Zoeken

Introductie: Aprilia SRV850

De koning is dood…

12 april 2012
Inhoudsopgave
Introductie: Aprilia SRV850
De koning is dood…
Lang leve de koning
Conclusie
Technische gegevens

Aprilia SRV850

Piaggio is een van ’s werelds grootste fabrikanten van scooters en motorfietsen en is de best bekende scooter producent met haar merken Piaggio en Vespa. Ook de merknamen Aprilia en Gilera vallen onder de Piaggio paraplu, wat voor het moederbedrijf reden was het concept van de Gilera GP800 voort te zetten in de Aprilia SRV850. Aprilia SRV850Het GP800 project werd nooit het succes waar Piaggio op had gehoopt, waardoor werd besloten daar de stekker uit te trekken. In feite is de Aprilia SRV850 dan ook een vernieuwde –en van Aprilia merklogo- voorziene GP800. Bovendien werd de 839cc V90 al eerder door Aprilia toegepast in de Mana850, maar dan voorzien van een schakelbare transmissie. En we moeten ook toegeven, een 76 pk sterke motorscooter waarmee je probleemloos zwarte strepen op het asfalt kunt trekken, en waar je écht wel een groot rijbewijs voor nodig hebt, past beter bij een sportief merk als Aprilia dan Gilera wat veel meer met lichte motoren en scooters in verband wordt gebracht.

De SRV850 is een bonafide scooter en een fijne ook nog. Het zadel is erg comfortabel en ruim, met een extra laaggeplaatste ruggensteun voor de rijder. De voetplanken bieden de mogelijkheid om ofwel met de benen gestrekt ofwel vertikaal te rijden. Waarbij de scooter comfortabel en relaxed cruisen opmerkelijk goed afgaat. De grote V90 tweecilinder motor met automatische transmissie laat het toe om rustig te tokkelen met het gas amper geopend, en doet dat veel beter dan BMW’s kersverse C 600 Sport en C 650 GT. Dit is ook Aprilia’s belangrijkste voordeel ten opzichte van andere scooters: de 76,4 Nm koppel van de 839cc vloeistofgekoelde motor duwt je voort via haar soepele automatische transmissie.

Aprilia SRV850

Qua sportiviteit kan ik niet anders dan concluderen dat de SRV850 meer als een Amerikaanse spierballen auto is dan bijvoorbeeld Aprilia’s eigen RSV4 bochtenvretende Superbike kanon. Net als die Amerikaanse vette auto, die het niet van z’n sublieme stuurgedrag moet hebben, is de handling van de SRV850 ietwat vaag en krijg ik nooit een echt compleet goed gevoel bij de Pirelli Diablo scooterbanden die via de Kayaba vering aan de weg worden gehouden. Het dubbele stalen trellis buizenframe is aan een aluminium achterbrug verbonden, wat goed is voor stabiliteit op hoge snelheid en een solide gevoel in de bocht. Aprilia SRV850Aprilia SRV850
Met de klok mee: Instelbare handles, quelle luxe, handrem netjes weggewerkt, opbergruimte is huilen met de pet op, kettingaandrijving, en dus smeren...
Aprilia SRV850Aprilia SRV850
Bij het hard insturen van een bocht voelt de SRV850 ietwat topzwaar, wat voornamelijk het gewicht van de rijder is die bovenop het gewicht van de scooter zit in plaats van deel uit te maken van het rijwielgedeelte. Hierdoor is het ietwat lastig om de scooter nog wat platter te leggen, als je de scooter eenmaal op een oor hebt gelegd.

Bocht uit is de SRV850 echter fantastisch, als het gas er op kan worden gezet. De Pirelli Diablo scooterbanden hebben haast motorwaardige afmetingen van 160/60-15 achter en 120/70-16 voor, welke om aluminium vergen zijn gemonteerd. De dubbele 300 mm remschijven met tweezuiger Brembo remklauwen bieden voldoende remkracht, terwijl een enkele 280 mm remschijf het achterwiel tor rust maant. Na een sprint op hoge snelheid is de voorrem echter niet afdoende om deze vette motorscooter rap tot stilstand te krijgen en moet de achterrem ook worden aangesproken. De vage Kayaba vering is het enige wat inbreuk doet op de handling van de SRV850, door op hoge snelheid bij oneffenheden het spoor ietwat bijster te raken.

Aprilia SRV850