Zoeken

Introductie: KTM 1190 Adventure

Elektronisch pretpakket

4 februari 2013
Inhoudsopgave
Introductie: KTM 1190 Adventure
De horizon verbreden
Elektronisch pretpakket
Conclusie
Technische gegevens

KTM 2013 1190 Adventure

Het rijwielgedeelte van de nieuwe 1190 Adventure is geheel op de nieuwe 1.195 cc V-Twin aangepast. Aan de voorkant is een dikke 48 mm WP upside down voorvork terug te vinden, terwijl aan de achterkant een lichtmetalen dubbelzijdige achterbrug met WP monoshock zonder linksysteem met het vakwerkframe is verbonden. Het nieuwe frame weegt slechts 9,8 kilo en zorgt voor een stabiliteit die ook snelheden tot 240 km/u mogelijk maakt. KTM 2013 1190 AdventureEr zijn duidelijk slechtere manieren om je werkweek te beginnenDe veerelementen zijn uiteraard geheel naar eigen smaak in te stellen, de grote vernieuwing zit ‘m in de optioneel leverbare elektronische verstelling middels EDS, Electronic Damping System. Hiermee kan de veervoorspanning afhankelijk van de belading voor en achteren in vier standen worden ingesteld: solo, solo met bagage, duo en duo met bagage. Daarnaast kan ook de demping in drie standen worden ingesteld, waarbij kan worden gekozen uit Comfort, Street en Sport. De gekozen instelling van demping correspondeert daarbij met de gekozen veervoorspanning – zo is bijvoorbeeld de demping in dezelfde modus bij veervoorspanning ‘duo’ merkbaar straffer dan bij veervoorspanning ‘solo’. Hoewel de standaard afstelling aardig tot de verbeelding spreekt, is het verschil tussen comfort en normaal niet zo groot als bij z’n concurrenten. Het is jammer dat de ingestelde waardes niet verder te individualiseren zijn, om de KTM nog beter KTM 2013 1190 Adventure
Hadden we al gezegd dat het nieuwe blok behoorlijk potent is?
KTM 2013 1190 Adventure
Led-verlichting rondom, het dimlicht wordt bij duisternis automatisch geactiveerd. De ruit is handmatig te verstellen, maar tijdens het rijden gaat dat niet eenvoudig
naar je eigen persoonlijke voorkeur af te stellen. Terwijl volgens de voorbestellingen bij de dealers de EDS-versie duidelijk de voorkeur geniet. En dat is niet vreemd, met een adviesprijs van € 16.949 is de EDS slechts € 650 duurder dan de basisuitvoering, terwijl bij diezelfde meerprijs ook een middenbok en TPMS bandenspanning-controle is inbegrepen.

Zowel voor als achter staat 190 mm veerweg ter beschikking, wat ruim voldoende is voor offroad escapades. Tijdens de korte uitstapjes over onverharde paden laat de Adventure zien over een ronduit goede offroad-capaciteiten te beschikken, zelfs kleine sprongen worden door de fiets probleemloos geabsorbeerd. Op straat is het neutrale stuurgedrag en de stabiliteit, waarmee de grote Reise-Enduro door zowel lange als krappe bochten te sturen is, verbluffend. Ondanks volgetankt met 23 liter benzine is de 230 kilo rijklare fiets eenvoudig op hellingshoek te krijgen. De motor is extreem vertrouwd en voorspelbaar in te sturen, waarna het omleggen en afwerken van de bocht harmonieus en zonder slinkse addertjes gaat. De Adventure maakt deze eerste kennismaking handelbaar en precies tot een ware vreugdedans. Wat grotendeels voor rekening van de nieuwe Continental TrailAttack 2 banden - voor het eerst in de afmeting 120/70 ZR 19” en 170/60 ZR 17” – komt, waarmee de Adventure is uitgerust. De tubeless banden zijn trouwens om spaakwielen met luchtdichte velgnaven gemonteerd, een technologie die door KTM is gepatenteerd. De spaakwielen zijn robuuster dan gegoten wielen voor toepassing in offroad gebied, terwijl het geringe onafgeveerd gewicht de handelbaarheid en rijdynamiek ten goede is gekomen. KTM 2013 1190 AdventureEn voor wie de Adventure liever op grove banden zet heeft Continental ook nog de gewenste TKC 80 banden in het program. De echte hardcore Enduro rijder zal daarvoor echter eerder de € 17.099 dure Adventure R verkiezen, waarvan het rijwielgedeelte en de bandenmaten meer op offroad werk zijn afgestemd.

Het complete elektronicapakket wordt via een op de linker stuurhelft aangebrachte armatuur met verschillende knoppen aangestuurd. Middels vier drukknoppen kunnen tot 14 weergaves in het LCD-scherm worden opgeroepen en kunnen de verschillende modussen en assistentiesystemen worden geselecteerd. Ook de handvatverwarming, die helaas niet standaard is voorzien, is hier in ondergebracht, terwijl via de toetsen ook aanvullende nuttige informatie als buitentemperatuur, gemiddeld verbruik en resterende kilometers af te roepen is. KTM 2013 1190 Adventure KTM 2013 1190 Adventure
Het nieuwe C-ABS heeft twee standen, Offroad en Street.
KTM 2013 1190 Adventure
Ingewikkeld is de bediening trouwens niet, binnen no-time waren we aan de knoppenwinkel gewend. Het display zelf bestaat uit een combinatie van een analoge toerenteller en een digitaal display, waarin naast een grote snelheidsmeter een tripmeter, een klokje, een versnellingsindicator, balkjes voor de koelvloeistof temperatuur en tankinhoud evenals de gekozen rijmodus en actuele EDS modus is ondergebracht. Bovendien heeft KTM de Adventure ook van een instelbare schakellamp voorzien.

Naast de hightech elektronische uitrusting beschikt de Adventure over lange-afstandskenmerken, die het rijcomfort verhogen. Het windscherm is zonder gereedschap 25 mm in hoogte en 36 mm naar voren te verstellen, maar tijdens het rijden bleek dat praktisch onmogelijk te zijn. De 12 volt stekkeraansluiting voor de navigatie achter het windscherm is ook standaard, terwijl aan de achterkant haast onzichtbaar het ophangsysteem voor de optionele zijkoffers en de topkoffer-drager is aangebracht, waar trouwens ook eenvoudig een bagagerol op te bevestigen is. De reislustige Enduristen zullen zich ongetwijfeld verheugen over het niet alleen voor KTM begrippen uitgebreide aanbod van doordachte accessoires met verschillende koffers op reisgebied.

KTM 2013 1190 Adventure