Introductie: Yamaha MT-09
Het heeft even geduurd, maar...
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Yamaha MT-09 |
Het heeft even geduurd, maar... |
dan heb je ook wat. |
Conclusie |
Technische gegevens |
We hebben er lang op moeten wachten, maar na pak ‘m beet vijf jaar radiostilte slaat het Japanse Yamaha imperium eindelijk terug. Sinds het begin van de wereldwijde kredietcrisis, die in september 2008 met het faillissement van de Amerikaanse Lehman Brothers bank begon, is het voor wat betreft aantrekkelijke nieuwe modellen angstvallig stil geweest in het Yamaha kamp. Een stilte die in Kroatië als een echte donderslag werd doorbroken met de lancering van de nieuwe MT-09, het nieuwe ABS-model dat voor € 9.499 over de toonbank gaat en als belangrijkste model van de afgelopen jaren het Japanse merk weer op oude sterkte moet brengen.
Alle hoop rust dan ook op de smalle schouders van de MT-09. Het model heeft als oneerbare taak de in het verleden verloren gegane reputatie van een van de belangrijkste spelers op de tweewielermarkt weer in ere te herstellen. ’s Werelds tweede fabrikant van gemotoriseerde tweewielers kreeg tijdens de kredietcrisis behoorlijke klappen te verwerken: de sterke Yen en de poging om zichzelf als premiummerk neer te zetten op het moment dat juist de prijs allesbepalend is – zie het succes van Honda’s bouwpakketten CB500 en NC700. Dat Yamaha de afgelopen jaren veel fouten heeft gemaakt werd tijdens de presentatie in Kroatië niet onder stoelen of banken geschoven, maar volgens Yamaha heeft men haar lesje geleerd en is deze MT-09 daarvan het levende bewijs. De motor is met € 9.449 (€ 8.890 België) voor de ABS versie (de niet-ABS versie wordt niet in Nederland gevoerd) misschien niet écht superscherp geprijsd, maar is slechts een fractie duurder dan een standaard Triumph Street Triple ABS. T
Arrow en consorten zullen niet rouwig zijn om het summiere geluid dat de MT-09 in standaard trim produceert
Geen waanzinnig topvermogen, wél veel koppel onderin voor deze 847 cc triple
De achterbrug is evenals het hoofdframe zelf uit Diecast aluminium vervaardigd, waardoor de fiets afgetankt slechts 191 kilo op de weegschaal brengterwijl de MT-09 met een cilinderinhoud van 847 cc op papier toch wel wat meer in de pap te brokkelen heeft. Opmerkelijk daarbij is het verschil in prijsbeleid tussen de Europese landen onderling: zo is de MT-09 bij onze Oosterburen maar liefst € 500 goedkoper dan die Street Triple ABS.
Kloppend hart van de MT-09 is zoals gezegd het nieuwe vorig jaar op de Intermot in Keulen gepresenteerde driecilinder motorblok, dat uit een boring van 78 mm en een slaglengte van 59,1 mm haar cilinderinhoud van 847 cc heeft verkregen. De relatief simpele driecilinder, die door Yamaha wordt opgegeven voor een vermogen van 115 pk, is waarschijnlijk het belangrijkste model dat sinds lange tijd door Yamaha op de markt is gezet. Op zich geen verkeerde waarde, maar echt spannend is het niet. De driecilinder heeft vier kleppen per cilinder, die door twee bovenliggende nokkenassen worden bediend en voor wat betreft de inlaatkleppen 31 mm en de uitlaatkleppen 25 mm diameter hebben. De compressieverhouding is met 11,5:1 eveneens redelijk neutraal, maar doordat de klephoek met 26,5° redelijk klein is gehouden kon de verbrandingsruimte wel extreem compact worden gebouwd. Wat de ontbranding ten goede moet zijn gekomen en daarmee het koppel moet hebben versterkt.
De triple heeft zich dus duidelijk niet op topvermogen alleen, maar kracht onderin gericht. Opvallend aan de MT-09 is dat het de eerste serieproductie motor van Yamaha is waarvan alle cilinders ten opzichte van de krukas ietwat zijn verzet, wat de wrijvingsverliezen ten goede moet zijn gekomen. De nagelnieuwe motor heeft bovendien verzette kruktappen van 120° elk, waardoor een regelmatige ontsteking (0°, 240°, 480°) is ontstaan. Met een maximaal koppel van 87,5 Nm bij 8.500 toeren per minuut is al vanaf lage toeren over een breed uitgesmeerd toerengebied een krachtige, lineaire vermogensafgifte te bespeuren en wordt door de acceleratie je adrenaline op pijl gehouden. Daarbij heeft de MT-09 nog eens zes paarden meer ter beschikking dan de concurrerende Triumph Street Triple met haar weliswaar kleinere cilinderinhoud van 675 cc. Om vervelende trillingen te elimineren is Yamaha’s triple van een tegengesteld roterende balansas voorzien.
Om de driecilinder nog koppelsterker te maken heeft Yamaha de drie cilinders elk van een eigen aanzuigtraject voorzien, door de lengte van de inlaatkelk aan te passen. De eerste trechter is 102,8 mm lang, de tweede 82,8 mm en de derde 122,8 mm, en die lengteverschillen hebben tot effect dat elke cilinder zijn eigen unieke verbranding -en daarmee unieke vermogenskarakteristiek- heeft en de cilinders elkaar daardoor versterken voor wat de koppelkromme en vermogensafgifte betreft. In combinatie met het beproefde YCC-T – Yamaha’s chip-gestuurde gasklepbediening, in de volksmond ook wel ride-by-wire geheten – zijn de aanzuigkelken mede verantwoordelijk voor de vermogenskarakteristiek en daarmee de veelzijdigheid van de MT-09, hetzij op weg naar je werk, hetzij in het weekend op een bochtige weg.