Test: Yamaha YZF-R125
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha YZF-R125 |
Lichtgewicht supersport |
Knallen dan maar weer? |
Conclusie |
Technische gegevens |
We heeft er in Nederland lang geduurd voordat Yamaha de YZF-R125 heeft uitgebracht, maar het wachten is zeker beloond. Nu zijn wij van Motorfreaks altijd voorstander van dit soort speelgoed geweest en hebben ons daar in het verleden ook meermaals kostelijk op vermaakt, maar toch waren we na vier dagen sturen in het Duitse Westerwald aangenaam verrast door Yamaha's nieuwste A1-rijbewijs instapfiets. Meer dan zevenhonderdvijftig kilometer werden er in de korte tijd op de klok gezet, waarin de R125 zich ontpopte als een perfecte fiets om als 18-jarige je sportieve motorcarrière mee te beginnen. De YZF-R125 heeft de looks van een volwassen supersport, daarover waren ook onze cursisten van de TTT Bergtraining het unaniem eens, en zal alleen daarom al de jeugdige scheurneus in Spee aanspreken.
Vijftien paardenkrachten mag op papier niet spraakmakend zijn, maar het stalen deltabox frame, de sportieve vering, het lichte stuurgedrag en de goede remmen maken dat er toch behoorlijk sportief kan worden gestuurd. Bovendien is de fiets voor het A1 rijbewijs bedoelt en voor wie net van een bromscooter is afgestapt is 11 kW natuurlijk al vet veel. Om nog maar te zwijgen van het verbruik, ondanks dat het merendeel van de test door ons volgas werd gereden werd een gemiddeld verbruik van 1 op 33 gehaald. Probeer dat maar eens met een R1 te doen…
- looks, verbruik, stuureigenschappen
- bergop, prijs, geen ABS