Test: BMW K1600 GTL Exclusive
Omdat het kan
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW K1600 GTL Exclusive |
Doe maar |
Omdat het kan |
Conclusie |
Technische gegevens |
In het kader van passieve veiligheid is naast tractiecontrole de K1600 GTL Exclusive –uiteraard- standaard ook voorzien van een gecombineerd ABS, waardoor zonder na te denken de voorrem vol kan worden bediend, waarna het remvermogen over voor- en achterwiel wordt verdeeld zonder dat daarbij een van de wielen blokkeert. D
De Exclusive in een notendop: geen contactslot meer en een nog luxere Chesterfield
blae vertraging die de GTL weet te realiseren is zondermeer indrukwekkend, zeker als je in ogenschouw neemt dat het totaalgewicht van motor plus rijder, duopassagier en bagage richting de 500 kilo gaat. Voor zover je van een minpunt zou kunnen spreken dan zou de doseerbaarheid van de voorrem wat beter kunnen, nu is deze wel heel erg fel en direct. Het is maar net waar je voorkeur ligt. Het ABS grijpt trouwens pas erg laat in, waardoor het maximale uit de vertraging kan worden gehaald.
Ondanks alle veiligheid verhogende en dynamische rijeigenschappen waarover de K1600 GTL Exclusive beschikt is de motor in eerste instantie een luxe cruiseschip, dat op lange afstanden zowel de rijder als de duopassagier met enorm comfort verwent. BMW heeft van de vernieuwde zitbank (bij een tourbuffel als de GTL is van een zadel geen sprake meer) het zitoppervlak vergroot, terwijl de verwarmde lendesteun en de aangename, uitklapbare armsteunen nieuwe normen zetten op het gebied van bijrijder-comfort. Ook voor de rijder zelf is de GTL het toonbeeld van comfort: het zadel is straf maar wel comfortabel, terwijl de hoogte van het windscherm eenvoudig elektronisch te regelen is. In de hoogste stand ontstaat er wel de nodige onderdruk achter de ruit, waardoor je het gevoeld krijgt alsof je in je rug wordt geduwd.
We zeiden het al, de K1600 GTL Exclusive is een cruiseschip op twee wielen dat van ongekende luxe is voorzien. Tot de weelderige uitrusting behoren naast de transpondersleutel nog een centrale slotvergrendeling en een alarminstallatie, die met de sleutel van afstand te bedienen is, en een in de topkoffer verwerkte folie-antenne, die een externe antenne overbodig heeft gemaakt. Nieuw is ook de Hill Start Control starthulp voor als op een heuvelachtige weg moet worden gestart en BMW zelf de achterrem van de motor bedient, w
Zescilinder Powerrrrr
De remmen zijn voor een tourbuffel een tikkie te agressiefat dankzij het gecombineerde ABS-systeem mogelijk is. De Hill Start Control wordt geactiveerd door de remhendel krachtig in te knijpen, waarna een stopsymbool in het display oplicht. Het systeem wordt vervolgens gedeactiveerd als ofwel de remhendel opnieuw wordt bediend, ofwel in eerste of tweede versnelling wordt weggereden. Bij een bepaald wegrijmoment valt de druk van de achterrem weg en gaat de motor van z’n plaats.
Het forse uitrustingspakket wordt gecompleteerd door aanvullende LED-schijnwerpers, de adaptieve Xenon-bochtenverlichting met LED-dagrijverlichting – waarbij de Xenon verlichting automatisch wordt geactiveerd, bandenspanningscontrole, een tweede remlicht, motorvalbeugels en bodemverlichting. Dat laatste wordt automatisch aangezet als de motor met de afstandsbediening op slot wordt gezet of van het slot wordt gehaald en gaat ook vanzelf na een tijdje weer uit. Op de tank is een fraaie aluminium beschermplaat met Exclusive benaming aangebracht, terwijl ook het display volledig is vernieuwd. De ronde wijzerschalen van snelheidsmeter en toerenteller zijn vernieuwd en worden nu indirect verlicht, wat volgens BMW trouwens in de motorwereld een unicum is. En mocht de gevaar bestaan dat je dankzij zoveel luxe en gemak in slaap dreigt te sukkelen: ook daar heeft BMW aan gedacht: via het ingebouwde audiosysteem dat op navigatie is voorbereid – voor 34.500 euro zou je standaard navigatie mogen verwachten, maar zo niet bij BMW – kan desgewenst de muziek van radio of MP3 richting de vier speakers worden gestuurd.