Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade SP
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade SP |
200.000 gingen u voor |
Sport Performance |
Over driften en shiften |
Conclusie |
Technische gegevens |
Voor het eerst in de geschiedenis heeft Honda een SP versie van de CBR1000RR Fireblade op de markt gezet. Echter, waar afgaand op de ontwikkelingen in de markt toepassing van elektronica voor de hand liggend was geweest heeft Honda gekozen voor de hardcore old-school benadering van de SP: betere vering, betere remmen en betere banden, verpakt in een waanzinnig mooi design dat alleen als eenzitter leverbaar is. Een keuze die absoluut voer voor discussie is tussen enerzijds de motorrijders die elektronica omarmen en het liefst vermogens van 250 pk zouden willen zien (ondanks het feit dat in 95% van de tijd dat vermogen elektronisch zal worden ingeperkt) en anderzijds puristen die vinden dat tractiecontrole en elektronica voor mietjes is.
Technisch gezien heeft Honda zondermeer het gelijk aan haar zij: de CBR1000RR Fireblade SP is absoluut de allerbeste en allermooiste Fireblade die Honda in 22 jaar heeft gemaakt. De motor doet precies wat je van ‘m vraagt en verwacht en geeft (behoudend de stroef schakelende versnellingsbak) geen enkele klap verkeerd. Niet één keer hadden we een oh-kut moment of bijna highside, terwijl ook door ons volgens McGuinness op ’t gas de nodige darkies werden gelegd.
De vraag is echter of dat Honda, ondanks dat de Fireblade SP het levende bewijs is dat er zonder elektronica nog steeds goed te leven is, hier geen denkfout heeft gemaakt. Elektronica mag technisch gezien misschien overbodig zijn, maar mensen kopen het niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Nu zal er ongetwijfeld genoeg vraag naar deze SP zijn, alleen al vanwege het feit dát het een SP is, maar mét elektronica waren er dat ongetwijfeld nog veel meer geweest.
- mooiste en beste Blade ooit, soepel en sterk motorblok, vering, remmen
- Öhlins minder precies als bij RSV4, geen elektronica, schakelt stroef