Zoeken

Test Aprilia RS4 125 Big Bore

Briljant

20 oktober 2014
Inhoudsopgave
Test Aprilia RS4 125 Big Bore
Briljant
Vrij ademen
Bevredigend
Conclusie
Technische gegevens

Aprilia 2014 RS4

Vergeet elk vergelijk met de tweetakt-125’s van vroeger. Een moderne 125 heeft niets te maken met de machines van de vorige generatie en dat komt niet alleen door de kleppen en nokkenassen. Mocht een 125 ‘vroeger’ nog elk vermogen leveren wat men verantwoord vond, tegenwoordig is dat gewoon van bovenaf beperkt tot maximaal 11 kilowatt. En dat verschil krijg je er zelfs met grof geweld niet uit getuned. DAprilia 2014 RS4us, hoe waanzinnig die ene keer in een ver verleden op een RS125 over het grote circuit ook geweest moge zijn, we hebben het er niet meer over.

Wel hebben we het over de nieuwe RS4. Een briljant machientje, door Aprilia op al even briljante wijze vormgegeven: let even niet op en je denkt écht met een RSV4 te maken te hebben. En niet zomaar; zet ze naast elkaar en je ziet pas echt hoe ver dat gaat. Klein detail: waar normaal gesproken de spiegels op deze RS zouden horen, zitten nu mooie afwerkkapjes met… RSV logo. Dat soort dingen dus.  Toch is het rijwielgedeelte volledig op de schop gegaan. Logisch, een dikke Superbike met enkel een 15 pk motortje gaat ‘m niet worden. Zou ook veel te duur worden natuurlijk, vandaar dat de RS passend is afgemonteerd met onderdelen die wel zin hebben bij een machine van hooguit 120 kilo. En daar zit de onze nog iets onder wegens het ontbreken van het een en ander. Dus is het rondom allemaal wat eenvoudiger: simpeler (lichter) frame, geen radiale rempomp op het stuur, een minder uitgebreid dashboard, een enkele remschijf voor (waarom zou je ook meer willen.. het is meer dan genoeg) en niet te vergeten een 130mm brede achterband. Hoeft toch geen vermogen te verwerken, dus een enorme lap rubber is nergens voor nodig. Natuurlijk is ook de vering flink veel lichter en eenvoudiger, ook weer omdat overdaad eh.. nou ja, niet schaadt maar echt nodig is het ook weer niet. Precies genoeg is precies genoeg. En het houdt de motor nog betaalbaar. In een wereld waar alle motoren sowieso precies evenveel vermogen leveren is dat belangrijk. Maar laat het aan Aprilia over de RS4 super sexy te maken. DMalossi kitDe Malossi kit krijg je voor een adviesprijs van €560. Hoe was die slogan van Mastercard ook alweer?at deden ze al met de AF1, met de Futura, Extrema en alle generaties RS en daar zijn ze met de vierkleppers niet mee gestopt. Goed, het lijkt als twee druppels op een RSV4, maar is dat verkeerd?

Wat deze RS echt bijzonder maakt is wat Vlaamse dealer Filip Engels er mee gedaan heeft. De motor is namelijk een showcase van enkele mogelijkheden die kant en klaar geleverd worden. In dit geval zijn dat een big bore kit, een Arrow demper en Aprilia’s eigen quickshifter. Die kit bestaat uit cilinder, zuiger en pakkingen, maar ook een aangepaste injectieprogrammering met keus uit meerdere mappings. Het is geen meerkeuzespul zoals op veel motoren standaard onder een knop zit, maar naar mate de hoeveelheid tuning die je op de machine loslaat zit alvast een mapping voorgeprogrammeerd. “De standaard cilinder is een stalen bus in een aluminium mantel, de Malossikit is aluminium met een NiCaSil coating. Volgens mij win je alleen al daarop zo twee kilo”, aldus de maker zelf. Bijgaand voordeel van de digitale unit is een verhoging van het maximum toerental met 1000 toeren. Dat scheelt je zomaar die paar tellen als je ze het hardst nodig hebt.

Aprilia 2014 RS4