Test: Honda CBR500R
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda CBR500R |
Fahren auf der Autobahn |
Binnendoor dan maar |
Conclusie |
Technische gegevens |
Dat Honda met de nieuwe 500 serie een drietal knap leuke fietsen op de markt heeft gezet, daarvan waren we na de introductie in Spanje al behoorlijk overtuigd, waar bovendien voor de CBR500R een kort uitstapje op een circuit was ingepland. In tegenstelling tot de NC700 serie, die meer op de praktische motorrijder is afgestemd die nooit harder dan 140 km/u rijdt en nooit meer dan 6.000 toeren maakt, heeft Honda voor de nieuwe vijfhonderd de A2 rijbewijsrichtlijn als uitgangspunt gehad en binnen die richtlijn een motorfiets ontwikkelt die het maximale aan rijgenot biedt.
Dat met de nieuwe vijfhonderd aardig kan worden gestunt, dat hebben we in deze video al laten zien, maar dat met de fiets ook serieuze afstanden kunnen worden afgelegd, daarvan zijn we na in totaal bijna 2.500 kilometer nu ook overtuigd. De CBR500R heeft de uitstraling van een volwassen fiets, heeft volwassen stuureigenschappen, een ontspannen zit, loopt mooi trillingsvrij en hard genoeg om in Nederland je rijbewijs in te mogen leveren en heeft daarbij ook nog eens een zeer portemonnee-vriendelijk brandstofverbruik. En dat allemaal voor het prijskaartje van net geen zevenduizend euro.
Dat de laatste dag niet meteen de kortste weg naar huis werd ingezet, maar eerst nog binnendoor een rondje Tsjechië en Polen van bijna 200 kilometer werd gemaakt, zegt eigenlijk genoeg. Een iets harder zadel en lever ‘m dan maar bij mij thuis af…
- uitstraling en afwerking, compact en ruim, rijwielgedeelte, verbruik
- zadelpijn na 500 km, indicatie verbruikte hoeveelheid benzine niet nauwkeurig