Zoeken

Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade SP

200.000 gingen u voor

23 december 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade SP
200.000 gingen u voor
Sport Performance
Over driften en shiften
Conclusie
Technische gegevens

Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP

21 jaar geleden deed Honda de wereld verbazen met de CBR900RR Fireblade, een motor die de geschiedenis van de supersport radicaal zou veranderen. Waar tot 1992 de focus vooral op vermogen lag en men zich niet druk maakte over een kilo of tien extra gewicht was de Fireblade een afgetrainde machine, die destijds niet het meest indrukwekkende vermogen had, maar dankzij z’n lage gewicht en directe stuurgedrag wel de nieuwe maatstaaf werd op supersport gebied. THonda 2014 CBR1000RR Fireblade SPen opzichte van z’n 750cc concurrenten scheelde de Fireblade minstens 10 kilo aan gewicht, terwijl dat bij de dikke duizends van weleer al snel 35 kilo was. Menig zichzelf als ‘erg goed/sportief rijdende’ motorrijder werd door het lichtvoetige stuur- en wheeliegedrag van de Fireblade verrast, wat de motor een geduchte reputatie opleverde als katje dat zeker niet zonder handschoenen moest worden opgepakt.

Dat het door geestelijk vader Tadao Baba tot Total Control gedoopte concept een regelrechte schot in de roos is geweest (en nog steeds is) wordt nog eens extra onderstreept als tijdens de presentatie van deze SP op het circuit van Qatar de verkoopcijfers van de afgelopen twee decennia worden gepresenteerd: alleen al in Europa zijn er meer dan 200.000 Fireblades over de toonbank gegaan, goed voor een marktaandeel van 30% in het supersport segment boven de 750cc. En dat terwijl de concurrentie in die ruim twintig jaar toch echt niet heeft stilgezeten: in 1998 kwam Yamaha met de YZF-R1, in 2001 lanceerde Suzuki de GSX-R1000 en in 2004 kwam Kawasaki met de ZX-10R. En waar de Fireblade door z’n Japanse concurrenten qua vermogen op een achterstand werd gezet deden de Europeanen daar nog een flinke schep bovenop: zowel de Aprilia RSV4 APRC als de BMW S1000RR en de Ducati 1199 Panigale werden uitgerust met een zeer uitgebreid elektronicapakket, waarbij door BMW en Ducati het vermogen op bijna 200 pk werd gezet. Het succes van de Blade wordt nog eens verder onderstreept door de 21 Isle of Man TT overwinningen die met de CBR1000RR Fireblade zijn gehaald, waarvan 11 op naam van TT legende John McGuinness.

Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP

Het is dan ook op z’n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen dat Honda voor de ontwikkeling van deze SP uitvoering van de CBR1000RR niet het pad van elektronische gadgets is ingeslagen, maar in plaats daarvan het Total Control concept verder heeft verfijnd. Het antwoord op de 64.000 euro vraag, waarom Honda de CBR1000RR Fireblade SP niet van elektronische zaken als instelbare mappings en tractiecontrole heeft voorzien, blijkt echter verbluffend eenvoudig te zijn: “OHonda 2014 CBR1000RR Fireblade SPmdat het nog niet nodig is,” zo weet Baba’s opvolger Teishiro Goto ons in een persoonlijk gesprek te vertellen. Volgens Goto is de afgelopen jaren wel degelijk aan tractiecontrole gewerkt, maar zal het pas worden geïmplementeerd als het én technisch noodzakelijk is én daarbij aan de eisen van Honda voldoet. En waarom iets toepassen op een fiets als het niet strikt noodzakelijk is?

Goto’s uitdaging zat ‘m er dus in de Fireblade te verbeteren, zonder daarbij een beroep op elektronica te hoeven doen. Als voorbeeld wordt de vorm van de ruit aangehaald, die tot wel twintig keer is aangepast tot z’n huidige vorm, wat volgens Goto een significante verbetering van het stuurgedrag heeft opgeleverd. Nog zo’n detail: langs de onderkant van de bovenkuip is een randje aangebracht om de luchtstroom aerodynamisch te sturen. Ook dit had volgens de Japanners een wezenlijke verbetering tot resultaat. Nu gelden deze vernieuwingen ook voor de standaard 2014 Fireblade, evenals het toegenomen vermogen tot nu 178 pk, de verbeterde zithouding en het aangepaste frame. Ten opzichte van de 2012 versie zijn de voetsteunen 10 mm verder naar achteren geplaatst en is het stuur breder, lager (1°) en verder naar voren (5°) geplaatst, wat een sportievere zithouding moet hebben opgeleverd. Verder is bij de SP een ander antislip zadel toegepast en bovendien is de fiets alleen als eenzitter leverbaar, waardoor het subframe maar liefst één kilo lichter kon worden uitgevoerd.

Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP