Dubbeltest Moto Guzzi Eldorado en Audace
Of toch Musclebike
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest Moto Guzzi Eldorado en Audace |
Retro-klassieker |
Of toch Musclebike |
Conclusie |
Technische gegevens |
Met een lucht die langzaam begint op te klaren en het wegdek grotendeels alweer veel minder nat maak ik me op om Galluzzi woorden in de praktijk te brengen en het been over het zadel van de Audace te werpen. De ruim honderd kilometer trip die Moto Guzzi’s Benelux importeur voor ons heeft uitgezet gaat door het Belgische en Luxemburgse deel van de Ardennen, onder normale omstandigheden een prachtige omgeving om heerlijk te sturen, maar vandaag even niet. De onstuimige lente heeft ook dit deel van Europa in z’n greep, waardoor het heerlijke zonnige weer met 18° temperatuur van de dag ervoor plaats heeft gemaakt voor guur, eerder herfstachtig weer met veel regen en 12° temperatuur. Perfect weer dus om met je zomeroutfit op pad te gaan.
Zo haaks als de Audace en Eldorado visueel op elkaar staan, zo haaks is ook de manier waarop het met beide motoren sturen is. De Eldorado geeft me direct een heerlijk ontspannen cruisergevoel: de zithouding is ontspannen, het hoge stuur ligt lekker in de hand en de voeten kunnen op prachtige treeplanken worden gezet, waarbij de hak/teen schakeling voor extra ontspanning zorgt. Bij stilstand schud de 90° V-Twin heerlijk onder me op en neer, om met een zijdezachte gasrespons van z’n plek weg te gaan. De 1.380 cc V-Twin heeft een opgegeven vermogen van 96 pk, maar veel interessanter is het koppel van 120 Nm dat al bij 2.750 toeren per minuut wordt vrijgegeven, waardoor de Eldorado ongekend schakellui te rijden is. Eenmaal de goed maar wel zwaar schakelende versnellingsbak in zesde versnelling gezet kan de transmissie grote stukken ongemoeid worden gelaten, pas bij kruisingen en rotondes moet er worden teruggeschakeld, wat dankzij de hak/teen schakeling lekker gemakkelijk gaat. Van de drie rijmodi, die de prachtige namen Turismo, Veloce en Pioggia hebben gekregen, begin ik in de Pioggia regenstand, maar al snel wordt naar Turismo geswitcht dat ook onder deze verre van zonnige omstandigheden prima blijkt te voldoen. De tractiecontrole kan nog in drie standen worden gesteld, maar ook hier hebben we geen behoefte om van de standaard setting af te wijken.
Ondanks dat de regen ons vandaag netjes weet te volgen is het opmerkelijk hoeveel vertrouwen de Eldorado geeft en hoe gemakkelijk de cruiser door het bochtige Luxemburgse landschap te sturen is. Volgens de technische specificaties is de Eldorado met een rijklaargewicht zonder benzine van 314 kilo exact vijftien kilo zwaarder dan de Audace, maar dankzij de smallere achterband voelt de cruiser met sturen eerder honderd kilo lichter dan de musclebike. En dat is niet het enige verschil: zo gemakkelijk en lichtvoetig als de Eldorado bochten absorbeert, zo hard moet er op de A
Uitzicht vanaf het zadel van de Audace. De Eldorado heeft trouwens dezelfde tellerunit
Andere handvatten voor de Eldorado. Tractiecontrole is trouwens standaard op zowel de Eldorado als de Audaceudace worden gewerkt voor eenzelfde resultaat. Vanaf de eerste meters doet de Audace me direct aan een Griso denken: het brede stuur, de ietwat voorover gebogen zit in combinatie met de het lekker lage zadel (dat met 740 mm trouwens exact dezelfde hoogte als de Eldorado heeft en door een optioneel 720 mm hoog zadel kan worden vervangen) en de ontspannen positie van de voetsteunen lijkt zo van de Griso te zijn overgenomen.
Daarmee is trouwens niet gezegd dat het op de Audace minder vertoeven is, alleen dat het een stuk minder als vanzelf gaat. Wat dát betreft maakt de Audace de term musclebike meer dan waar. Dat begint al met keren op de weg, dat ondanks de gelijke stuuruitslag van 38° minder gemakkelijk dan met de Eldorado gaat. Sterker, waar op de fotolocaties de Eldorado telkens probleemloos kan worden gekeerd lukt dat met de Audace bijna altijd nét niet en moet er een keer extra worden gestoken voordat de neus de andere kant opstaat. Ander opvallend punt is dat de Audace al aan de nieuwe Euro 4 norm voldoet, waar de Eldorado nog in overeenstemming met Euro 3 is. Het motorblok is identiek, evenals de Magneti Marelli IAW7SM ontsteking met 52 mm ride by wire gasklephuizen en IWP 243 Magneti Marelli injectoren en de dubbele zuurstof sensoren. Het enige verschil zit ‘m in het secundaire luchtsysteem in de uitlaat en de speciale katalysator, waardoor de Audace de eerste Moto Guzzi is die aan de strenge Euro 4 regelgeving, die vanaf volgend jaar verplicht is, voldoet. En dat heeft geresulteerd in een koppel dat met 121 Nm bij 3.000 toeren een fractie hoger ligt.