Zoeken

Test: Suzuki GSX-R600 MotoGP replica

Conclusie

12 augustus 2014
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R600 MotoGP replica
Suzuki en de MotoGP
100 pk met regenmodus
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki 2014 GSX-R600 MotoGP replica

Op sportief gebied lijkt Suzuki vanaf 2011, zowel in de MotoGP als op straat in slaap te zijn gevallen. Dat er in 2015 weer een Suzuki te bewonderen is op het startveld van de MotoGP is daarom alleen maar goed nieuws. Ook goed nieuws is de door ons geteste MotoGP edition van de Suzuki GSX-R 600. Niet alleen een geslaagde special edition van de huidige Suzuki supersport, maar ook een mooie kans voor ons om weer eens op dit model te rijden. Wat positief opvalt is hoe actueel deze motor anno 2014 eigenlijk nog steeds is. OSuzuki 2014 GSX-R600 MotoGP replicapvallend dan ook dat alleen de Belgische importeur deze motor op waarde lijkt te weten schatten, terwijl het hoofdkantoor, en op lokaal niveau ook de Nederlandse importeur, zo'n fijne machine links laat liggen. Deze motor is zo goed dat het slechts een kleine update met wat elektronica hier en daar en een fris kleurtje had gekost om een competitief nieuw model neer te zetten. Suzuki heeft met de huidige GSX-R600 namelijk een winnaar in huis die respectloos het kolenhok in is geschopt. Maar ja, supersports verkopen nu eenmaal niet meer, dus waarom investeren? Is de wederkerende vraag van, niet alleen, Suzuki. Nou, neem een voorbeeld aan de dames en heren van Moteo, de Belgische Suzuki importeur. Door in te haken op een actuele gebeurtenis en een goede motor op een smaakvolle manier aan te passen weten ze daar in het zuiden namelijk zomaar twee handen vol van dit model te verkopen, in een paar maanden tijd. Toch niet slecht 'voor een motor die niemand meer wil.'

Maar goed, dit artikel gaat uiteindelijk niet over bedrijfspolitiek, maar over een motor. De Suzuki GSX-R600 doet zelfs in deze afgeknepen 100 pk modes veel goed. Het is een motor die zijn sportiviteit niet verloochend en ondertussen toch een goede en zelfs, voor het segment, comfortabele rij-ervaring weet te bieden op straat. De aanpassingen die Suzuki aan dit model in 2011 heeft doorgevoerd hebben ervoor gezorgd dat anno 2014 de GSX-R600 nog steeds een van de beste supersports is. Niet alleen op straat, maar ook op de gesloten baan, zoals we eerder al ontdekten. De motor is een symbiose van een bom van een motorblok, een geslaagd rijwielgedeelte en een meer dan geslaagde frisse update van het uiterlijk. HSuzuki 2014 GSX-R600 MotoGP replicaet geluid dat het motorblok produceert is verslavend lekker en de Yoshimura die de originele demper vervangt is daarbij de kers op de taart. En als dat niet genoeg is kijk dan naar het gemiddelde verbruik dat met 1 liter op 18,7 kilometer extra bijdraagt aan de feestvreugde.

De reden dat we deze motor hebben gereden is niet een technische update, maar een meer dan geslaagde special edition uit de hoge hoed van onze creatieve zuiderburen. Een leuke reden voor een nieuw artikel was het oorspronkelijke idee. Uiteindelijk was de test meer dan dat, omdat juist een motor als de GSX-R600 bewijst dat het supersport segment niet dood, maar springlevend is. Het is alleen aan welwillende fabrikanten, danwel importeurs, gelegen iets leuks te doen met zo'n goed model waardoor de motorrijdende medemens de motor niet vergeet. Laten we dan ook hopen dat het praktijkvoorbeeld van Moteo wordt overgenomen, waardoor deze special edition wel leverbaar wordt in Nederland.

Suzuki 2014 GSX-R600 MotoGP replica

  • blok, geluid, feedback, rijplezier, verbruik
  • Belgische verzekeringsregels, hoek van benen op lange afstand, alleen leverbaar in België