Zoeken

Introductie: Piaggio X10

Echt Italiaans

25 april 2012
Inhoudsopgave
Introductie: Piaggio X10
Echt Italiaans
Volslank
Conclusie
Technische gegevens

Piaggio X10

Een eencilinder met 33 pk en dan tractiecontrole? Sommige Superbikes met vijf keer dat vermogen doen het nog zonder! Het leek me dus dat Piaggio een beetje last had van het ‘allo-‘allo-Bertorelli-syndroom. Geen heldenmoed, maar wel graag pronken met titels en blinkende medailles. Nogal “over the top”. Gaarne geef ik bij deze echter  toe dat er net zo naast zat als een coalitie die een gedoogpartner accepteerde. Blunder eersteklas. Een paar nat geregende kasseien langs de beroemde obelisk maakte dat meteen duidelijk. Zonder ASR had ik de beroemde obelisk van een heel andere hoek bekeken, Piaggio X10Traction control op een scooter dikke onzin? Zeker nog nooit over de gladde kinderkoppen van Parijs gereden want de grip op de kaalgereden kasseien was minimaal! ASR is dus op een 350cc scooter wel degelijk nuttig, net zo nuttig als ABS. En ook dat is standaard is op de “Executive” uitvoeringen van de Piaggio X10, de nieuwe Grand Tourismo scooter van de Italiaanse tweewielergigant. Deze scooter wordt in 500cc, 350cc en 125cc-versie gemaakt. Die laatste komt echter niet naar Nederland.

De X10 is niet zomaar een nieuwe scooter, het is het nieuwe vlaggenschip in de Piaggio-range. Je ziet het er ook meteen aan af, want de scooter ziet er luxueus uit. Hij is netjes afgewerkt en voorzien van talloze blinkende, metaalkleurige accenten. Die geven het golvende design, dat in de windtunnel is ontwikkeld, een extra chique uitstraling. In dat design vallen verder ook de voor- en achterlichtpartij op. De achterlichten zijn smal en langwerpig, wat de scooter een typisch Italiaans “Alfa” uiterlijk geeft. Piaggio X10
Overzichtelijk en ook nog eens fraai verlicht. Elegance krijgt een heel andere dimensie
Piaggio X10
Volgens Piaggio goed voor twee jethelmen, maar mijn Arai integraal paste er probleemloos in
Aan de voorzijde wordt het luxe imago versterkt door de enorme, V-vormige koplamppartij die uit drie segmenten bestaat. De buitenste twee zijn voor de dimlichten, de middelste is voorzien van een poly-ellyptische grootlicht en een rij LED-lampjes, die zowel als dagrijverlichting als voor parkeerlicht dienen.

De luxueuze uitstraling blijft bestaan als je op het zadel plaats neemt. Ook hier zie je weer een fraai staaltje Italiaanse styling met veel metaalkleurige accenten. Zo is het stuur afgedekt met een mooie gevormde, aluminiumkleurige kap. Een leuke gadget is dat de knoppen van de armaturen net als de toetsen van een Apple Macbook Pro zijn verlicht, zodat je in het donker ook de goede knoppen indrukt. Ook het dashboard is weer voorzien van metaalkleurige sierlijsten, ditmaal om de ronde toerenteller en de eveneens cirkelvormige, analoge snelheidsmeter. Daartussen licht een fraai, blauwig LCD-panel op, dat een berg leesvoer bevat over de benzinevoorraad, de koelvloeistoftemperatuur, het brandstofverbruik, de tijd, de rijtijd, de accuspanning, de omgevingstemperatuur, de kilometerstand of de tripstand A of B. Ook kun je er aflezen of je het motormanagement in de zuinige eco-stand hebt gezet of in de “full power” mode, waarin je toch wel tienden van seconden kunt besparen tijdens je stadsrit. Boven het display vind je verder nog een heel roedel waarschuwingslampjes, waaronder die voor de elektronische startonderbreker en die van het ABS en ASR, twee systemen die uitsluitend op de “Executive” uitvoeringen worden geleverd – en daar tot de standaarduitrusting behoren.

The ace of space

Piaggio X10

De meeste mensen kopen een scooter uit praktische overwegingen, vanwege de goede bescherming tegen de weersinvloeden en vanwege het gebruiksgemak, iets waarin de bagagemogelijkheden een grote rol spelen. Op dat gebied speelt de X10 een aantal belangrijke troeven uit. Om te beginnen bovenin het dashboard, waarin twee niet afsluitbare vakken zitten. Een daarvan is voorzien van een USB-aansluiting, Piaggio_X10_TIN2011waarmee je je smartphone kunt opladen. De tweede troef bevindt zich in het voorpand, in de vorm van een afsluitbaar opbergvak met 12-volt aansluiting. De harten aas wordt echter getoond wanneer je het zadel oplicht. Daaronder vindt je een 52 liter groot bagagevak, waarin je nog net geen gitaar kunt meenemen. Twee jethelmen en wat boodschappen moeten volgens de folder echter geen probleem zijn. Integraalhelmen schijnen niet te passen, maar dat heb ik natuurlijk wel uitgeprobeerd. Niets gehoord, niets gevoeld en mijn Arai is nog onbeschadigd, terwijl het zadel in het slot zat. Kan dus wel, ruimte zat!

Ruimte is er ook zat als je op het zadel plaats neemt. Dit zadel is bij de witte en zwarte X10 in een fraaie two-tone kleurstelling uitgevoerd en heeft een prettig lage zithoogte van 760 mm. De zitbank is maar liefst 820 cm lang en wordt door een verstelbare ruggensteun in een rijders- en passagiersruimte ingedeeld, waarbij de passagier exact 109 mm hoger zit. Ook de voetruimte is uitermate riant, de treeplanken zijn een hele meter lang, zodat je je voeten in elke gewenste stand kunt neerzetten. Ook tegen de schuine stukken, bij wijze van highwaysteps, aangezien die ver genoeg van het zadel zitten. Zo kun je lekker ontspannen toeren, ook omdat de stroomlijn goed werkt. De X10 is voorzien van doorzichtige luchtgeleiders op de zijkanten van de kuip en van een hoge ruit met flip-up rand, die de rijwind over de rijder heen geleidt. Een sleuf onderin de ruit vermindert turbulentie, iets dat tot 80 km/uur – harder kon ik het tussen de stoplichten langs de Seine niet redden – aardig werkt.