Zoeken

Introductie: Suzuki Burgman 650 Executive

Een nieuwe jas

23 april 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Burgman 650 Executive
Een nieuwe jas
De eerste stapjes…
Gas erop
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki Burgman AN650 Executive

Geen dure hermelijnen mantel voor deze Burgman, maar desondanks hoeft hij zich niet te schamen. Alle lijnen zijn strakker en scherper dan die van zijn voorganger, een ontwikkeling die in de autoindustrie al jaren geleden is ingezet. Voor het nieuwe design werd goed naar de autowereld gekeken, wat zich bijvoorbeeld vertaalde in twee achterlichten in plaats van één. Suzuki Burgman AN650 Executive
Na bijna zes jaar weer terug bij m'n ouwe honk en wat is mijn eerste opdracht? Geen Hypermotard, geen S1000RR. Nee, een Burgman 650. Executive, dat dan weer wel...
Suzuki Burgman AN650 Executive Suzuki Burgman AN650 Executive
De vormgeving is weer helemaal bij de tijd. Het windscherm is elektrisch in hoogte in te stellen (en dat scheelt in topsnelheid)
De neus is scherper, de uitlaat loopt mooi in lijn met de achterbody en er zijn twee led-dagrijlichten toegevoegd, om de link met de autolijn van Suzuki door te trekken.

Wat de Executive-uitvoering speciaal maakt is de waslijst aan accessoires die het leven aan boord nog relaxter maken: ABS, een elektrisch verstelbaar windscherm, elektrisch inklappende spiegels, een ruggesteuntje voor de passagier, je handen en billetjes worden lekker verwarmd en er zit wat extra chroomwerk op de uitlaat en stuuruiteinden. Is dit allemaal nog niet genoeg, dan heeft Suzuki ook nog een topkoffer, een chromen neus, zijspoilers (als extra wind-/regenbescherming bedoeld) en een bagagetas die past op de middenconsole.

Het grommende hart

Suzuki Burgman AN650 Executive

Tot zover de vernieuwingen aan de buitenkant. Intern lijkt er op het eerste oog niet al te veel veranderd. De longinhoud van het motorblok is door de jaren heen gelijk gebleven op 638 cc, waarmee de Soes zo’n 55 pk (40,5 kW) op 7.000 toeren voor de dag tovert. De trekkracht ligt rond de 62 Nm bij 6.400 tpm. Nieuws? Nee, niet echt. Of toch wel? Want Suzuki claimt een 15 procent lager benzineverbruik. De behaalde efficiencywinst komt grotendeels op het conto van lichtere klepveren, nieuwe zuigerveren met minder wrijvingsweerstand, Suzuki Burgman AN650 ExecutiveHet had ook erger kunnen zijn, de vorige keer moest ik beginnen met motoren wassen. Ik heb dus duidelijk progressie gemaaktverbeterde injectors (betere verstuiving van het benzinemengsel), aangepast motormanagement (ontsteking en injectiehoeveelheid) en andere lagers in de eindoverbrenging. Daarnaast heeft de nieuwe Burgman een ander type koppelingsplaten, wat de rolweerstand met zo’n 35 procent vermindert, wat ook weer bijdraagt aan een zuiniger verbruik.

De uitgaande Burgman loopt in de praktijk ongeveer 1:17, waar de nieuwe rond de 1:20 à 1:22 moet halen, aldus Suzuki. Tijdens onze 210 kilometer durende testrit door de heuvels van het Odenwald in Zuidwest Duitsland lijkt de Burgman de 1:20 inderdaad te halen. Met een tankvolume van 15 liter zou je dus zo’n 300 kilometer op een tank moeten kunnen halen. De donker grommende viertakt paralleltwin is voorzien van een balansas om hinderlijke trillingen tegen te gaan en daarnaast is het blok in rubbers opgehangen, Suzuki Burgman AN650 Executive
Zo ziet het er onderhuids allemaal uit
Suzuki Burgman AN650 Executive
De inwendig vernieuwde krachtbron moet volgens Suzuki een flink stuk zuiniger zijn
wat het rijden tot een ontspannen bezigheid maakt. Een berg elektronica moet het rijgedrag nóg aangenamer maken en ons als consument een gelikte rijervaring bieden onder alle omstandigheden.

Transmissie

Het aangepaste motormanagement heeft ook zijn weerslag op het functioneren van de transmissie, die soepeler en meer lineair werkt dan zijn voorganger. De overbrenging (onder de naam Suzuki Electronically-controlled Continuously Variable Transmission, oftewel SECTV) biedt zes versnellingen en twee rijmodi: standaard en een Power Mode. De Power Mode gebruik je als je een beetje sportief wilt knallen, de standaardstand als je met je woon-werkverkeer bezig bent en zo zuinig mogelijk wilt omspringen met benzine. Daarnaast is een handmatig instelbare rijmodus (semi-automaat), waarin je via twee schakelknoppen aan de linkerstuurhelft zelf bepaalt wanneer de transmissie overschakelt op een hogere of lagere versnelling. Hetzelfde als op een gewone motor dus, alleen hoef je je bij de Burgman 650 niet te bekommeren om de koppeling. Leuke gimmick, maar van weinig toegevoegde waarde gezien de goede bruikbaarheid van de twee automatische settings. De rijmodi zijn tijdens het rijden simpel in te stellen via de stuurbediening aan de linkerkant.

Suzuki is trots op het SECTV-systeem, dat geavanceerder werkt dan een conventionele CVT-overbrenging. Een normale CVT gebruikt een rubberen riem om de overbrenging te variëren, de SECVT varieert de aandrijvingspoelies niet door een rubberen riem, maar door een elektromotortje. De ECU berekent aan de hand van hoe hard je rijdt het optimale motortoerental en past hier de CVT-ratio op aan.

Suzuki Burgman AN650 Executive
Verdomme, het lijkt erop dat ik het nog leuk begin te vinden ook...