Zoeken

Introductie: BMW C600 Sport en C650 GT

Vooruit met de geit

9 maart 2012
Inhoudsopgave
Introductie: BMW C600 Sport en C650 GT
Scooter handling, motor stabiliteit
Vooruit met de geit
Conclusie
Technische gegevens

BMW C650 GT

We zeiden het al, de nieuwe BMW motorscooters zijn met een opgegeven rijklaar gewicht van 249 kg (C  Sport) en 261 Kg (C650 GT)niet bepaald lichtgewichten. Ter illustratie, Honda’s nieuwe supermaxi Integra weegt rijklaar 238 kilo, BMW C650 GTBMW C650 GT
De meest in het oog springende verschillen tussen de Sport en de GT, een forsere kuip en zijpanelen met duidelijk een koffer-look
BMW C650 GT
Een Burgman 650 Executive vet? nog nooit met dit ding gereden dan...
BMW C650 GTBMW C650 GT
Ook totaal anders, de verlichting in het kontje en de knipperlichten die nu in de spiegels zijn ondergebracht
Yamaha’s T-Max ABS brengt zelfs slechts 221 kilo op de schaal. Een groot deel van dat gewicht is alleen al terug te brengen op het frame en motorblok, dat als dragend deel in het frame is opgenomen en samen meer dan 80 kilo op de weegschaal brengt. BMW koos er verder voor om een enkelzijdige aluminium achterburg toe te passen, maar deze oogt alles behalve licht. Mocht, of moeten we zeggen wanneer BMW er toe overgaat haar scooterrange uit te breiden in het 125cc tot 650cc segment dan zal daar een compleet nieuw rijwielgedeelte voor ontwikkeld moeten worden, aangezien dit geheel wel heel erg solide maar teveel gewicht op de weegschaal zal brengen.

Is het gewicht van beide scooters aan de forse kant, datzelfde kan worden gezegd van de zithoogte die voor scooterbegrippen zondermeer hoog te noemen is. De toeristische C650 GT heeft een zithoogte van 780 mm, voor de sportieve C600 Sport mag daar nog 30mm bij op worden geteld. Nu had ik daar met mijn 1.82 meter lengte geen moeite mee, en kon ik probleemloos mijn voeten op de grond krijgen, maar voor de kleinere medemens zal dit ongetwijfeld problemen op gaan leveren. Wachtend voor bijvoorbeeld een stoplicht is verzitten dan waarschijnlijk de beste optie, aangezien bij de motor schuin houden het gewicht mee zal gaan spelen. Voordeel van het hoger geplaatste zadel is wel dat er voldoende zitruimte is gecreëerd, zodat ik probleemloos mijn lange stelten kwijt kon.

Vanuit het riante en verder wel comfortabele zadel heb je zicht op het fraai vormgegeven display dat een combinatie is van een forse snelheidsmeter en een digitaal display waar zelfs een toerenteller in is ondergebracht. Uit het display is een waslijst aan informatie af te lezen, waaronder buitentemperatuur en verbruiksindicator, waar ik veel plezier aan beleefde. Zelfs op topsnelheid BMW C650 GTgaf het display een waarde van 5,1 liter op 100 km (voor de rekenkundig minderen, da’s 1 op 19,6) aan, wat zondermeer netjes te noemen is. Zeker als je ziet hoeveel wind dankzij de forse frontpartij incl. winscherm in hoogste stand bij deze snelheid moet worden verplaatst. Dankzij z’n forse benzinetank van 16 liter beschikt de scooter over een flinke actieradius. Zoals gebruikelijk in scooterland zit de tankdop verscholen achter een klep die met het contactslot wordt geopend. Druk en draai de contactsleutel naar links en het klepje opent, druk en draai naar rechts en het zadel kan omhoog worden geklapt. Het windscherm is trouwens op beide modellen in hoogte instelbaar, maar waar de C600 Sport over drie handmatig te verstellen standen beschikt is het windscherm van de C650 GT elektrisch in hoogte te verstellen. En dat is onder het rijden wel zo aangenaam.

Sportief gezien is de C600 Sport zondermeer briljant. Niet eerder zoveel lol gehad om hard met een motorscooter te knallen als deze BMW, die qua rijbeleving en bochtengedrag erg dicht in de buurt van een 600cc motorfiets komt. Zodra de 647cc paralleltwin op gang is gekomen is er met 66 Nm meer dan voldoende koppel aanwezig om vlot de bocht uit te accelereren. BMW C650 GT
Ziet er nog best sportief uit, zo van de zijkant gezien. Valt die snor tenminste ook buiten beeld
BMW C650 GTBMW C650 GT
Extra ruggesteun voor meer comfort, de handgrepen zijn ook forser. De ruit is bij de GT elektrisch te verstellen
Het voornaamste verschil met een normale motorfiets zit ‘m eerder in de automatische transmissie, die het insturen en nemen van een bocht een totaal andere ervaring maakt. Geen motorrrem, midden in de bocht het gevoel hebben te cruisen terwijl je wel maximaal aan het knallen bent.

Nu zijn deze BMW’s daar niet anders in dan elke andere motorscooter, de elektronisch geschakelde Burgman 650 en Integra DCT uitgezonderd, maar juist omdat je al snel sportief aan het knallen bent zal het je eerder op gaan vallen. Een paar tikkies terug betekent bij nu flink de achterrem erbij, en eenmaal daaraan gewend zul je van goeden huize moeten komen om deze C600 Sport op een heuvelachtige weg als hier rond Madrid bij te kunnen houden. Wat ook een positieve steen heeft bijgedragen aan de stabiliteit van de scooters is de keuze van de wielmaat, die net als Yamaha’s T-Max op 15” is gehouden. Niet vreemd dat ook de bandenmaat met 120/70 voor en 160/60 achter overeenkomstig die Yamaha is. De sportievere C600 Sport is daarbij van Pirelli Diablo plakrubber voorzien, terwijl bij de C650 GT voor Metzeler is gekozen.

BMW C650 GT