Test: Honda CBR500R
Fahren auf der Autobahn
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda CBR500R |
Fahren auf der Autobahn |
Binnendoor dan maar |
Conclusie |
Technische gegevens |
Als ik met een volle tank de grensovergang van de A12 bij Babberich ben gepasseerd en er volgens de TomTom navigatie nog 675 kilometer tot mijn eindpunt van de dag in Bad Schandau zijn te gaan, kan ik eindelijk de CBR500R de sporen geven. De in dit deel van Duitsland snelheidslimietvrije Autobahn ligt er op dit -voor zondagse begrippen- vroege tijdstip nog redelijk verlaten bij, waardoor de gaskraan ongeremd kan worden opengedraaid.De ogen worden -uiteraard- niet in m’n oogkassen geduwd, maar de 471cc paralleltwin accelereert nog best goed door en weet aardig vlot het cijfer 175 op de digitale snelheidsmeter te projecteren, waarna de motor het einde van zijn Latijn nog niet heeft bereikt. Een korte blik op de TomTom leert dat de snelheid volgens de GPS op dat moment 167 km/u is, ofwel een tellerafwijking van 9 kilometer en ook dat is bij deze snelheid nog helemaal niet verkeerd.
Terwijl de kilometers vlot onder me door rollen en ik de TomTom bijna de minuten kan zien terugtellen die van de ‘tijd op bestemming’ worden afgesnoept, vraag ik me af hoeveel stops ik vandaag nog nodig heb. Na 50 kilometer gaat het eerste blokje van de benzine-indicator uit, waardoor met zes blokjes in totaal in theorie een actieradius van 300 kilometer dus geen enkel probleem zou moeten zijn. De Duitse Autobahn is echter qua tankstations een flink stuk minder bezaaid en als na anderhalf uur nog maar één blokje over is, draai ik uit voorzorg de CBR500R een parkeerplaats langs de snelweg op om snel de navigatie op ‘eerste benzinepomp op route’ te raadplegen. Volgens TomTom zijn er nog 35 kilometer tot de eerste pomp te gaan en aangezien ik geen flauw idee heb hoe ver ik met dat ene streepje benzinevoorraad nog werkelijk kan gaan besluit ik het zekere voor het onzekere te nemen en in aangepast tempo van 120 km/u de reis tot die eerstkomende pomp voort te zetten.
Tanken, roken, foto voor Facebook maken. Tien minuten is niks bij een tankstop
Exact twee uur en 238,9 kilometer na mijn vorige tankstop vlak voor de grens is de pomp bereikt, waarna de tank met 12,14 liter wordt afgevuld. Twee uur, inclusief peukenpauze bij de vorige pomp, kiekje maken en op Facebook posten en de extra stop om huidige pomp op te zoeken. Reken daarvoor pak 'm beet een kwartier en je zit op een gemiddelde rijsnelheid van bijna 140 km/u. Geen verkeerde waarde, en dat bij een verbruik van nét geen 1 op 20. Twee uur later herhaalt zich het ritueel en wordt bij een tripstand van nu 235 kilometer de volgende pomp opgezocht. Nu had ik in theorie nog verder kunnen gaan, maar volgens de borden dient zich de volgende pomp pas over ruim 65 kilometer aan en bovendien is mijn achterwerk al een tijdje aan het protesteren. Opmerkelijk,
Honderdeenenzeventig kilometer rijden, en dan pas één streepje van de benzineindicator weg. Probeer dát maar eens met een Panigale te doen. In de duovoetsteunen zitten netjes bagageogen verwerkt
Snap best waarom John McGuinness dit jaar de Leightweight TT met deze CBR500R gaat doen. Mis alleen de stobalen voor het ultieme TT gevoel...
Zeg nou zelf, dit ziet er toch niet uit als een budget-bike?dat na bijna 550 kilometer dit eigenlijk het enige minpunt is wat ik op de snelweg aan de CBR500R heb kunnen ontdekken. Op geen enkel moment is het vermogen van 48 pk niet toereikend geweest, de tweecilinder paralleltwin loopt mooi trillingsvrij en ook de zithouding an sich is prima voor elkaar: sportief maar niet té ver voorover om oncomfortabel te zijn. Bovendien biedt het ruime zadel ruimte om iets naar voren of verder naar achteren te schuiven, enkel het (te) zachte foam maakt dat zadelpijn zich eerder dan verwacht heeft geopenbaard. En nu ik toch aan het zeiken ben: de verbruiks-indicator blijkt een behoorlijke afwijking te hebben. In het display kan naast een dubbele tripmeter het actuele verbruik, gemiddeld gebruik en de gebruikte hoeveelheid benzine worden afgelezen, maar waar volgens het display 13,8 liter is verbruikt krijg ik niet meer dan 12,7 liter benzine in de tank.
Met de tank weer gevuld en ook mijn inwendige mens aangesterkt maak ik me op voor het laatste deel van deze aanlooproute naar de Sächsische Schweiz, die nog eens extra wordt verlengd nadat ik tot twee maal toe een afslag heb gemist. Hier is het waar de CBR500R zijn meest ongunstige benzineverbruik weet te noteren: bij een tripmeterstand van 181 kilometer gaan er maar liefst 10 liter in de benzinetank, maar het is ook het deel waar de snelheid het hoogst is geweest. Op de enorm saaie snelweg van Leipzig naar Dresden,waar ik aan de kentekens te zien eerder het idee heb ik Polen te rijden, wordt de gaskraan helemaal tegen de stuit gedraaid in een poging de extra tijd van het omrijden te compenseren.Met de kin plat op de tank klimt de snelheidsmeter tot 187 km/u, volgens de GPS 177 km/u, waarna de toerenbegrenzer in zesde versnelling een eind aan de pret maakt. Harder kan dus écht niet, zelfs niet wanneer je behoorlijk bergaf zou gaan. Geen verkeerde waarde, zeker niet wanneer ik -naast mijn eigen extra kilo's- de niet bepaald aerodynamische rugzak en tailbag in ogenschouw neem.
Als zevenenhalf uur na vertrek de motor bij het hotel wordt geparkeerd is het tijd om de balans van de eerste dag op te maken. In totaal heeft de CBR500R vandaag 780 kilometer afgelegd, wat neerkomt op een gemiddelde snelheid van dik 100 km/u. Inclusief 4 benzinestops, 4 peukpauzes, 1 lunchstop, 1 toiletstop en circa 10 kilometer file. Denk niet dat we dat met een Panigale sneller hadden gedaan, en zeker niet met dezelfde hoeveelheid benzine.