Zoeken

Test: Ducati Monster 821

Ducati is Bologna

2 juli 2014
Inhoudsopgave
Test: Ducati Monster 821
Ducati is Bologna
Part of the Futa
Conclusie
Technische gegevens

Ducati 2015 Monster 821

Terwijl de meer dan dertig Monsters die voor ons hotel netjes staan opgesteld aan het warmdraaien zijn en de Polizia Municipale in de startblokken staat groeit de rij nieuwsgierige Italianen aan de overkant van de winkelstraat. We maken ons op voor een eerste avondrit die ons dwars door het oude, historische centrum van Bologna voert. EDucati 2015 Monster 821Hoezo het verkeer in Italië is een totale anarchie?en écht tempo zit er uiteraard niet in, maar de belangstelling van ogenschijnlijk massaal toegestroomde Bolognezer, die en masse het overdonderende geweld van 30 losgelaten journalisten met hun mobiele telefoon vastleggen, is op z’n zachtst gezegd erg indrukwekkend te noemen. Het enthousiasme van de toeschouwers illustreert hoe ontzettend nauw Ducati met de stad Bologna verweven is.

Dat het massaal aanwezige publiek vandaag eigenlijk is uitgetrokken voor de Italiaanse versie van de Gay-Parade vergeten we voor het gemak maar snel, net als het feit dat bij elk verkeerslicht het rechterbeen als een kipfilet op de barbecue wordt gegrild. Het warme weer dat volgens het display ondanks het late uur nog steeds de 30° ontstijgt en het gebrek aan rijwindkoeling hebben van de Monster een grilplaat op wielen gemaakt, maar dat is ‘m ditmaal vergeven. We loven Ducati voor dit initiatief. De avondrit mag dan een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten – nDucati 2015 Monster 821Lekker ontspannen toeren zo..iet in de laatste plaats vanwege de orkaan aan geluid die als een kudde hongerige leeuwen door de straten van Bologna brult, maar in colonne door het stadse verkeer bij extreem warm weer is per definitie niet aan een motor besteed, laat staan de Monster 821 die voor het betere stuurwerk buiten de stad op de markt is gezet.

Mid-size naked

Tijdens de presentatie wordt door Ducati nog eens extra de doelgroep van de nieuwe Monster 821 toegelicht. Als nieuwe instapmodel van de derde generatie Monster is de Monster 821 enerzijds voor de startende motorrijder bedoeld - wat met een 25 kW versie voor Zwitserland en een 35 kW A2 versie voor de rest van Europa nog eens extra wordt onderstreept, terwijl anderzijds ook de huidige Monsteristi en concurrentie moet worden bediend. Met een opgegeven vermogen van 112 pk bij 9.250 toeren, een koppel van 89 Nm bij 7.750 toeren en een opgegeven gewicht van 205 kilo rijklaar is de Monster 800 zondermeer competitief, in dit segment van mid-size nakeds gaat enkel de MV Agusta Brutale 800 dik over de Monster 821 heen.

De Monster 821 wordt aangedreven door de 821cc 11° Testastretta L-Twin, die vorig jaar in de Hypermotard en Hyperstrada het levenslicht zag. Geheel in lijn met de vierkleps-Ducati’s is ook de Monster 821 met het uitgebreide elektronica pakket uitgerust, dat ride-by-wire met drie verschillende rijmodi, een 8 standen instelbare tractiecontrole en een drie-standen ABS systeem omvat. DDucati 2015 Monster 821 Ducati 2015 Monster 821
Aan het geluid te horen is de Italiaanse RDW weer flink met tompoucen verwend. Met 30° een optocht dwars door de stad voelt het rechterbeen als een filetlapje op de barbecue
Ducati 2015 Monster 821
Geen ramp om dit in je schuur te hebben staan. Toch?
Ducati 2015 Monster 821 Ducati 2015 Monster 821
Van voren zie je geen verschil met de Monster 1200. Pas als je een blik naar achteren werpt zie je direct het verschil
e gewijzigde positie van de injectoren, die in plaats van het inlaatkanaal nu direct op de inlaatklep zijn gericht en het indrukwekkende 52 mm uitlaatsysteem heeft volgens Ducati een positieve bijdrage aan de enorm soepele vermogensafgifte gehad. Daarbij heeft deze 821, net als alle andere 11° Testastretta motorblokken, een gunstige onderhoudsinterval: pas bij 30.000 kilometer moet de klepspeling worden gecontroleerd.

In navolging van de Monster 1200 is ook bij deze 821 het motorblok als dragend deel van de constructie gebruikt, waardoor het frame ten opzichte van de Hyper lichter kon worden uitgevoerd. Ten opzichte van de Monster 796, die officieel naast deze 821 leverbaar blijft maar op den duur ongetwijfeld uit het gamma zal worden genomen, moet de Monster 821 een flink stuk comfortabeler zijn: de wielbasis is met 30 mm verlengd om meer ruimte voor het rijden met duopassagier te creëren, terwijl het stuur nu 40 mm hoger en naar achteren is geplaatst. De hoogte van het zadel is op 810 mm gezet, maar is eenvoudig naar 785 mm te verlagen. En mocht dat niet afdoende voor je zijn, in het accessoirepakket zijn twee alternatieve zadels opgenomen: een voor een zithoogte van 765-745 mm en een voor een zithoogte van 830 mm.

Ducati 2015 Monster 821