Test: BMW K1600 GTL Exclusive
Doe maar
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW K1600 GTL Exclusive |
Doe maar |
Omdat het kan |
Conclusie |
Technische gegevens |
Doe maar alles wat kan lijkt het motto van BMW te zijn geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe luxe vlaggenschip K1600 GTL Exclusive. Het topmodel van de BMW range laat daarbij zien dat de Duitsers verder zijn gegaan dan een greep uit het accessoirepakket te doen, voor de heftige prijs van € 34.500 (de Exclusive is maar liefst € 8.450 duurder dan een standaard GTL) zijn er daadwerkelijk ook innovatieve vernieuwingen aangebracht. Om te beginnen de startprocedure, die van een “Keyless Ride” is voorzien. In plaats van een conventionele contactsleutel kan met een voertuigsleutel die van een geïntegreerde transponder is voorzien binnen twee meter afstand met de motor worden gecommuniceerd. Nu wordt dit systeem door Ducati al jaren toegepast bij de Multistrada 1200 en Diavel, maar waar bij de Italianen de “Keyless Ride” zich tot het contactslot beperkt zijn de Duitsers nog een stuk verder gegaan. Naast dat de motor op contact (en op slot) kan worden gezet kan met de voertuigsleutel ook de tankdop en de centrale slotvergrendeling worden bediend. Om het stuurslot te vergrendelen moet met het stuur tegen de aanslag de bedieningsknop iets langer worden ingedrukt, de tanktop is eenvoudig te openen door de hevel omhoog te doen, waarna de tankdop wordt ontgrendeld en kan worden opengemaakt. BMW heeft hier slim een beveiliging aangebracht: de tankdop ontgrendelt alleen als de motor niet loopt. Vergrendelen van de tankdop gaat eenvoudig door de hevel weer naar beneden te drukken.
De K1600 GTL Exclusive start verder gewoon op de conventionele manier, door op de startknop te drukken, waarna je direct door een vet zescilinder gebrabbel wordt verwend. Rijwieltechnisch en motorisch zijn door BMW geen aanpassingen gedaan, maar daar hadden de Duitsers ook geen noodzaak toe: het 160 pk sterke zescilinder motorblok staat als een van de meest indrukwekkende motorblokken te boek. Het koppel van 175 Nm ligt nog steeds op ongeëvenaard niveau en wat het nog extra indrukwekkend maakt is dat 70% van dat koppel al bij 1.500 toeren beschikbaar is. Als op helaas nog steeds luidruchtige wijze de eerste versnelling is geselecteerd en de motor in gang wordt gezet, sturen die 175 Nm koppel de Exclusive als een kernraket vooruit – ondanks dat de tourbuffel met een rijklaargewicht van 360 kilo het gewicht van een olifant heeft. En dat is niet het enige waar de K1600 mee verbaast, ondanks dat de motor de aerodynamica van een boekenkast heeft voelt de motor haast als een koorddanser aan, zo gemakkelijk als de mastodont zich de hoek om laat sturen. Zoals in het verleden al geconstateerd is de K1600 bij uitstek geschikt om op een fraaie bochtige weg het leven van supersport fanaten aardig zuur te maken. Nu gaat dat de K1600 GT in principe nog beter af vanwege de sportievere zit, maar juist daardoor is de kick om dat met deze GLT Exclusive te doen er alleen maar groter door.
Zoals bij moderne motoren tegenwoordig haast standaard is geworden staan ook bij deze BMW met Rain, Road en Dynamic drie elektronisch geregelde rijmodi ter beschikking, waarbij de Road optie eigenlijk de beste keus is en voor bijna alle omstandigheden geschikt. In tegenstelling tot Rain kan in Road over het volle vermogen worden beschikt, maar is de gasrespons niet zo bijterig en bij tijd en wijle schokkerig als in de sportieve Dynamic modus. In Road suist het pompeuze zescilinder vlaggenschip door het landschap geeft daarbij z’n bemanning een onvoorstelbaar ontspannen gevoel. Het exclusieve rijgevoel wordt daarbij ondersteund door het elektronische ESA II veersysteem, dat aanpassing van zowel de veervoorspanning als de demping van de vering met de druk op een knop mogelijk maakt. Of beter gezegd: een draai aan de joggle die op de linker stuurhelft is geplaatst. Naar wens is het rijwielgedeelte, dat uit Duolever en Paralever voor- en achterwielophanging bestaat, zelfs zo comfortabel in te stellen dat een duopassagier haast eerder zal denken op een Chesterfield te hebben plaatsgenomen in plaats van een motorfiets. Terwijl met het ESA II in z’n sportieve stand de GTL zich ontpopt als een dynamische tourmachine met een stabiel rijwielgedeelte, waarmee met grote precisie de bocht kan worden ingestuurd. De K1600 beschikt daarbij over een haast ongenaakbare stabiliteit, waardoor in combinatie met de goede massacentralisatie het slagschip behoorlijk sportief te sturen is. Het sturen gaat de BMW zo handzaam en lichtvoetig af, dat je haast zou vergeten met een bijna vierhonderd kilo zware mastodont met de afmeting van een Leopard tank onderweg te zijn. Precies dat is ook de reden dat tractiecontrole tot het omvangrijke uitrustingspakket van deze Duitse tourbuffel behoort en onder volle acceleratie van zich laat horen doordat een controlelampje in het dashboard oplicht.