Zoeken

Test: Yamaha FJR1300A

Conclusie

20 november 2013
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FJR1300A
Kip met gouden eieren
De eerste klap...
Vriendelijke knuffelbeer
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha FJR1300A

Twaalf jaar na de lancering van de eerste FJR heeft Yamaha haar vlaggenschip op tourgebied een flinke update gegeven. Ogenschijnlijk lijkt de FJR1300 slecht in detail te zijn aangepast, maar dat geeft de verhoudingen nYamaha FJR1300Aiet goed weer. De stroomlijn, die er weliswaar beduidend frisser uitziet,  is nog steeds onmiskenbaar FJR, terwijl onderhuids de vernieuwingen duidelijk merkbaar zijn.

En dat is de sterke, en tegelijkertijd het mindere punt van de FJR. Nog steeds is de fiets uit duizenden te herkennen als FJR, maar het laat niet zien hoe sterk de motor is vernieuwd. En dat is zondermeer jammer, want met een radicaal nieuw uiterlijk hadden die vernieuwingen veel meer tot de verbeelding gesproken dan nu het geval is. Van de andere kant, meer dan wat Yamaha nu heeft gedaan is niet nodig geweest om de FJR1300 weer helemaal up-to-date te krijgen, dus waarom zouden ze dan voor een nieuw uiterlijk hebben moeten gaan...

De FJR1300 moet zeker niet als alternatief voor de tweedehands nog steeds immens populaire supersport worden gezien, daarvoor is de fiets te log en te traag,  maar ben je op zoek naar een heerlijke tourbuffel die ook tijdens een sportieve rit zijn mannetje goed weet te staan, dan is deze FJR1300 een serieuze kandidaat. De motor heeft een heerlijk soepel motorblok, goede windbescherming en een ontspannen zit, wat wel zo lekker is als je naar Zuid-Frankrijk wilt gaan. En dan hebben we het nog geeneens over z'n verbruik gehad: gedurende onze trip kwam de FJR gemiddeld bijna 18 kilometer ver op één liter Euro-loodvrij, wat zondermeer een nette waarde te noemen is.

Yamaha FJR1300A

  • kracht onderin, windbescherming, ontspannen zit, remmen
  • knoppenwinkel onhandig, reflectie display, grondspeling bij sportief rijden