Eerste test: Brammo Empulse R
Boefje!
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test: Brammo Empulse R |
Is het een vogel? Is het een vliegtuig? |
Is het een....motor? |
Boefje! |
Conclusie |
Het ei van Columbus? |
Technische gegevens |
Moeten we toch even door op die geluidssensatie. Natuurlijk maakt de motor minder en anders geluid dan je gewend bent, maar stil is ‘ie niet. Een pluspunt als je het ons vraagt, het voegt toch wat toe aan de beleving. Al is het gieren van de elektromotor toch iets anders dan je verwachten zou, er valt snel aan te wennen en mee om te gaan. En als je hard genoeg rijdt overstemt het windgeruis de boel toch. D
Bekende zaken rondom.. lijkt ons alleen maar verstandig
Nog meer bekende, herkenbare, vertrouwde zaken. Goed ideeus staat het je niet aan: oordoppen in en gasgeven. Of “gas”. Of… nou ja, je snapt ’t wel.
Maar dat is de eigen geluidsbeleving. Belangrijker nog is de geluidsbeleving door ánderen, of opnieuw het gebrek daaraan. Dat is in eerste instantie de voornaamste reden voor een praatje, opmerking of nastaren. Kan in sommige gevallen (daar zijn discussies over) een nadeel zijn als je eens niet opgemerkt wordt door het gebrek aan herrie, maar in meer gevallen is het een zegen en op dit moment nog de allergrootste troef vóór elektrisch rijden. De grootste oorzaak van overlast is namelijk het geluid. Elimineer je dat, dan ben je spekkoper. Noemden we eerder al de totaal andere beleving van het gebrek aan arbeidsslagen, dat geldt ook voor de omgeving en als bij toverslag wordt ‘geen herrie’ direct geïnterpreteerd als ‘geen overlast’.
…wat dus inhoudt dat je nu ineens óók op plaatsen waar je het met je uitlaat niet eens zou durven, nu toch gewoon die ene heel gave bocht kunt nemen, of waarom niet meerdere keren? Om dat te onderstrepen hebben we met opzet een fotolokatie gekozen waar in de loop der jaren een complete woonwijk rondom is aangelegd en we om die reden niet meer gebruiken. Normaal gesproken voldoende reden om er nooit te komen of hooguit op doorreis snel weer weg te zijn, nu zien we zelfs b
En als het dan toch zo ver komt krijg je ook daar duidelijke informatie over. Benzinelampje, mar dan anders
Inpluggen en laden maar. En wat er gebeurt is keurig te volgen op het display
Eh... juist. Geef toe, je wilde het ook weten. In totaal zitten er 1706 Iphones in één Empulse. Of kun je met één Empulse 1706 keer zo lang bellen...ewoners op hun balkon verschijnen met fotocamera’s om dat wonderlijke ding op de geheugenkaart vast te leggen. Een telefonerende buurtbewoner komt tijdens zijn gesprek eerder dichterbij dan dat hij afstand neemt. Geen geluid is geen problemen. Moet wel gezegd worden: het is slechts een klein voordeel, want geen geluid is niet hetzelfde als geen gevaar. Een machine van dik tweehonderd kilo, krap driehonderd met rijder en kleding, is niet iets wat je verkeerd in zou willen schatten. Je zult voor de argeloze toeschouwer eerder worden gezien als elektrische (brom) fiets dan als volwaardig motorfiets en dus schat men je snelheid automatisch ook verkeerd in. Grappig is dan weer wel dat juist motorrijders het verschil niet zien en dus doodgemoedereerd en consequent naar je zwaaien bij passeren.
Qua rijden is het vreemd genoeg ook echt wennen. Het gebrek aan getril en gestamp verschuift alle overige input. Daardoor lijkt het in eerste instantie helemaal niet hard te gaan. Dat heeft ook een uitwerking op het idee van comfort en wegligging. Daardoor ook lijkt het allemaal echt vet overbemeten, dat dikke frame, de vering, de remmen en de rest, terwijl als je op de teller kijkt, je net zo hard of zelfs harder aan het rijden bent dan je met een andere motorfiets zou doen. In dat perspectief is de wegligging van de Brammo dan ook geenszins slecht te noemen, integendeel. Heb je eenmaal je volle verstand weer –zover mogelijk, persoonlijke afwijkingen zijn we niet voor aansprakelijk- dan kun je zeggen dat het ding best goed werkt. Anders had je er lang zo ongemerkt niet hard mee kunnen rossen. Qua sturen idem, het ding is heel precies op lijn te gellen, te houden en desgewenst te corrigeren; je voelt precies wat er onder de Conti’s gebeurt. Mede daarom, en ook gezien de soms opvallend goede grip (nog zoiets waar je nu veel meer aandacht aan kunt geven) zijn wij dan ook nog lang niet klaar met deze motor. Hier willen we meer mee proberen! Op een circuit bijvoorbeeld, of een Gymkhanawedstrijd. Stel je eens voor zeg, de stuurkwaliteit heeft ‘ie, het motorkarakter is ideaal… wat nou als…