi Eldorado en Audace
Retro-klassieker
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest Moto Guzzi Eldorado en Audace |
Retro-klassieker |
Of toch Musclebike |
Conclusie |
Technische gegevens |
Terwijl bij Motokaiser in afwachting van beter weer de koffieautomaat de zoveelste cappuccino er voor ons eruit aan het persen is, maak ik van de gelegenheid gebruik om Moto Guzzi’s nieuwste aanwinsten voor 2015 eens aan een nadere studie te onderwerpen. De Audace en Eldorado – het moet worden gezegd, in Italië weten ze in ieder geval motoren mooie namen te geven – zijn beide geënt op de inmiddels al weer wee jaar geleden geïntroduceerde California 1400, met 1.380 cc Europa’s dikste 90 V-twin die in een naakte en Touring versie op de markt werd gezet. Waar de Audace volgens de Italianen als een musclebike om asfalt mee te schrapen moet worden gezien heeft de Eldorado onder andere dankzij de klassieke vormgeving met bolle spatborden, spaakwielen met whitewall banden en veel chroom een hoog ‘Back to the Future’ gehalte gekregen.
En geef ze eens ongelijk, de geschiedenis van de nu legendarische Moto Guzzi 90° V-Twin gaat inmiddels achtenveertig jaar terug, toen het motorblok door engineer Giuglio Cesare Carcano werd ontworpen. Het blok maakte zijn debuut in de V7 en is sindsdien meermaals in talloze varianten gemodificeerd in een scala aan motorfietsen. Het was de derde generatie van de 90° V-Twin die de Eldorado in 1972 tot leven bracht, twee jaar nadat een vloot aan 750cc V7 aan de Los Angeles Police Department (LAPD) was geleverd en de California een feit was, evenals de luxere Ambassador die op hetzelfde rijwielgedeelte was gebaseerd. In een constante zoektocht naar sterkere motoren was de cilinderinhoud al van 700cc naar 757cc gegroeid, om bij de derde generatie op 850cc te worden gezet. Met dit motorblok was de Eldorado een feit als opvolger van de Ambassador, die volgens de Italianen naast completer, verfijnder en luxueuzer dankzij de grotere cilinderinhoud ook krachtiger en daarmee bevredigender om te rijden moest zijn.
Meer dan veertig jaar na dato heeft Moto Guzzi de Eldorado een nieuw leven ingeblazen in vorm van deze Eldorado 1400, een retro-klassieker geheel in de geest van het oorspronkelijke model. Zeker de zwarte kleurstelling zoals ‘ie hier bij de Belgische Guzzi dealer Motokaiser staat is de fiets om door een ringetje te halen. Alsof je op de set van het Chicago uit de tijd van Al Pacino bent beland. De witte belijning zorgt voor een sierlijk effect en de aandacht voor detail is in de zijkap terug te zien, waar eenzelfde Eldorado logo als de oorspronkelijke fiets is aangebracht. De spaakwielen met witte banden en de sierlijk vormgegeven ronde spatborden maken het klassieke plaatje af, terwijl de van de California 1400 overgenomen koplamp en tellerunit de fiets z’n moderne tintje geeft. H
De Eldorado heeft dee genen van een cruiser, dus treeplaten en hak/teen schakeling. Het achterlichty is mooi klassiek vormgegeven
16" spaakwiel met whitewall band voor de Eldorado, 18" gespaakt gietaluminium voorwiel voor de Audace
De matte kleuren maken de Audace extra vetet cruiser karakter wordt door de aanwezigheid van het vele chroom nog verder onderstreept, evenals de treeplaten en hak/teen schakeling. De Audace daarentegen oogt – zeker in deze matbruin/matzwarte kleurstelling – superstoer, als een Bulldog die z’n spieren laat zien en je laat weten vandaag niet voor je aan de kant te zullen gaan. Het brede, matzwarte stuur, het matzwarte uitlaatsysteem en de gewone voetsteunen staan in schril contrast met de Eldorado. Waar de Eldorado een combinatie is van een ‘California 1400’ voorkant in combinatie met een nieuwe retro achterkant is bij de Audace het tegenovergestelde het geval: de achterkant is California 1400, de voorkant is nieuw met een fraaie ronde koplamp en een carbonfiber voorspatbord om het stoere uiterlijk te onderstrepen.
Volgens de in Californië woonachtige ontwerper van het Piaggio Group Advanced Design Center Miguel Galluzzi werden de eerste schreden op het nieuwe Moto Guzzi pad genomen tijdens het 90-jarig jubileum van het roemruchte merk dat in 1921 in Mandello del Lario werd opgericht en daar nog steeds gevestigd is. Moto Guzzi’s wens om verder te groeien worden volgens Galluzzi perfect samengevat in het sterke en compromisloze karakter van de nieuwe Audace. “Ik geloof dat deze motor, vandaag, meer zegt dan welke woorden ook over de modernere ziel en toekomst van het merk uit Mandello. Het enige wat je moet doen is er naar kijken en ermee rijden en al je vragen zijn beantwoord. Het been over het zadel gooien, de krachtige V-Twin tot leven roepen en naar de horizon rijden is alles wat nodig is om te begrijpen waar Moto Guzzi heden ten dage voor staat. De nieuwe Audace is een perfecte interpretatie van de meest pure Moto Guzzi gedachte,” aldus de 55-jarige Argentijnse ontwerper die in het verleden bij Ducati al onsterfelijk had gemaakt als ontwerper van de allereerste Monster M900 en bij de Piaggio Group onder andere verantwoordelijk was voor de RSV4.