Zoeken

Test: Yamaha FJR1300A

Vriendelijke knuffelbeer

20 november 2013
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FJR1300A
Kip met gouden eieren
De eerste klap...
Vriendelijke knuffelbeer
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha FJR1300A

Dat Yamaha bij de FJR1300 duidelijk z'n pijlen op de toerrijder heeft gericht is de motor duidelijk af te lezen. Al vanaf 1.000 toeren voelt de viercilinder sterk aan, waardoor je niet vaak in de bovenste helft van de toerenteller zult bivakkeren. Tot 4.500 toeren loopt het motorblok zó ontzettend mooi en voelt zó ontzettend sterk, dat er eigenlijk geen enkele noodzaak is om meer toeren te draaien. Terwijl de FJR daar niet bepaald vies van is: bij dat toerental van 4.500 toeren transformeert de viercilinder zich van een vriendelijke knuffelbeer in een sterke Bull, Niet dat zich dan een krachtexplosie ontvouwt, daarvoor is de vermogensafgifte te lineair, maar het motorblok wordt rauwer en gaat voelbaar trillingen produceren, zonder dat dát trouwens irritant wordt. De trip voert ons vYamaha FJR1300Aia het prachtige zonovergoten Limburgse landschap naar het Duitse Eifelgebied, waar de motor uitblinkt in schakellui rijgedrag en de tellernaald zich maar sporadisch boven het cijfer 5 uitkomt. Vierduizend toeren in vijfde versnelling staat gelijk aan een snelheid van 130 km/u, en bovendien is het motorblok onderin ontzettend koppelrijk, waardoor het overgrote deel in vierde en vijfde versnelling wordt afgelegd. Zelfs in vijfde versnelling laat de FJR zich probleemloos tot stationair toerental afknijpen, om met het gas vol tegen de stuit weer heel erg mooi en lineair op te pakken. Zo soepel, dat het zelfs mogelijk moet zijn om zonder gas te geven in vijfde versnelling weg te rijden. Overbodig te vertellen dat de vele rotondes, die tegenwoordig ook hun weg richting Duitse infrastructuur hebben gevonden, in vijfde versnelling kunnen worden afgelegd.

Juist de kracht en rust van de 1.298cc vier-in-lijn maakt dat de FJR1300 je niet snel zal verleiden tot een té enthousiast rijgedrag, waardoor meerijden met de stroom van het dagelijks verkeer geen zelfpijniging wordt. Terwijl de fiets niet vies is van een serieus potje veegwerk. Voor toerniveau is de rollende acceleratie ruim voldoende, pas als op sportief niveau wat auto's moeten worden ingehaald zal de versnellingsbak moeten worden aangesproken. En dat is enerzijds jammer, maar past anderzijds perfect in het tweespaltige karakter van de FJR: onderin heerlijk relaxt om –in Tourmodus- koppelrijk te kunnen rijden, en bovenin heerlijk actief om -in Sportmodus- sportief te kunnen knallen. Vanuit het Eifelgebied wordt via het Westerwald koers richting de Vogelsberg gezet, een prachtig stuurgebied dat haast voor deze FJR1300 lijkt te zijn gemaakt. De wegen zijn breed, overzichtelijk, voorzien van strak asfalt en met -niet onbelangrijk- haast geen verkeer, waar de FJR met speels gemak overheen te sturen is. De motor moet weliswaar bewust de bocht in worden gestuurd, mYamaha FJR1300A Yamaha FJR1300A
Flinke lading schakelaars die wat gewenning vraagt. Dashboard helpt je daarbij door de modus duidelijk aan te geven
Yamaha FJR1300A
En ben je eindelijk klaar, dan kunnen we eens gas gaan geven
aar eenmaal de richting ingezet is de fiets erg koersvast, terwijl in snelle bochtencombinaties de motor gemakkelijk van het ene op het andere oor te leggen is. Aan beide zijden werden de slijtbouten onder de voetsteunen flink wat ingekort, maar dat komt voornamelijk door het feit dat de motor zo stabiel in de bocht ligt, dat probleemloos serieuze hellingshoeken kunnen worden gemaakt. De Bridgestone BT023 banden gaven daarbij voldoende feedback en vertrouwen en bleken ook nog eens erg ongevoelig voor witte- of teerstrepen te zijn. Zelfs voor opgeworpen grind in de bocht bleek de FJR1300 ongevoelig te zijn.

Om het 289 kilo rijklare slagschip tot stilstand te krijgen is de FJR1300 van Nissin remmen met ABS voorzien, die goed op hun taken zijn berust. Het gecombineerde remsysteem vraagt weliswaar ietwat handkracht van z'n bestuurder, maar weet een goede vertraging te realiseren. Bovendien ligt de verhouding tussen remdruk in de pomp en remkracht van de klauw erg dicht bij elkaar, waardoor de rem precies doet wat je zou verwachten. Enkel bij fors aanremmen van de bocht greep de ABS in de achterrem vroeg in, maar dat is het enige wat wij op de remmen aan konden merken.