Zoeken

Test: Kawasaki Versys 650

Dame Edna

17 december 2014
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Versys 650
Een nieuw begin
Dame Edna
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Versys 650

Dat Kawasaki goed naar de klanten heeft geluisterd valt meteen op als we op de fiets plaats hebben genomen. De verhouding tussen voetsteunen, zadel en het lekker in de hand liggende stuur is goed gekozen, waardoor er in een relaxte zitpositie kan worden gestuurd. VKawasaki Versys 650
Kawasaki Versys 650 Kawasaki Versys 650
oor de Verys 650 heeft Kawasaki een uitgebreid accessoirepakket uitgebracht. Jammer is wel dat daarvoor werd teruggegrepen naar schakelaars uit 1810
olgens Kawasaki moet de zit zelfs comfortabeler zijn dan het oude model, doordat de voetsteunen 15 mm naar beneden en 20 mm naar voren zijn geplaatst, terwijl de korte tank de afstand naar het stuur lekker kort heeft gehouden. Haast belangrijker is echter dat tank aanzienlijk breder is gemaakt, waardoor de fiets veel dikker aanvoelt. In de drukke ochtendverkeer van Sicilië door de smalle, hobbelige straatjes langs de kust, waar de digitale snelheidsmeter amper boven de 40 km/u uitkomt, geeft het me eerder het gevoel van de zit bij een gynaecoloog, maar dat is in dit tempo niet de enige slak waar een vijftienkilo zoutzak op wordt gelegd: onder deze omstandigheden blinkt het motorblok laagtoerig niet bepaald in souplesse uit, terwijl de licht te bedienen slipper-assist koppeling na driehonderdzesenveertig keer inknijpen steeds zwaarder aanvoelt. Voordeel van de bredere tank is dat de inhoud naar 21 liter (was 19 liter) is vergroot, waardoor in combinatie met het verbeterde verbruik ruim veertig kilometer meer op een volle tank moet kunnen worden afgelegd.

Kawasaki Versys 650

Eenmaal de drukte van de lokale verbindingswegen ontvlucht en de bochtige bergweg richting de Etna opgestuurd wordt het tempo flink opgevoerd en kan de Versys zich van z’n betere kant laten zien. Dankzij een nieuw, prachtig vormgegeven uitlaatsysteem, verbeterde in- en uitlaatkanalen en een aangepaste ECU is het vermogen gestegen naar nu 69 pk bij 6.800 toeren per minuut, terwijl ook het mKawasaki Versys 650 Kawasaki Versys 650
Showa SFF upside down voor, excentrisch geplaatste monoshock met separaat reservoir waarmee eenvoudig de veervoorspanning kan worden aangepast.
Kawasaki Versys 650
Ziet er een stuk appetijtelijker uit, toch?
Kawasaki Versys 650 Kawasaki Versys 650
De remmen hebben een nieuw Bosch ABS aangemeten gekregen. De achterkant ziet er lekker slank uit

aximum koppel met 3 Nm naar nu 64 Nm bij 7.000 toeren per minuut is gegroeid. Kawasaki claimt bovendien dat het koppel bij lage toeren en in het middengebied sterk moet zijn verbeterd, waardoor de Versys 650 rapper van z’n plek weggaat, maar om die bewering te kunnen toetsen moeten beide modellen toch echt naast elkaar worden gezet. De Versys 650 gaat er vol op het gas lekker vandoor en het voorwiel kan met gemak richting luchtruim worden gelanceerd, maar dat was in alle eerlijkheid bij de oude ook al geen probleem.

Zo lekker als de 649 cc paralleltwin in toeren klimt en de motor in tweede versnelling tot aan de toerenbegrenzer op het achterwiel kan worden gezet, zo lekker sportief is ook het rijwielgedeelte van de fiets. De motor stuurt erg licht en direct, enkel als in de bocht moet worden geremd licht de motor ietwat op, maar dat is ook de enige manier om de Versys 650 van z’n lijn te krijgen. Vlotte bochtencombinaties zijn met de Versys kinderspel, de motor is ondanks de kofferset uit het accessoirepakket gemakkelijk van het ene op het andere oor te leggen en de nieuwe SFF Seperate Function Front voorvork neemt alle oneffenheden goed op. Enkel als het anker wordt uitgegooid duikt de voorvork diep in, maar de demping van 2,5 omwentelingen naar 1,5 omwenteling dichtdraaien levert een aanzienlijke verbetering op, zonder ten koste van comfort te gaan.

Kawasaki Versys 650

En dat is wat ons betreft misschien wel een van de belangrijkste verbeteringen van de fiets: de nieuwe Showa SFF Seperate Function Fork en achtershock, waarvan de veervoorspanning nu hydraulisch kan worden gesteld. Net als de voorkant voelde de achterkant bij de sportieve escapades redelijk zacht aan, mKawasaki Versys 650aar niet in die mate dat we de behoefte hadden om met de schroevendraaier aan de slag te gaan. Navraag leerde dat Kawasaki de vering, die qua setting juist sportiever is gemaakt, bewust erg soepel had afgesteld vanwege de temperatuur die de voorgaande rijdagen op de Etna onder het vriespunt was geweest.

Naast de nieuwe vering heeft Kawasaki ook de remmen van de Versys 650 vernieuwd. De 300 mm remschijven in het voorwiel worden nu door middel van nieuwe tweezuiger remklauwen afgeremd, waarbij nieuwe remblokken voor meer initiële bite hebben gezorgd. Aan de achterkant is de remschijf naar 250 mm gegroeid (was 220 mm), waardoor de Versys 650 ook met volle belading tijdig tot stilstand moet kunnen worden gebracht. Ook het Bosch ABS is vernieuwd, het is lichter en compacter en neemt daardoor minder ruimte in beslag.

Kawasaki Versys 650