Zoeken

Vergelijk: Adventure EDS vs. Multistrada 1200 S Granturismo

Comfortabel knallen

17 april 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Adventure EDS vs. Multistrada 1200 S Granturismo
Hermandad
Lente? Erwtensoep zul je bedoelen
Comfortabel knallen
KTM 1190 Adventure EDS
Ducati Multistrada 1200 S Granturismo
Elektronica
Conclusie
Technische gegevens

KTM 1190 Adventure vs. Ducati Multistrada 1200 S Granturismo

Terug naar belangrijkere zaken. De Adventure beschikt naast het krachtige motorblok over een strak rijwielgedeelte, waar amper beweging in is te krijgen. Enkel bij een snelle 180+ knik, die onder volle acceleratie wordt genomen, is een lichte mate van flex te voelen, waarbij de KTM je nog steeds zegt alles onder controle te hebben. De motor is probleemloos op elke lijn te leggen en beschikt over een goede grondspeling, die pas bij de fotoshoot ten einde geraakt als de zijstandaard over het asfalt schraapt. Korte bochten, lange bochten, het maakt de Adventure allemaal niets uit. KTM 1190 Adventure EDS KTM 1190 Adventure EDS
Oranje veer, maar toch echt uit huize WP, elektronisch instelbaar qua demping en veervoorspanning. Het display is zeer overzichtelijk en geheel naar eigen geur en smaak in de delen. 
KTM 1190 Adventure EDS KTM 1190 Adventure EDS
Waanzinnig lichte koppeling, dankzij het omgekeerd toepassen van antihop technologie voor het aangrijpen van de platen. Kofferz zijn standaard niet voorzien, maar wel direct te monteren zonder dat er aanpassingen aan het kontje moeten worden gemaakt.
De Ducati doet daar niet veel voor onder. Op het krappe werk – zoals bijvoorbeeld rotondes – is de Multistrada zelfs gemakkelijker om te leggen en in snelle bochten is de semi-actief afgeveerde fiets nét dat tandje strakker, maar door de minder actieve zithouding voelt het nét dat beetje minder neutraal aan.

Trouwens, over vering gesproken, bij beide motoren is het karakter van de demping aan te passen, waarbij te kiezen valt uit de standen ‘Sport’, ‘Tour’, en ‘Comfort’ en bij elk van de motoren z’n eigen benaming heeft. Bij de KTM is de vering onafhankelijk van de – eveneens drie standen – motormapping in te stellen via het eenvoudig te bedienen menu (zie kader), terwijl bij de Multistrada de stand van de vering aan de motormapping is gekoppeld. Ofwel: motormapping standje Sport zet ook de vering in standje sport. Daarbij is de Sachs vering ook nog eens van het semi-actieve Sky-hook systeem voorzien, wat inhoudt dat de demping zich continue aanpast aan de omstandigheden. Ducati Multistrada 1200 S Granturismo Ducati Multistrada 1200 S Granturismo
In samenspraak met Sachs ontwikkelde Sky-hook semi-actieve vering. Het is dat je weet dat het erop zit, voelen doe je het niet. En dat is eigenlijk alleen maar goed. Het display van de Duc is weliswaar uitgebreid, maar oogt minder overzichtelijk dan de KTM. Inbegrepen bij de Granturismo is een Garmin Zumo 350.
Ducati Multistrada 1200 S Granturismo Ducati Multistrada 1200 S Granturismo
Ook inbegrepen bij de Granturismo is een joekel van kofferset, groot genoeg om een weeshuis te bevoorraden. De brede koffers hebben wel een invloed op het stuurgedrag. De valbeugels passen zijn niet bepaald subtiel, maar passen wel mooi bij het raamwerkframe.
Het grote verschil met Aprilia’s Sky-hook systeem van de Caponord is echter dat dit bij de Multistrada dus wel is in te stellen, waardoor het raster kleiner wordt en de vering veel beter op de persoonlijke smaak is af te stellen. Toch konden we maar weinig verschil ontdekken tussen de semi-actieve vering van de Duc en de elektronisch instelbare vering van de KTM, en voor beide motoren gold dat de verschillen tussen standje ‘Sport’ en ‘Comfort’ niet echt groot waren. Nu kan ook de bar koude temperatuur die soms maar net het vriespunt ontsteeg dat parten hebben gespeeld, doordat de olie een stuk stroperig is, maar opmerkelijk was het wel. Persoonlijk gaven we bij beide motoren de voorkeur in standje ‘Sport’, waarbij oneffenheden in het wegdek nog goed werden geabsorbeerd. De vering voldoet bij beide motoren prima als er flink moet worden geremd. Geen overmatige duik, ook niet bij serieuze vertraging waarbij alleen bij de achterrem de motor gemakkelijk in de ABS kon worden geremd.

KTM 1190 Adventure vs. Ducati Multistrada 1200 S Granturismo


KTM 1190 Adventure EDSIn tegenstelling tot de vering zijn bij de verschillende motormappings wel degelijk de verschillen voelbaar. Standje ‘Sport’ levert bij beide motoren een directe gasrespons op, welke in standje ‘Tour’ (‘Street’ bij de KTM) ietwat wordt getemperd, om in de stand ‘Urban’ (‘Rain’ bij de KTM) en ‘Enduro’ tot 100 pk te worden afgeroomd. Ook hier had de sportiefste stand duidelijk de voorkeur, op geen enkel moment hadden we het gevoel dat dit té agressief zou zijn. Naast dat beide fietsen over een directe gasrespons en een mooie en sterke vermogensafgifte beschikken schakelen beide versnellingsbakken ook nog eens boterzacht met korte, directe schakelwegen. Beide motoren beschikken over een slipperclutch, maar bij KTM is men nog een stap verder gegaan door het antihop principe ook omgekeerd toe te passen voor de ‘grip’ situatie, waardoor de koppelingsveren lichter konden worden uitgevoerd, met een werkelijk verbluffend vederlichte koppeling tot gevolg. Bij de Multistrada zat de schakelpedaal voor mijn gevoel net iets te laag, waardoor ik telkens mijn voet moest verdraaien om onder de schakelpedaal te komen, maar Ron had daar totaal geen klachten over. Bij beide motoren ging het terugschakelen trouwens niet helemaal vlekkeloos; bij de KTM was de neutraal soms wat moeilijker te vinden, terwijl bij de Duc soms juist ongepland de neutraal werd geselecteerd als we naar de eerste versnelling terug wilden schakelen.

Ducati Multistrada 1200 S GranturismoOver de windbescherming hebben we bij beide fietsen niets dan lof. De tophalf stroomlijn houdt je goed uit de wind en de handen blijven dankzij de windkappen goed uit de wind en weten daardoor de vrieskou redelijk te doorstaan. De Multistrada 1200 S Granturismo is daarbij standaard van handvatverwarming voorzien, dat via de startknop in drie standen is in te stellen. Ook de Adventure kan trouwens van handvatverwarming worden voorzien, maar daarvoor zal je wel weer in de buidel moten tasten. Beide motoren hebben een windscherm dat handmatig in hoogte is in te stellen, wat bij de Multistrada echt kinderlijk eenvoudig gaat door de klemgreep achter de ruit in de knijpen en vervolgens de ruit naar boven of beneden te bewegen. Bij de KTM moeten hiervoor twee wartels aan de zijkant van de geleiderail worden losgemaakt (halve slag), waarna de ruit in hoogte kan worden ingesteld. In de hoogste stand kan de ruit daarbij nog iets naar achteren worden gekanteld. De beste windbescherming bood de Multistrada, dankzij de forsere afmeting van de ruit die bij deze Granturismo versie groter is dan het standaard model.