Vergelijk kleine twins: Vakantie zonder ouders
Kawasaki ER-6n Sports Edition
Je zou het misschien niet zeggen, maar de 2014 ER-6n is inmiddels al weer de derde versie van de eigenzinnige fiets die acht jaar geleden werd geïntroduceerd en in de motorwereld een behoorlijke aardverschuiving heeft veroorzaakt. In die tijd werd op straat door 600cc en 1000cc supersports de dienst uitgemaakt en werden lichte motoren vooral als oubollig en saai gezien, tot Kawasaki met de ER-6n liet zien dat een kleine motor wel degelijk een enorme funfactor kon hebben. De ER-6n had - net als de MT-07 nu - een spraakmakend design dat je ofwel spuuglelijk ofwel helemaal geweldig vond, maar er zat niets tussenin. B
Ja, dit is een full-Akra en ja, dat levert volgens Kawa 5 extra paarden op.
Nog steeds onmiskenbaar ER-6ij de twee facelifts die de motor in 2009 en 2012 heeft gehad was Team Green er ook alles aan gelegen om het ontwerp een opfrisbeurt te geven, maar nog steeds overduidelijk als ER-6 herkenbaar te houden. Dat Kawasaki met de ER-6n een schot in de roos had geraakt wezen ook proefritten uit: negen van de tien motorrijders die een proefrit op de ER-6n hadden gemaakt gaven de voorkeur aan de fiets boven nagenoeg alle andere middenklassers.
Voor 2014 heeft Kawasaki van de ER-6n een Sports Edition op de markt gezet, die voor nagenoeg dezelfde prijs als het 2013 model van een aantal leuke accessoires is voorzien, waaronder een compleet Akrapovic uitlaatsysteem. Met de Akra sloeg Kawasaki twee vliegen in een klap: er werd vijf kilo van het gewicht afgesnoept en dankzij de betere ademhaling nam het vermogen met 5 pk toe. Op papier moet deze ER-6n Sports Edition met 77 pk de krachtigste fiets van dit gezelschap zijn, maar moet toch het hoofd buigen voor de MT-07, die dankzij z’n grotere cilinderinhoud een veel mooier koppel heeft.
Dat de MT-07 de ER-6n qua performance het nakijken geeft wil niet zeggen dat deze Kawasaki is afgeserveerd. De ER-6n is de grondlegger geweest van wheelies for fun, is nog steeds met speels gemak op het achterwiel te zetten en wordt in de stunt-scene enorm gewaardeerd, maar weet ook met beide wielen aan de grond bij iedereen een brede glimlach in de helm te toveren. Zeker met deze Akra-sound, die zo indringend en verslavend is dat je alleen maar nóg meer wilt. Dat aan de ER-6n geen koppel-wheelies in tweede versnelling zijn besteed is de fiets geeneens aan te rekenen. Je moet maar zo zien: het heeft acht jaar geduurd totdat de concurrentie met antwoord op de funfactor van de ER-6n kwam. Bovendien wordt het iets moeilijkere wheeliën ruimschoots gecompenseerd door een rijwielgedeelte dat niet alleen erg strak stuurt, maar bovendien veel feedback en vertrouwen geeft, waardoor je op een bochtige parkoers verdomd goed je best zult moeten doen om in het achterwiel van deze Kawa te blijven.
- Feedback en vertrouwen, rijgemak, wheelies
- remmen, prijs ten opzichte van de rest
Een eerdere test van de ER-6n Sports Edition is hier te lezen.