Test: Suzuki RMX 450Z
Klein maar fijn…
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki RMX 450Z |
Van Z naar X |
Klein maar fijn… |
Conclusie |
Technische gegevens |
Op een gekentekende motor hoort een snelheidsmeter. Dat kreeg de RMX dus ook, maar Valenti hield het wat dat betreft niet sober. Het zwarte kastje vertoont overeenkomsten met Piet Hein, in die zin dat het formaat klein, is, maar zijn daden benne groot… Het geval heeft een gewone en een “Sport” stand. In de gewone stand geeft hij de snelheid, de tijd, twee tripmeters en het voltage weer, terwijl de sportstand een timer, tripmeter, gemiddelde snelheid en wielcorrectiefunctie heeft. Naast het dasboard is een benzine-lampje geplaatst, dat brand wanneer het kleine tankje aan zijn laatste liter bezig is.
Het leuke dashboardje is slechts een van de fraaie uitrustingsstukken van deze machine. Want bij deze Suzuki is wel voor kwaliteit gegaan. Er zit een Renthal stuur op, de velgen zijn van Excel. En in tegenstelling tot zijn voorganger is de RMX standaard al voorzien van een kunststof carterbeschermplaat. Wat wel jammer is, is dat de machine standaard geen handkappen heeft. Dat is toch wel handig als je door een bos rijdt. Niet alleen om je vingers tegen laaghangende takken te beschermen, maar ook omdat je over de kop kunt slaan als die tegen het remhendel komen. Wel goed is dat de RMX een heus contactslot heeft, want dat is niet helemaal gebruikelijk in deze sector. Maar wel prettig, want dan weet je zeker dat er niemand mee vandoor gaat als je een tankbeurt staat af te rekenen.
Op pad
Voorlopig zijn er echter maar twee mensen die er met de RMX vandoor gaan, en dat zijn ondergetekende en vriend Michel, die voor de gelegenheid meerijdt op mijn KTM 450 EXC.
De RMX 450Z voelde redelijk tam, maar dat zal waarschijnlijk volledig aan het vuile luchtfilter te wijten zijn
Zier er fraai uit, maar een tikkie groter had zeker gemogen. Met nét zes liter kom je niet ver
De vering van de RMX 450Z is volledig instelbaar. Alleen, weet iemand waar ik kabouterschoevedraaiers kan krijgen?De Suzuki start lekker gemakkelijk en loopt gelijk goed rond, waarbij hij ook koud goed op het gas reageert als we de paden op gaan. De Suzuki blijkt daar een fijne balans te hebben. De machine is lekker smal, waardoor je gemakkelijk op de brede aluminium voetsteunen staat en je de machine gemakkelijk tussen je benen kunt laten wegkantelen wanneer je op lage snelheid manoeuvreert. De koppeling werkt redelijk licht en is goed te doseren, ook met twee vingers.
Wanneer de motoren en de rijders wat beter op temperatuur zijn en het gas wat verder open gaat, blijkt de machine zijn fijne balans ook op hogere snelheid te vertonen. Hij is op rechte stukken wat stabieler dan mijn KTM. Hij zoekt minder als je in de zanderige stukken rijdt. Waarbij ik dan eerlijkheidshalve moet aanmerken dat dit meteen ook mijn eerste rit op de net aangeschafte KTM is en dat de dealer de achtervering hiervan in verband met een hoge inschatting van mijn eigen drooggewicht nogal ver heeft opgekrikt. (Verlagen helpt, weet ik inmiddels).
De vering van de Suzuki is ook duidelijk stugger dan die van de KTM, die erg soepel is afgesteld. Op knippenpaden voelt de Suzuki daardoor wat stabieler, al vind ik deze stugge afstelling persoonlijk niet zo fijn. Vooral op de door de aanhoudende droogte hard geworden sporen en kuilen hobbelt de Suzuki duidelijk harder. Daardoor loop ik al snel vermoeide onderarmen op, iets dat me op het oranje geval niet zo snel gebeurt. Maar Michel, een voormalig motorcrosser, vindt het juist fijner. En daarom is het maar goed dat er zoveel stelknoppen op zitten, dan kan ieder het naar zijn wens afstellen…
Kruip-door-sluip-door
In het Belgische land komen we terecht op een aantal kruip-door-sluipt-door wegen. Hier is de Suzuki helemaal in zijn element. Hij is superwendbaar en laat zich gemakkelijk door slootjes en over dammetjes sturen. Hij trekt ook lekker weg als je weer op de rechte stukken komt, alleen heb ik daar toch steeds het idee dat ik een versnelling mis. Op hoge snelheid draait de Suzuki ondanks de langere overbrenging nog altijd vrij veel toeren en ik probeer geregeld naar de zes te schakelen, die er niet is. Maar in het kortere werk voldoet de bak uitstekend. De stappen tussen de versnellingen kloppen prima, je hebt voor elke bocht en elke situatie de juiste versnelling in de verder uitstekend schakelende bak binnen handbereik.
Bij de eerste tankstop gooien we de tank veiligheidshalve maar vol, al hebben we slechts 30 km gereden. Het roadbook geeft 172 km aan en dat lijkt me voor de pietepeuterige 6,2 litertank iets te veel uitdaging. Eenmaal weer op pad geven we de machines flink de sporen. De Suzuki reageert daarbij lekker direct, maar wel soepel op het gas, waarbij je lekker gecontroleerd driftend met doorslaand achterwiel de bochten uit kunt accelereren. Dat voelt geweldig, alsof je een super-endurocrack bent. Opvallend is daarbij trouwens dat de Metzeler Six Days Extreme banden erg goed aanvoelen. Ze lijken in het terrein een tikje meer grip te hebben dan de Dunlop D908 banden waarmee de KTM is geschoeid. Niet verwonderlijk, want ten eerste zijn die halfsleets, ten tweede heeft Dunlop daarvoor inmiddels de verbeterde Geomax Enduro ontwikkeld.
Filter
Het gripniveau kan natuurlijk een vertekend beeld geven, omdat de KTM 450EXC meer trekkracht ter beschikking heeft. Die voelt duidelijk sneller dan de Suzuki, waarvan de acceleratie me een beetje tegenvalt. Hoewel het vermogen niet wordt opgegeven heb ik hier en daar getallen tussen de 50 en 60 pk horen noemen. De RMX wekt echter niet de indruk dat zo’n niveau beschikbaar is. Als we het scharnierende luchtfilterdeksel losmaken zien we ook waarom. Het luchtfilter ziet eruit als een boerenweg na een bietencampagne: verzadigd met modder. Ga zelf maar eens hardlopen met een opgerolde sok in je mond, dan weet je hoe moeilijk de 450cc eenpitter van de RMX het moet hebben. Groot voordeel is dan wel weer dat het injectiesysteem zich aan deze situatie aanpast. Een carburatur zou bij zo’n mengsel een veel rijker mengsel geven, waardoor de motor zich kan gaan verslikken. De Suzuki loopt gewoon mooi door, alleen niet zo hard… Wel slaat de motor af en toe af als je hard remt. Of dat hierdoor komt weet ik niet, ik weet wel dat de vorige RMZ-versie dat ook deed. Gelukkig start hij snel en gemakkelijk, dus je bent zo weer op pad. Totdat… het reservelampje van de benzinetank aan gaat. Bij km 110 van het roadbook. De eerste pomp is volgens het roadbook nog 30 km verder. Dom, want 60 km terug was er nog een pomp. Maar toen hadden we net getankt…Gaan we de volgende halen? Nee dus, zoveel reserve heeft de Suzuki niet. Tien km verderop is de tank leeg en hevelen we wat benzine uit de KTM in een ice-tea flesje. Op de navigatie zien we dichtbij, in Worteldorp, een pompstation. Die zes kilometer halen we bijna op de 33 centiliter, de laatste km duwt de KTM.