Introductie: Yamaha MT-09
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Yamaha MT-09 |
Het heeft even geduurd, maar... |
dan heb je ook wat. |
Conclusie |
Technische gegevens |
Voor het eerst sinds het begin van de wereldwijde kredietcrisis heeft Yamaha haar eigen radiostilte doorbroken met de lancering van de MT-09, het eerste model dat met Yamaha’s nieuwe driecilinder motor is uitgerust. Een motor waarbij Yamaha niet bij alle details de beste oplossing heeft bedacht, maar die dankzij haar opmerkelijke looks, haar lage gewicht en de prestaties van het motorblok een ronduit interessante combinatie op wielen heeft samengesteld. Waarbij het sterke koppel, het lichtvoetige stuurgedrag en de eenvoudige controleerbaarheid van het geheel op de voorgrond staan.
Daar staat tegenover dat in detail Yamaha heeft verzuimd om de puntjes op de i te zetten: de gasrespons is voor verbetering vatbaar, evenals de vering die we maar niet goed kregen afgesteld. Bovendien is de MT-09 bij ons niet écht scherp geprijsd en zal ze moeten opboksen tegen Triumph’s Street Triple, die niet alleen in aanschaf goedkoper is, maar ook wat prijs/kwaliteit betreft de betere lijkt te zijn. Horen we iemand vergelijkingstest roepen?
Neemt niet weg dat Yamaha met de lancering van de MT-09 een nieuwe weg is ingeslagen: een weg vol nieuwe driecilinders die in de nabije toekomst zullen volgen. De achterliggende boodschap moge duidelijk zijn: Yamaha is weer terug op het vlak van serieus te nemen motorfabrikanten. Nu alleen maar hopen dat de MT-09 niet haar niet meer leverbare naamgenoten achterna zal gaan…
- koppelrijke motor, lekker en lichtvoetig stuurgedrag, krachtige remmen
- vertraging in gasreactie, vering niet optimaal, niet echt spannend om te zien, kleine benzinetank