Test: 10 jaar Kawasaki Ninja ZX-6R 636
Terug in de tijd
Inhoudsopgave |
---|
Test: 10 jaar Kawasaki Ninja ZX-6R 636 |
Terug in de tijd |
Op en neer |
Hysterisch gegil |
Conclusie |
Technische Gegevens |
Eerst even een stukje geschiedenis. Kawasaki-kenners zullen weten dat de capaciteit van 636 cc niet voor het eerst in 2003 beschikbaar kwam, maar al eind 2002. Een opgeboord 599 cc-blok werd in het frame van het oude model ZX-6R gelepeld (in combinatie met aangepaste vering) om de concurrentie bij te blijven. Eind jaren negentig en in het begin
van deze eeuw kwam Kawasaki namelijk op achterstand te staan bij de concurrenten Yamaha R6, Honda CBR600F en Suzuki GSX-R600.Deze waren sneller, lichter en/of sportiever dan de Kawa en dat terwijl supersportmotoren zich konden verheugen op een steeds groter wordende groep kooplustigen. Steeds meer mensen gingen hun supersport ook op het circuit gebruiken en er ontstond een hausse aan circuitdagen en –trainingen. Iedereen wilde natuurlijk de snelste machine onder zijn kont. En daar schoot het oude type ZX-6R danig tekort.Een nieuw begin
Het roer moest om, vond ook de toenmalige hoogste baas van Kawasaki Heavy Industries’ Motorcycle & Engine Company, dhr. Takata. Hij kwam zelfs in hoogst eigen persoon naar de Intermot motorbeurs in 2002 om daar tegen de verzamelde pers in een ongebruikelijk eerlijke speech te zeggen dat Kawasaki zijn fans had teleurgesteld en dat er vanaf dat moment weer spannende, eigenzinnige en temperamentvolle motoren uit de Akashi-fabriek zouden rollen. De beste man hield woord, want de nieuwe 2003 Ninja ZX-6R (636 cc) en Ninja ZX-6RR (599 cc om te voldoen aan het WK Supersportreglement) konden op zéér warme belangstelling rekenen van het publiek. Deze frontale aanval van Kawasaki op de andere Japanners in het supersportsegment was slechts een deel van de nieuwe strategie,
die het héle gamma van motoren omvatte, waaronder ook de radicale nieuwe Z1000.De 2003 Ninja ZX-6R 636, in de volksmond ook wel Ninja ZX-636 genoemd, had weinig meer met zijn wat dikkige en goedmoedige voorganger te maken. Het 2003-model was ontwikkeld om nummer één te zijn op het circuit, nergens anders voor.Officieel was de 636 voor op straat bedoeld en de 599 voor op het circuit, maar in de praktijk koos vrijwel iedereen behalve professionele raceteams voor de 636. Dit blok heeft zo veel meer middengebied dat het lijkt alsof er veel meer dan 37 cc is toegevoegd ten opzichte van de RR. Van fans van de concurrentie klonk gemor over het ‘vals spelen’ met extra cc’s, maar wat is vals spelen als er geen cc-beperkingen zijn? Triumph, MV Agusta en Ducati kunnen er over meespreken met hun 675 en 749/748 cc modellen…
De Ninja ZX-6R 636 (B1H-model uit 2003) die we gebruiken voor onze vergelijkingstest is van mij persoonlijk. Ik heb de motor eind vorig jaar aangeschaft met slechts een maagdelijke 8.500 kilometer op de teller. Na het hoognodige onderhoud (oude olie en remvloeistof, een licht verbogen voorvork, de originele banden uit 2003 nog om de wielen!) is de machine nu weer in topconditie en klaar voor een vergelijking met zijn tien jaar jongere broertje.