Zoeken

Vergelijk: Adventure EDS vs. Multistrada 1200 S Granturismo

Hermandad

17 april 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Adventure EDS vs. Multistrada 1200 S Granturismo
Hermandad
Lente? Erwtensoep zul je bedoelen
Comfortabel knallen
KTM 1190 Adventure EDS
Ducati Multistrada 1200 S Granturismo
Elektronica
Conclusie
Technische gegevens

KTM 1190 Adventure vs. Ducati Multistrada 1200 S Granturismo

Met de introductie van de nieuwe Aprilia Caponord nog vers in het geheugen kunnen we, nog maar amper op pad, de uitspraken van Aprilia’s technische man alleen maar beamen. Minder dan vijf procent van de kopers van een dikke allroad zal z’n motor daadwerkelijk gebruiken om serieus allroad te rijden – KTM 1190 Adventure vs. Ducati Multistrada 1200 S Granturismo
Pasen 2013: geen zoektocht naar eitjes voor ons, maar ouderwetse erwtensoep
en dan bedoelen we niet een toevallig uitstapje over een gravelpad, dus waarom in hemelsnaam een motor voor die erg kleine doelgroep ontwikkelen? Een gedachte die door KTM en Ducati wordt gedeeld, getuige deze twee dikke allroads die zoals gezegd net zoveel overeenkomst hebben met een allroad als een ijsbeer met circus Renz.

Hetgeen nog extra wordt bevestigd zodra we de motoren bij Vos Oss hebben geparkeerd om onze verkleumde ledematen weer in de koffiehoek op aangename temperatuur laten komen. “Dat is nou toevallig,” begint de sympathieke verkoper van de Brabantse motorzaak. “Weten jullie dat die twee agenten van Wegmisbruikers dit jaar voor precies deze motoren hebben gekozen die jullie nu aan het testen zijn?” Een KTM 1190 Adventure vs. Ducati Multistrada 1200 S GranturismoErwtensoep. Stelletje watjes...keuze die geheel te begrijpen is,zo is onze vroegtijdige conclusie. Was het enkele jaren geleden nog de Britse politie die de media wist te halen met een heuse Honda CBR1000RR Fireblade politiemotor, anno 2013 zijn het sportieve allroads als deze Adventure en Multistrada die het ultieme wapen zijn voor de Hermandad in hun zoektocht naar verkeersovertreders.

Zowel de Multistrada als de Adventure zijn dus duidelijk op een sportieve schoen geleest, wat wel te begrijpen is. Per slot van rekening hebben beide merken een sportief imago hoog te houden, Ducati als de Ferrari op twee wielen en KTM als het eigenzinnige Oostenrijkse ‘Red Bull’ merk dat sinds de introductie van ‘Ready to Race’ duidelijk de sportieve en rebelse weg in is geslagen. Nu is de Multistrada 1200 in motorlandinmiddels geen onbekende meer, de motor werd twee jaar geleden gelanceerd als opvolger van de KTM 1190 Adventure vs. Ducati Multistrada 1200 S Granturismo‘Terblanche’ Multistrada 1100 en was meteen een doorslaand succes. Zeker de van elektronisch instelbare Öhlins vering voorzieneS versie vond gretig aftrek en gaf een compleet nieuwe dimensie aan de term allroad, die dankzij BMW’s R1200GS enorm in populariteit was gegroeid. Om nu, twee jaar na z’n lancering, al volledig op de schop te worden genomen door de tweede generatie Multistrada 1200, die als twee druppels water ten opzichte van z’n voorganger is, maar onderhuids compleet is vernieuwd met als Unique Selling Point; de Sky-hook semi-actieve vering die samen met Sachs werd ontwikkeld.

Daar tegenover staat de KTM 1190 Adventure EDS, die – net als de Multistrada 1200 destijds met de Multistrada 1100 – de oneerbare taak heeft de succesvolle 990 Adventure op te volgen. Nu werd die oude Adventure door allroad rijders pur sang gezien als de enige échte allroad die de – volgens die puristen vooral erg goed als allroad vermarkte – GS op dat vlak het nakijken gaf, maar dat concept hebben de Oostenrijkers volledig laten varen bij deze nieuwe 1190 Adventure. Voorzien van het tot 150 pk teruggetunede motorblok van de RC8R, verpakt in een nieuw rijwielgedeelte met 19” voorwiel en 17” achterwiel en voorzien van een uitgebreid elektronicapakket met elektronisch verstelbare vering is men in Mattighoven precies dezelfde weg ingeslagen als in Borgo Panigale. Het enige verschil zit ‘m in het voorwiel, dat bij de Ducati een 17” afmeting heeft.

KTM 1190 Adventure vs. Ducati Multistrada 1200 S Granturismo