Introductie Bridgestone S20 Evo
Veranderende markt
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Bridgestone S20 Evo |
Veranderende markt |
Lokale buien |
Conclusie |
De vraag ‘waarom’ kan eenvoudig beantwoord worden. Niet omdat de oude niet goed zou zijn, daar worden immers meer dan genoeg van verkocht. Maar dat is het juist; van alle klasseringen maken de super/hypersportbanden qua aantallen gewoon de dienst uit. En dat wil Bridgestone graag zo houden, dus dat verdient het om nu, zo kort na de vorige, alweer een upgrade te krijgen. Het lijkt wel een beetje op de motorwedloop van de eerste jaren van deze eeuw. O
in een notendop, het hoe en waarom van voor- en achterband
nlangs nog ontviel eenzelfde conclusie uit de mond van een andere importeur, in bandenland zijn het nou eenmaal nog steeds de sportieve banden die compleet de dienst uit maken.
En dat is natuurlijk ook niet helemaal vreemd. Niet alleen worden deze banden steeds meer allround inzetbaar, maar ook de motoren waar ze onder komen worden er niet minder op. De motorrijder mag dan wel overstappen op de naked bike, deze zijn inmiddels zo door geëvolueerd dat ze op precies dezelfde banden worden gezet, al dan niet direct als eerste montage. Dat is dan ook de reden dat Bridgestone het motorenpark van vandaag heeft verdeeld over zowel naked bikes als supersports.
Nou kent het verhaal wel overeenkomsten met wat we eerder hebben gehoord: de band is op alle vlakken beter geworden en heeft zowel meer grip als meer levensduur dan de vorige. De manier waarop is echter wel leuk, daar zit ‘m het grootste verschil. Het is ook wel erg makkelijk om te roepen ‘dat kennen we al’, want zo werkt het natuurlijk niet. De ontwikkelingen zijn klein maar belangrijk en wat de technici nu kunnen, konden ze een paar jaar terug nog niet. Het ligt natuurlijk voor de hand dat de stappen niet enorm zijn; als je elke tien jaar een nieuwe band op de markt zet zal het verschil een stuk groter zijn. En dat is ook zo: zet een S20 Evo naast een –even rekenen- BT014 en je schrikt je het apezuur. Er zitten alleen nog een flink aantal kleinere stappen tussen waardoor het minder heftig lijkt.
Enfin, waar hebben we het nou precies over? Een boel technische praat. Om alle eisen te kunnen invullen is er veel gebeurd. Grof gezegd bestaat een band uit een karkas en een loopvlak en daar kun je heel veel mee. Het karkas kun je niet alleen stijver of slapper maken, maar je kunt ook bepalen wáár het stijver of slapper moet. Combineer dat dan met je compound, hard of zacht, en je kunt dus alle kanten op. Voor de voorband was het doel het stuurgedrag nog een stukje lichter te maken. Dit heeft Bridgestone bereikt door het karkas stijver te maken. Daardoor vervormt de band minder en dat.. nou ja, rij maar eens met een (te) zachte band je merkt dat dat veel zwaarder stuurt. Die stijfheid is bereikt door de bekende nul graden gordel, ook wel bekend als dé radiale gordel, de eindeloze spiraal oftewel Mono Spiral Belt op te wikkelen uit een koord van niet twee (zoals de oude S20) maar vijf strengen. Het resultaat: betere handling, een lichter stuurgedrag en meer vertrouwen.
De achterband lijkt precies een andere weg ingeslagen te zijn. Daar was de wens juist meer grip en stabiliteit. En nou is het niet gek om dat direct bij de voorband op te tellen: meer grip plus betere handling en lichter sturen… dat klinkt als een ideale match. En dat vond Bridgestone dus ook. De verrassing zit ‘m in de manier waarop dit bereikt is. Waar de voorband van tweestrengs naar vijfstrengs is overgestapt is dat bij de achterband juist andersom. Dus de achterband wordt flexibeler, waarmee je meer grip genereert. Maar dat is niet het hele verhaal. Zomaar een flexibeler band zou niks opleveren behalve een vage achterkant en een veel hogere slijtage. Da’s niet zo best. Dus heeft Bridgestone de stijfheid die uit het loopvlak is gehaald teruggebracht in de zijwangen door onder meer het zogeheten hielondersteuningsrubber een andere vorm te geven. Resultaat achter: meer feedback bij acceleratie en meer grip oftewel een zekerder weggedrag.
En dan is er nog de verdeling van de compounds, de loopvlakopbouw. Terug van weggeweest is de vijflaags opbouw, oftewel drie verschillende compounds (verdeeld over een linker en rechterkant is dat vijf). Terug omdat dit ook al in de BT016 zat en juist verdween met de S20. Maar ook de compoundtechnologie staat niet stil en dus is het nu opnieuw verantwoord om terug te gaan naar vijflaags. Het verschil zit ‘m in de middelste strook, het rechtdoorgedeelte. De compouonds aan de zijkanten zijn gelijk gebleven, in het midden zit er een hardere bij voor de levensduur. Dus dat betekent alle hierboven genoemde verbeteringen plús een langere levensduur en dát is samengevat het verschil tussen de S20 en de S20 Evo. Van buiten is de band niet anders dan ‘ie al was, het profiel is nog identiek. Wil je toch weten wat voor band je hebt, op de zijkant staat heel slim het woordje ‘evo’ vermeld.