Introductie: MV Agusta Rivale 800
Of toch Route Napoleon?
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: MV Agusta Rivale 800 |
She's a killer... queen... |
Passo Viamaggio |
Of toch Route Napoleon? |
Conclusie |
Technische gegevens |
Leverbaar in drie verschillende kleuren. Wij zouden absoluut voor de rood/zilvergrijze gaan...
We zeiden het al; de Rivale heeft last van eenzelfde probleem als waar veel motoren met hoge(re) poten last van hebben: om de lange veerweg ten volle te laten benutten wordt een lichtere veer gemonteerd, te licht om het geweld van sterke remmen te kunnen bolwerken. Zo ook deze Rivale, waarvan de vering in eerste instantie best stug aanvoelt als de oneffenheden in het wegdek moeten worden verwerkt en die als de Brembo Monoblocs netjes worden aangelegd goed op z’n taken is berust, maar als het anker abrupt wordt uitgegooid sneller duikt dan een parachutist in vrije val en meteen op slot raakt, met een blokkerend voorwiel tot gevolg. Doordat ineens het gewicht naar de voorkant wordt verplaatst wordt bovendien de achterkant erg licht, waardoor deze in combinatie met rap terugschakelen maar al te graag wil gaan stempelen.
Terwijl wij onder de Franse najaarszon van een heerlijke espresso aan het genieten zijn wordt door de monteurs de demping van de vering aangepast. Aan de voorkant wordt de demping zowel in- als uitgaand een flink stuk strakker gezet, terwijl de Sachs achtershock ingaand juist zachter wordt gezet om de motor dieper in de vering te laten zakken. Een setting die veel beter blijkt te werken. De motor beschikt niet alleen een neutraler stuurgedrag, in het zowaar nog stukken hogere tempo waarmee de Route Napoleon wordt afgeblaft blijkt er veel meer rust in het rijwielgedeelte te zijn gekomen. Nog steeds niet perfect, maar een correctie in de bocht wordt nu tenminste niet meer als een wild rodeopaard afgestraft. En ondanks dat de voorkant nu strakker is gezet voelt de vering nog steeds niet oncomfortabel aan.
Waar we voor de koffiestop maar geen vrienden met de Rivale leken te worden is het nu een heel ander verhaal. De gasrespons en het vermogen zijn nog steeds explosief maar storen niet meer waardoor het vermogen ten volle kan worden benut en het bochtige traject wordt afgeblaft op een manier dat de digitale snelheidsmeter zich vaker boven dan onder het cijfer 150 bevindt. Dat is trouwens niet het enige bewijs van onze betere relatie, het vertrouwen in de MV is dusdanig gegroeid dat het voorwiel steeds vaker doelbewust én gecontroleerd richting luchtruim wordt gelanceerd. H
Als dit als 'tussenstap' moet worden gezien, maak dan je borst maar nat voor wat betreft die Kwieke Tourmachines...
Een greep uit wat er zoal aan accessoires voor de Rivale leverbaar is
En dus smijt ik die motor de bocht in...oewel de Rivale in hang-off rijstijl kan worden gestuurd voelt de supermotard stijl veel natuurlijker aan. Poot uitsteken en de Rivale onder je wegdrukken is het devies om snel via een Franse col van a naar b te gaan. Bovendien heeft MV Agusta de grondspeling prima voor elkaar waardoor een supermotard rijstijl mogelijk is zonder zaken als rem- of schakelpook aan het asfalt te rijden.
Dankzij de quickshifter gaat opschakelen supersnel en zonder het gas dicht te hoeven doen, wat ‘ie ook bij deellast perfect doet. Beter dan eerder dit jaar bij onze test van de Brutale 675 en de F3 800 in Varese zelf, hoewel ook nu bij voorzichtig schakelen van één naar twee het gebruik van de koppeling te prefereren is. Nu liepen de meningen over de versnellingsbak trouwens wel uiteen: op een enkele misstap van eerste naar tweede versnelling na gaf de versnellingsbak bij ons geen klap verkeerd, terwijl een collega daar heel anders over dacht. Ook terugschakelen zonder koppeling staat de Rivale trouwens toe, maar alleen als het gas is dichtgedraaid en de tractie van de aandrijflijn is gehaald. Over de remmen hebben we eigenlijk niets dan lof, hoewel het wel jammer is dat ABS niet standaard aanwezig is maar pas vanaf begin volgend jaar leverbaar zal zijn. De Brembo Monoblocs in combinatie met Nissin rempomp weten een geweldige vertraging te realiseren en reageren lekker direct zonder té bijterig te zijn. De achterrem doet z’n werk ook goed en is daarbij ook nog eens prima te doseren waardoor bij het vele keren tijdens de fotoshoot het achterwiel steeds beter en gecontroleerder kon worden omgezet. Niet dat wij dat zelf deden natuurlijk.
Uiteraard is de Rivale met flink wat accessoires aan te kleden. Wij denken dat de spiegels en de kentekenplaathouder gretig aftrek zullen vinden