Zoeken

Eerste test: Brammo Empulse R

Het ei van Columbus?

25 juni 2014
Inhoudsopgave
Eerste test: Brammo Empulse R
Is het een vogel? Is het een vliegtuig?
Is het een....motor?
Boefje!
Conclusie
Het ei van Columbus?
Technische gegevens

Brammo 2014_Empulse_R_07

Zoek je aanspraak, regel dan vandaag nog een elektrische motor. Als mensen met wekelijks een andere motor voor de deur zijn we best wat gewend, de ene motor trekt gewoon meer aandacht dan de andere. Maar reacties als met de Empulse hadden we nog nooit meegemaakt. Van foto’s met mobieltjes onderweg, via omlaaggerolde raampjes en lange conversaties bij een rood licht tot buren vanuit de hele straat als je toevallig even buiten staat om de motor aan je ouders te laten zien. Heb je haast om te vertrekken, dan is het misschien – om die reden, laat dat duidelijk zijn- een minder goed idee, want je hebt áltijd aanspraak. En die buren hebben er verstand van. Van elektriciteit dan, op een motor zijn wij ze ook nooit tegengekomen. Maar de één rijdt vanzelfsprekend hybride en de ander volledig elektrisch en dan komen de vragen. Ja, dat zijn zeven accu’s. Ja, honderd kilometer is niet zo veel en ja, vijfhonderd is al een stuk beter. Nee, een hybride is geen beter idee. Het zijn allemaal eerlijke vragen, maar uiteindelijk blijf je met het probleem: je moet het ergens laten. En daarbij ook qua prestaties nog iets in de melk te brokkelen hebben. Dus dan houdt het op bij de hoeveelheid accu’s en kilometers die er nu op de technische specificatielijst staan. Wat hebben auto’s het toch makkelijk…. Desondanks is het wel een leerzame discussie en met zekerheid eentje die je over een half jaar alweer volledig anders kunt voeren. Blijft natuurlijk wel feit dat auto’s naar alle waarschijnlijkheid altijd wel technisch voorop zullen lopen, maar dat is minstens zo simpel uitgelegd: omdat het kán. Auto’s hebben nu eenmaal meer ruimte om iets kwijt te kunnen en autofabrikanten hebbeb budgetten waar motormerken slechts van kunnen drómen. Daar komt dan nog het fenomeen van de kleine fabrikant bij, alle Saroléa’s, Bultaco’s, Münch, Zero en inderdaad ook Brammo die met nog minder mogelijkheden wel vooraan de race willen meedoen. Het geeft ze weliswaar enorm veel vrijheid om naast de gebaande paden te lopen en er zijn ook verregaande samenwerkingen met bedrijven die diep in de ontwikkeling van de techniek zitten, denk aan de witgoedbedrijven, telecomfabrikanten en chemieconcerns en ten slotte is gewoon het eureka-idee, het gouden ei, nog niet gelegd. Aan de andere kant zijn ook de grotere jongens klaar om zich er in te mengen. Honda heeft onder vlag van Mugen net de TT overweldigend gewonnen, BMW rijdt rond met elektrische scooters én auto’s, Yamaha staat op het punt van doorbreken, KTM heeft met de Freeride al een elektrische crosser in huis, etcetera.

Brammo 2014_Empulse_R_47

Is dan nu het tijdperk van de elektrische motoren werkelijk aangebroken? Ja en nee. Já, getuige de Brammo die nu hier voor onze voeten staat. Dat is de toekomst en die toekomst is er nu. Tastbaar. Maar nee, omdat de komende tijd deze technologie nog niet zodanig goed is doorontwikkeld dat het een echt obstakelvrij alternatief is voor onze vertrouwde verbrandingsmotor. Met het groeien van de productieaantallen en voortschrijden van de technologie worden daarvoor meerdere vliegen geslagen waaronder een kortere laadtijd,  nog betere actieradius en lagere kosten (aanschaf, niet gebruik) tot het punt dat een kleine rekensom je kan vertellen hoe voor jou de vork in de steel zit, net als nu de leuze benzine/diesel/lease dat doet. Dat kan nu ook al; elektrische vervoermiddelen hebben meerdere fiscale voordelen ten opzichte van benzinemotoren, maar je zult er erg diep in moeten duiken wil je daar echt goed uit komen. Meest voorkomende opmerking vanuit de motorrijder: je moet er op kunnen toeren en mee op vakantie kunnen. Dáár hebben de meeste mensen een motorfiets voor. Woon-werk is ondergeschikt en niet belangrijk. Natuurlijk kun je dan eenvoudig honderd kilometer van je werk wonen en er tweemaal daags mee rondrijden en natuurlijk ben je dan spekkoper, maar daar hebben de meeste hobbyisten hun motor niet voor gekocht. Blijft dus over dat je eens snel een heel goed gesprek moet gaan voeren met je werkgever. En van gedachte veranderen over hoe de massa naar zijn werk rijdt. Dat kan er ook nog wel bij, je zult toch ook aan de brommer zelf moeten wennen.

Brammo 2014_Empulse_R_27