Introductie Suzuki V-Strom 1000
Muchas Gracias
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Suzuki V-Strom 1000 |
Muchas gracias |
Ay, caramba! |
Hasta la Vista |
Do ya feel lucky? |
Conclusie |
Technische gegevens |
Si, gringo! Toch wel aardig dat de prairie tegenwoordig goed geasfalteerde wegen heeft
Niemand zal ontkennen dat het eigenlijk veel te lang geduurd heeft voordat de V-Strom het levenslicht zag, of liever: eindelijk vrijgegeven werd. Ook Suzuki zelf geeft eenvoudig toe dat ze de dikke Adventure (een betere omschrijving dan Allroad tegenwoordig) liefst al een paar jaar geleden in had willen zetten, maar gezien voor de hand liggende financiële redenen wereldwijd is het nou eenmaal niet anders. Laten we het anders zien: daar is ‘ie dan eindelijk. Blij toe.
Antwoorden en nieuwe vragen
Na de presentatie op de Intermot eind 2012 duurde het nog een poos voordat de motor eindelijk productierijp was, maar wel konden we vanaf dat moment de reacties al peilen. En met de bevestiging op de EICMA in Milaan wakkerde de discussie weer aan, de nieuwe V-Strom heeft in elk geval de gemoederen weer eens flink beroerd. Met een compleet nieuw uiterlijk (altijd leuk voer voor discussie), een verse uitrusting en nieuw bekendegemaakte prestaties viel er dan ook meer dan genoeg te bespreken. Waarom nog steeds een 1000? Waarom maar 101 pk? Maar ook: 228 kilo en op-een-euro-na dertien mille. Zou Suzuki hier net zo’n verkooptopper van kunnen maken als de oude V-strom of de 650? Of is de markt inmiddels zo veranderd dat groter inderdaad beter is, een zware je ware en je dus niet meer aan de bak komt met minder dan 1200cc en 150 pk? Vragen genoeg, nu de antwoorden nog.
Verkrijgbaar in wit, zwart, rood en Khaki, voor de echte zandhappers
Wat dat uiterlijk betreft: het lijkt alsof Suzuki zich daarin nog redelijk conservatief heeft gelaten met een wat we wel kunnen zeggen redelijk klassiek uiterlijk. Maar het is wel volkomen nieuw en lijkt van geen kant meer op de stompe neus van de oude, hoekige V-Strom. Bovendien hebben de designers er enkele stiekeme features in verwerkt die nog best logisch klinken. De terugkeer van de ‘snavel’ bijvoorbeeld is een rechtstreekse verwijzing naar de oer-snavel, de DR 750 S Dakar racer uit 1988. Suzuki claimt met die DR ook de uitvinder van de snavel te zijn, dus dat lijkt nog best logisch. En wat de nieuwe koplamp betreft, dit is een zogenaamde ‘stacked headlight’ zoals we die ook kennen van… de GSX-R serie en Hayabusa. Dus zó ver buiten de deur heeft Suzuki niet eens hoeven shoppen.
Alles nieuw
Veel interessanter wordt het als we de technische lijst eens goed in ons opnemen. De motor mag dan redelijk eenvoudig lijken, de lengte van de waslijst doet toch anders vermoeden. Motorisch, rijwieltechnisch en elektronisch heeft Suzuki een beste inhaalslag gemaakt. Mag ook wel, het ontwerp van de voorganger is inmiddels zo’n elf jaar oud en daar breek je echt geen records meer mee. Voor wat de twin betreft zijn alle uitvindingen die we in de tussenliggende jaren gemeengoed zijn gaan vinden toegepast op de nieuwe 1037cc. Dus vinden we nieuwe inlaatkanalen, dubbele vlinderkleppen, tiengaats injectors, iridium bougies en bovendien twin spark, een serviceinterval van 12.000 kilometer, een SET vlinderklep in de uitlaat en hé: een slipperclutch. En niet zomaar eentje, maar dan ook maar meteen een dubbel werkende slip/assist koppeling waardoor er dus ook nog eens zomaar twee veren minder nodig zijn en dát is te voelen.
Dus die laatste V-Strom was zo rond de tienduizend... nu krijg je er ABS, TC, een slipperclutch, remmen en vering bij, plus de rest. Doe er nog wat inflatie bij en die dertien mille klinken ineens heel aantrekkelijk