Zoeken

Vergelijk Dikke SM's/Straat Allroads

Alternatieven

12 juli 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk Dikke SM's/Straat Allroads
Dergelijk
Geen uitgesproken meningen
Alternatieven
Conclusie
Technische Gegevens

KTM SMT
Stuurt nog steeds als een scheermes, alleen dat oubollige neusje...

Voordat de drie motoren elkaar ontmoetten voor dit vergelijk stonden al de nodige testkilometers op de Ducati. Daarbij viel op dat de motor in principe prima is, maar niet prefect. Bij een rit van meer dan een uur valt op dat het stuur trilt en begint de kuil in het zadel steeds meer tegen te staan. Verzitten zit er niet in. Dat dit echter niet is beperkt tot de Hypermotard blijkt al snel, de andere twee hebben zo’n zelfde zogenaamd comfortabele kuil. Triumph Triumph Tiger Sport
Prima vertraging door de Nissin's, alleen heeft 'ie wel een zwaar gevoel in de remhendel. Het achterlicht had qua vormgeving wel wat spannender gekund
Triumph Tiger Sport Triumph Tiger Sport
Triumph's bekende display is overzichtelijk én fraai vormgegeven. Alleen jammer dat het menu ten opzichte van bijvoorbeeld de explorer is uitgekleed. Geen uitneembare rubbers, maar wel een fraai logo in de voetsteun van de Tiger Sport
Daar komt nog eens bij dat de zadels van zowel de KTM als de Triumph onnodig zacht zijn. Een veelgemaakte vergissing, nog altijd wordt gedacht dat zacht gelijk staat aan comfortabel. Wie ooit op een Tiger en een Hypermotard heeft gezeten weet dat het tegendeel waar is. Uiteindelijk krijgt het zadel van de Ducati nog de meeste voorkeur als aan het eind van een lange dag de finish in zicht is. Alleen die kuil... naar verluid is dat op de Hypermotard SP nog iets beter, maar dat zal moeten blijken. Van KTM is bekend dat de zit van de SMR uitwisselbaar is en eveneens een stuk vlakker en harder is. En ook Triumph biedt alternatieven, al is daar de werking niet van bekend en ook zal de kuil niet volledig verdwijnen. Overigens, over die Tiger... navraag leerde ons dat Triumph zelf van mening is dat de naam wellicht mensen op het verkeerde been heeft gezet. De Tiger Sport moet vooral niet gezien worden als, euh, sportieve Tiger, maar een alternatief binnen de allroads. Dat verklaart een stuk beter de eigenschappen die wij de motor toedichten en zet ‘m in een iets ander daglicht. Het pleit de motor niet vrij, maar dat de andere twee toch net iets scherper in de wereld staan is daarmee wel verklaard.

Ducati Hypermotard


SM 2516Eigenlijk een prima fiets, maar stap niet over op de andere twee als je voor de ultieme funfactor gaatOndanks deze ontboezeming doet de Tiger het nog best goed. Er is wel verschil tussen de Brit en de andere twee, de motor is wat liever, softer en inderdaad ook wel zwaarder, maar hij weet zich goed te houden en weet in de juiste handen de andere twee kemphanen nog lang bij te houden. Pas als op het scherpst van de snede gereden wordt zal de Tiger wat toegeven op de competitie. De twee kemphanen maken het elkaar van tijd tot tijd knap lastig, waarbij de KTM in handen van de baas te pas en te onpas op zijn achterwiel gelanceerd wordt. Bij de Ducati is dat dankzij zijn “superieure” electronica, in veel standen instelbaar ABS en Traction control, minder voor de hand liggend. Toch is het niet onmogelijk, wat Ed opnieuw spelenderwijs weet te bewijzen als hij, met alle vangnetten in hun voorgeprogrammeerde setting, in Sportstand ook hier steeds vaker vele meters weet af te leggen. Zo eenvoudig als dat ooit ging met de luchtgekoelde Hyper is het niet meer, het komt nu een stuk meer aan op fingerspitzengevoel van de bestuurder, maar daar staat tegenover dat de Duc ook veel beheersbaarder wil wheeliën dan voorheen. Toch moet de Duc in de KTM zijn meerdere erkennen. Met speels gemak weet de 990 zijn neus hemelwaarts te richten en prachtig op input van zijn bestuurder te houden tot de beschikbare ruimte aan een einde komt.

Triumph Tiger Sport Ducati Hypermotard KTM SMT

Wat die electronica betreft is de Ducati duidelijk de andere twee een stap voor. Als enige is de Hypermotard standaard voorzien van verschillende mappings met daar bij horende niveaus voor abs en traction control.  Vanzelfsprekend alles onder bereik van de linkerduim, inclusief de diepere menu’s voor de finetuning. Standaard staan de Sport, Touring en Rainmodus echter prima, waarbij de Sportmodus echt bijzonder scherp van de tong gesneden is en zelfs een sporadische stap van het achterwiel bij bruusk gasgeven nog binnnen de mogelijkheden past. Maar het is mogelijk en wil je het volle potentieel van de 821cc twin ervaren, dan is dit het. In veel gevallen is de mapping van de Touringmodus echter ruim voldoende en een stuk toegankelijker.  En naar wens in te stellen.

SM 2849 SM 2874 SM 2899
Wat je ook neemt, er valt altijd wel een mouw aan te passen