Test: KTM RC 125
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM RC 125 |
Groeien als kool |
Jong van hart |
Conclusie |
Technische gegevens |
Als geen ander heeft KTM begrepen dat, wil de motorrijder over tien jaar niet als laatste der Mohikanen de geschiedenisboeken ingaan, het tij voortijdig moet worden gekeerd. Als oorzaak wordt voor het gemak continue gesteld dat de jeugd niet meer in motorrijden is geïnteresseerd en het ooit ongekend populaire supersport segment – wat in Europa een enorme aanjager van verkoopcijfers is geweest – ten dode is opgeschreven.
Maar is dat wel zo? KTM is van het tegendeel overtuigd en heeft om precies die reden de nieuwe RC 125 gelanceerd: een volledig gekuipte supersport die geschikt is voor het A1 motorrijbewijs. Motorrijden spreekt de jeugd namelijk zeer zeker nog wel aan, maar omdat het accent volledig naar premium motorfietsen was gelegd was een schrijnend tekort aan apengeile motoren voor de beginnend motorrijder ontstaan.
Met de lancering van de RC 125 laat KTM zien dat een 125 cc A1 rijbewijs motorfiets zeker niet saai hoeft te zijn. De motor oogt als een volwassen fiets en is dankzij het Kiska design uit duizenden te herkennen als échte rebelse KTM. Perfect voor de beginnend A1 motorrijder, voor wie 15 pk al véél meer is dan zijn opgevoerde bromfiets ooit had en op deze manier via A2 naar A telkens level up kan gaan (en daarmee telkens weer dat ‘oh, dit is vét’ moment zal beleven), maar ook perfect voor de ervaren rot die een middagje in Moto3 stijl sparren wil. Moet je er wel meteen vier kopen: een voor jezelf en drie om je vrienden uit te kunnen nodigen, maar in dat geval valt bij KTM zeker wel te onderhandelen over de prijs die voor één RC 125 op € 5.035 (€ 4.699,00 BE) ligt.
- volwassen uitstraling, enorm handelbaar, funfactor, standaard ABS
- vering te zacht voor mijn postuur, toerenteller slecht afleesbaar, spiegels moeilijk te stellen