Test: Suzuki RMX 450Z
Van Z naar X
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki RMX 450Z |
Van Z naar X |
Klein maar fijn… |
Conclusie |
Technische gegevens |
De RMX-450E is de vrucht van het ontwikkelingswerk dat de Italiaanse Suzuki-tuner Valenti heeft verricht. En daarbij is hij ver gegaan. Veel verder dan bij de RMZ-450E, de vorige enduromachine die van de crosser was afgeleid. Dat was in basis gewoon dezelfde machine, maar dan voorzien van koplamp, achterlicht, remlicht en knipperlichten. Voor het endurogebruik kreeg die ook nog een dashboardje en andere bandenmaten. Voor kwam er een 90/90/21 in plaats van de iets smallere 80/100-21, achter verving een bredere 140/80-18 de 110/90-19 band, waarvoor uiteraard ook een kleiner achterwiel nodig was. Door de ombouw woog de RMZ-450E 111 kg, slechts 3 kg meer dan de originele crosser. Maar het bleef een crosser met kenteken en daarmee was de RMZ-450E eigenlijk niet echt opgewassen tegen de machines van de merken die een motor specifiek voor de endurosport ontwikkelden. Daarvoor waren zwaardere maatregelen nodig. En die nam Valenti, hetgeen tot de nieuwe RMX-450E leidde. Hierbij werd de vloeistofgekoelde eencilinder flink aangepakt. De compressieverhouding onder de aluminium vierklepskop werd verlaagd van 12,5 : 1 naar 11,6 : 1, terwijl het inlaattraject ook werd gewijzigd. De twee bovenliggende nokkenassen werden vervangen met exemplaren met een andere kleptiming, zodat het accent van de koppelkromme verschoof naar de trekkracht in het lage- en middentoerengebied. Er werd bovendien een koelwaterreservoirtje aan het koelsysteem toegevoegd, zodat de betrouwbaarheid op de lange afstand zou verbeteren.
Elektrisch starten
De meest ingrijpende wijziging maakte Valenti echter op het gebied van de transmissie. Om te beginnen met de toevoeging van een elektrische starter. Dat is tegenwoordig op enduromachines bijna standaard en wie wel eens een enduro heeft aangekickt na een halve dag rijden weet waarom. Maar eenvoudig is zo’n toevoeging niet, want de carters moeten ervoor aangepast. En dat niet alleen, het vraagt ook de nodige stroom. Daarvoor kreeg de RMX een grotere dynamo en, natuurlijk, ook een accu. Maar daar bleef het niet bij. Ook de verhoudingen van de transmissie werden aangepast, aangezien dat een van de grote kritiekpunten op de RMZ-450E was. De primaire overbrenging kreeg een groter tandwiel aan versnellingsbakzijde, waardoor de verhouding werd verkort van 1: 2.625 naar 1: 2,708. De verhoudingen van de bak zelf werden ook veranderd, die werden veel langer. En om dat alles goed af te stemmen kreeg het achtertandwiel een tandje minder, waardoor die overbrenging werd verkort van 50/13 naar 51:13. Het gevolg is dat de totale overbrenging in de hoogste versnelling zo’n 5% langer is geworden, hetgeen vooral op lange gravelpaden een voordeel is.
Kunstig frame
Op het gebied van het rijwielgedeelte werd er weinig veranderd om van de RMZ een RMX te maken. En waarom zouden ze. Het alumium frame is een waar kunststuk het is opgebouwd uit gietstukken en geëxtrudeerde delen. Het heeft twee dikke diagonale bovenbuizen en een gevorkte onderbuis. Daarmee vormt het frame een soort crossover tussen een twin-spar brugframe en wiegframe. Het aluminium achterframe is met boutverbindingen aan het hoofdframe bevestigd, zodat het na een stuiterpartij gemakkelijk kan worden vervangen.
250 en 240 mm wavedisks. Meer heb je ook niet nodig. De bandenmaat is door Valenti aangepast.
Oogt sober, maar toch twee keuzemenu's in het digitale display: standaard en sport Een kleine frametechnische afwijking ten opzichte van de crossers is natuurlijk dat de RMX een zijstandaard heeft, waarmeee hij zelfstandig kan worden geparkeerd.
De vering is in basis eveneens gelijk aan die van de crosser, al zijn de veerkarakteristieken wel wat aangepast aan het endurogebruik. Verder heeft de goudkleurige Showa upside-down voorvork een in 22 klikstanden verstelbare ingaande demping en een in 20 standen verstelbare uigaande demping, waarbij de uitgaande demping via de onderkant wordt versteld, de ingaande via de bovenkant. Ook dat is dus “upside-down. De voorvork is gevat in fraaie kroonplaten van spuitgietaluminium, de onderzijde van de vorkpoten zijn voorzien van kunststof beschermkappen. De hoek van de voorvork is volgens de technische gegevens iets steiler dan bij zijn voorganger. De vork staat nu onder 29 graden en 18 minuten in plaats van 29°40’.
De achtervering bestaat uit een fraaie aluminium swingarm en een oliegevulde schokdemper met piggyback-reseroir. De twee zijn via een hevelsysteem met elkaar verbonden. De uitgaande demping van de schokdemper kan in 20 klikstanden worden versteld. De ingaande demping heeft een onafhankelijke instelmogelijkheid voor de hi-speed demping en de low-speed demping. De eerste stelknop kan 4 omwentelingen worden verdraaid, de laatste heeft 16 klikjes. Remmen doet de RMX – net als de RMZ – aan de voorzijde via een enkele waveremschijf en een glijdend opgehangen dubbelzuigerremklauw. De achterrem bestaat uit een glijdend opgehangen enkelzuigerremklauw met beschermbeugel.