Vergelijk Dikke SM's/Straat Allroads
Dergelijk
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk Dikke SM's/Straat Allroads |
Dergelijk |
Geen uitgesproken meningen |
Alternatieven |
Conclusie |
Technische Gegevens |
Helaas is heden ten dage ‘dergelijk’ een betere omschrijving dan exact de omschrijving ‘dikke SM’, wat in zichzelf al een tegenstrijdigheid was. Waar we een paar jaar terug nog konden kiezen tussen een paar duidelijk uitgekristalliseerde machines als de BMW HP2MM, Ducati Hypermotard en KTM 990 SM, is het tegenwoordig toch meer schipperen tussen twee Aprilia Dorsoduro’s of misschien een Caponord, Ducati Hypermotard of –strada, KTM 990 SMT of SMR en zo nog meer. Allemaal net niet helemaal wat je zou willen en probeer ze dan nog maar eens te vergelijken. De Supermoto’s trekken richting Allroads en Allroads trekken richting supermoto’s. Neem dan ook de Triumph Tiger Sport er bij, met de komst van de Adventure 1200 moest er iets gebeuren met de kleine 1050 en zo geschiedde, de motor –toch al redelijk straatgericht, zoals we al hadden ontdekt, werd met een paar pk meer en een paar kilo minder nog meer op gebruik op verharde ondergrond gericht. Leuk, maar als allroad zal dat dan dus niet echt hoog eindigen. Aan de andere kant; aan het begin van dit verhaal zochten we dat ook niet, dus neem ‘m vooral mee.
En zo zit je dus met een trio ‘geen idee wat het is’. En om ze nou hybrides te noemen is ook zoiets... daar heeft een mens toch andere associaties bij. Wat het wel zijn: KTM 990 SMT, Triumph Tiger Sport en Ducati Hypermotard. Respectievelijk 990cc, 1050cc en 821cc, maar ook 116 pk, 125 pk en 110 pk én 209 kilo, 235 kilo en 204 kilo rijklaar. En eh, € 14.099.- € 13.990.- en € 12.790.- om het af te maken.
In tegenstelling tot het allroad avontuur van enkele weken eerder zijn de meningen een stuk minder stellig en wil niemand direct het voortouw nemen voor één van de motoren. De directeur heeft al zo’n 1500 kilometer met de Tiger achter de rug voordat hij aanschuift bij deze test.
De radiale Brembo's staan garant voor betere stoppies, als het ABS is uitgeschakeld. Het achterlicht is met 'normale' lampen enigszins gedateerd
Toerenteller en snelheidsaanduiding, méér heb je niet nodig op een SM. Geheel in SM stijl zijn de rubbers uit de voetsteunen te verwijderen“Ik denk niet dat die Tiger het gaat winnen, het lijkt een herhaling te worden van de vorige keer, hoewel het een prima ding is, is ie ook zwaarder en logger dan de andere twee”. Daarbij krijgt de KTM van Ed een klein voordeel op de Brit, maar hij heeft nog niet op de Ducati gereden. Echter, zo kristalhelder de winkansen van de BMW GS toen waren kan de Hypermotard niet herhalen. Het relaas: het is zeker een betere motor dan de oude Hyper, maar niet perfect. Met name de combinatie voorvering en remmen kan zeker beter. Of om precies te zijn: dat kan dus niet aangezien er aan de vering van de Duc niets te stellen valt. Edoch, het is dus wel opnieuw een Hypermotard en dat is zelden een echt probleem geweest. De KTM heeft op zijn beurt, puur afgaand op de eerste indruk, zijn uitstraling tegen. De SMT is toch het minder knappe broertje van de drie opties uit eigen huis met dat aparte neusje –in plaats van de stoere voorkant van de gewone SM of SMR- en ook de rest van de motor is, vergeleken met de spannende lijnen van zowel Ducati als Triumph, vooral zakelijk en to the point. En inmiddels zelfs al iets verouderd.
"Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg", lijkt het motto van de Tiger Sport te zijn