Zoeken

Test: Triumph Tiger 1200 Explorer

Daar gaan we dan

18 april 2012
Inhoudsopgave
Test: Triumph Tiger 1200 Explorer
Daar gaan we dan
En weer
Gemak dient de mens
Eerlijk
Conclusie
Technische gegevens

Eerste indruk: te gek ding. Als de 800, maar dan nog een schepje er bovenop. nu als de donder verder rijden, zonde om stil te staan. 0023

Voor een eerste kennismaking ging het prima. Kan haast het hele artikel al gelijk schrijven, maar we doen het in stukjes. Om te beginnen met de uitrusting; Triumph heeft niets aan het toeval overgelaten. Op de demper en verwarmde zadels na is alles standaard en dat houdt in: boordcomputer van het stuur bedienbaar, instelbaar Traction Control, uitschakelbaar ABS, Ride by wire, Cruise control, noem maar op. Nou was de informatievoorziening al in orde, nu is het ook eenvoudig op te roepen. Je kunt zelfs instellen hoe lang de knipperlichten blijven branden als je ze aan zet, daarna gaan ze automatisch uit...
Alles werkt redelijk intuitief en is dus zonder nadenken te bedienen. Enkel dieper in de menu's is het wel slim om stil te staan; dat is dus ook alleen stilstaand aan te passen en daar vallen ook ABS en TC onder. Meest opvallend: je hebt geen moment het idee dat je niet aan een kabel gasgeeft.Daar kan Aprilia nog een puntje aan zuigen....

Eigenlijk behoeft de Explorer geen introductie meer. De bladen hebben er al volop over bericht en ook Triumph zelf heeft daar aardig aan meegewerkt met een stevige marketingcampagne. Ook steekt de fabrikant niet onder stoelen of banken waar de pijlen op gericht zijn. Vanaf het eerste idee was duidelijk dat er een directe aanval zou worden ingezet op de heersende koning der allroads, BMW's GS. Hoe zouden de Britten daar tegenaan kijken vraag je je dan af... is het gezonde concurrentie, een erkenning van de kwaliteiten van de boxer en een poging dat te overtreffen of zou er een designer, project leader en engineer zijn die elke morgen met het schuim op de bek badend in het zweet wakker wordt, zich eerst tegoed doet aan een liter koffie alvorens zijn vaste schiethand te trainen op een poster van Beierens Beste?

00250024

Het resultaat mag er wezen. Zoals gezegd een combinatie van eerdere sterke punten van de Tiger 800, doorontwikkeling in eigen huis en de geleende sterke punten van de concurrent. Zo is de afwerking dik in orde, de styling ligt voor de hand, de uitrusting van hoog niveau. Dat is misschien het grootste verschil; de Explorer is wellicht duurder dan de goedkoopste GS, bedenk dan wel dat je er nog allerhande zaken bij zult moeten willen, zou je de uitdrusting op gelijk niveau willen krijgen. En daar gaat het om natuurlijk, er zijn nou eenmaal zaken die er op "moeten". Deze demofiets is daarbovenop nog eens uitgerust met verwarmde zadels voor rijder en passagier, een tankpad en een Arrow demper, dat zijn toch alweer minder essentiële zaken. Alleen was handvatverwarming dan weer niet gemonteerd, dat is ook een accessoire en een iets meer voor de hand liggende naar onze mening.