Zoeken

Test Ducati Streetfighter 848

Conclusie

14 mei 2014
Inhoudsopgave
Test Ducati Streetfighter 848
Duurt even, maar dan heb je ook wat
Hoe was het ook alweer...
Rood, op groen
Conclusie
Technische Gegevens

Ducati 2014_Streetfighter_848_1833
Eyyy...!

Na zoveel jaar alleen verhalen gehoord te hebben en te teren op een -mooie- herinnering kan ik me geruststellen met het idee dat Assen nog altijd echt leuk rijden is. En tevens goed behapbaar, qua lengte wijkt het circuit niet extreem veel af van andere omlopen. Verfrissend genoeg is het nog steeds een heerlijk vloeiende baan, het tegengestelde van de meest recente ervaring op Zolder. Aan rijplezier scoort de baan nog altijd hoog, aan betovering kan echter niets tippen aan de ‘gouwe ouwe’.

Ducati 2014_Streetfighter_848_0025Net als bij zijn sportfamilie en ook een beetje de Hypermotard is inderdaad de Streetfighter mogelijk de betere keus van de twee. Is de 1100 voor velen wat teveel van het goede, wat toen ook al regelmatig gesteld werd, datzelfde pakket met 132 pk is verre van ondermaats. Dat is het grootste voordeel van de motor; mocht de dikke machine de kolen uit het vuur halen en het publiek bij de presentatie uit ontzag laten wankelen op de achterste voeten, vervolgens mag de meer aardse uitvoering de harten van het publiek stelen en op een goed gewortelde populariteit rekenen. Zo ging het vaker en zo zal het nog wel langer gaan. Dat weet Ducati zelf ook, gezien het dubbelspel van 1199 en 899, in het geval van de Hypermotard is zelfs direct gekozen voor een 821cc uitvoering als enige optie. Wat de Streetfighter betreft, de motor heeft iets wat de Monster nooit gehad heeft en heeft daardoor zijn eigen plaats binnen de Ducatifamilie eerlijk verdiend. Met meer succes dan zijn grote broer, want de 848 is nog altijd gewoon verkrijgbaar. En toch heeft dat een kleine weemoedige bijsmaak, als laatste telg van de één na laatste generatie, met Ducati’s vernieuwingstraditie in ogenschouw, is het de vraag hoe lang het nog mag duren. Nog belangrijker is: wat komt er ná?

EYBIS

Een klein woord van dank gaat uit naar EYBIS, de in België gebaseerde organisatie die in heel Europa -en verder- op de meest tot de verbeelding sprekende circuits evenementen organiseert. Sinds een paar jaar gebeurt dit in samenwerking met BMW, waarmee de BMW circuitevents samengaan met EYBIS circuitdagen. Bijkomend voordeel is dat er dan ook proefgereden kan worden, voor een kleine vergoeding is het mogelijk eens een S1000RR of iets anders uit te laten. Daarnaast is er meer dan voldoende begeleiding op niveaus van beginner tot expert en is er de Troy Corser Experience waarbij je instructie krijgt vna niemand minder dan de Superbikeheld zelf. Kijk voor meer informatie en data op http://www.eybis.com/indexNL.html